آسیبشناسی عملیات حج تمتع طی موسم آغاز شد
آسیبشناسی عملیات حج تمتع طی موسم آغاز شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، مسئولان حج و زیارت در ادامه بازدیدهای سرزده خود این بار از هتل محل اسکان کاروانهای خانوادگی بازدید کرده و در گفتوگو با آنها شرایط اقامت، تغدیه، حمل و نقل و… را در هتلهای مکه تشریح کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب؛ سرپرست حجاج ایرانی، سید عباس حسینی؛ رئیس سازمان حج و زیارت و تنی چند از دستاندرکاران حج تمتع امسال، با حضور در هتل کاروانهای خانوادگی در جریان روند خدمترسانی به ۹۰۰ زوج و خانواده مستقر در این هتل قرار گرفتند.
کاروانهای خانوادگی در موسم حج تمتع امسال شکل گرفته است و ۱۱ کاروان از ۹ استان تهران، همدان، خوزستان، آذربایجانشرقی، فارس، قم، اصفهان و خراسانرضوی با جمعیتی حدود ۱۸۰۰ نفر در هتل «المزن المتالقه» اسکان دارند.
زائران حاضر در این هتل در گفتوگو با مسئولان حج و زیارت ضمن تقدیر از راهاندازی کاروانهای خانوادگی از مدیر مجموعه و دیگر عوامل و دستاندرکاران کاروانها که شبانهروزی در حال تلاش برای ارائه خدمات به زائران هستند، تقدیر کردند و برخی نیز در کنار آن به بیان مشکلات و دغدغههای خود در ارتباط با شرایط و ضعفهای هتل محل اسکان خود و دوری آن پرداختند.
مسئولان حج و زیارت که بیش از زمان معمول در بازدیدها در این هتل مانده و با صبوری سخنان زائران را شنیدند شرایط و اقدامات صورت گرفته در ارتباط با این کاروانها را تشریح کردند تا ابهامات زائران را برطرف و به صورت شفاف درجریان محدودیتها و ارائه خدمات قرار بگیرند.
مهدی شنگی؛ زائر تهرانی که به همراه همسرش به سرزمین وحی مشرف شده است از جمله زائرانی بود که ضمن گلایه از وضعیت بهداشتی هتل تأکید کرد که راهاندازی کاروانهای خانوادگی مناسب است، اما در استمرار این طرح، اطلاعرسانی به زائران در مورد دلایل تفاوت در پرداخت هزینهها و رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت ضرورت دارد.
مسئولان حج و زیارت تأکید کردند که آسیبشناسی عملیات حج تمتع طی موسم آغاز شده و با استفاده از نظرات کارشناسان زبده و زائران کشورمان جمعبندی، تصمیمگیری و برنامهریزی در مورد اسکان سال آینده انجام خواهد شد.
تنی چند از زائران نیز که از اجرای طرح خانوادگی راضی بودند بر اهتمام به اسکان در هتلهایی با وضعیت مطلوبتر در سنوات آتی تأکید و تصریح کردند که اگر هزینه بیشتر پرداخت شود و زائران از محل اسکان خود و نزدیکی آن به مسجدالحرام رضایت داشته باشند مطلوبتر خواهد بود و در میزان رضایتمندی از خدمات هتلی هم تأثیر بسزایی دارد.
برپایه این گزارش، موضوع هزینه دریافتی از کاروانهای خانوادگی و دلایل آن بارها مورد پرسش برخی از زائران قرار گرفت که وضعیت هتل خود و امکانات و خدمات دریافتی را با دیگر گروههای قیمتی بررسی و مقایسه میکردند.
دستاندرکاران حج و زیارت ضمن شنیدن استدلالهای آنان تأکید کردند که دریافت وجه اضافی تنها به دلیل کاهش تعداد تختها در هر اتاق است چراکه تعیین متراژ مورد نظر برای اسکان هر فرد و تعداد تخت هر هتل را مسئولان ذیربط در کشور عربستان تأیید میکنند و اگرما قصد کاهش ظرفیت را داشته باشیم باید مبلغ کامل تعداد تختهای تعیین شده را پرداخت کنیم.
به گفته سید مهدی رضایی؛ مدیر مجموعه، ظرفیت هتل المزن المتالقه ۲۴۲۰ نفر اعلام شده در حالی که در آن ۱۸۰۰ زائر به صورت خانوادگی اسکان یافتهاند.
مسئولان حج و زیارت که به دقت به صحبتها و دغدغههای زائران از استانهای مختلف گوش میدادند همچنین رشد خدماترسانی و افزایش رضایتمندی زائران را اولویت مورد توجه در همه سالها عنوان و تأکید کردند هتلهایی که فاقد ویژگیها و کارآیی مناسب باشند از چرخه اجاره حذف میشوند.
البته در این بین زائرانی هم بودند که در میان صحبتهای دیگر حجاج؛ به مسئولان حج و زیارت گفتند که شاهد تلاش شبانهروزی مجموعه عوامل ایرانی هتل بوده و نسبت به شرایط موجود گلایه ندارند چرا که میدانند خدمترسانی به بیش از ۸۵ هزار زائر با سلیقههای متفاوت چقدر مشکل است و هر چقدر هم تلاش شود کسب رضایتمندی همگان سخت است.
خانم خدیجه رنجنبر زائر آذربایجانی از جمله زائرانی بود که ضمن ابراز رضایت خود عنوان کرد برای فراهم کردن مقدمات برای پذیرایی از ده مهمان چند نفر دو سه روز کار میکنیم و بازهم مشکلاتی وجود دارد در این سرزمین که همه چیز در اختیار ما نیست بحث رسیدگی به ۸۵ هزار نفر مطرح است که از سراسر کشور آمدهاند و در سلیقه، ذائقه و… هم تفاوتهایی دارند.
این گزارش حاکی است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از رئیس سازمان حج و زیارت خواست هیئتی جهت بررسی علل نارضایتی جمعی از ساکنان هتل و ارائه راهکار کسب رضایتمندی هموطنان عزیز اعزام گردد.
گفتنی است خروج کاروانهای زائران از هتل المزن المتاقه از ۱۳ تیر آغاز شده و آخرین کاروان ۳۱ تیر از مکه راهی میهن اسلامی خواهد شد.
/