بین الملل

ادعای زلنسکی علیه ایران و روسیه درباره جنگ غزه

ادعای زلنسکی علیه ایران و روسیه درباره جنگ غزه

«ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین که کشورش در جنگ با روسیه است در بخشی از گفت‌وگویی با شبکه ان‌بی‌سی نیوز در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به قوانین بین‌المللی پایبندی می‌کند، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: باید صریح باشم. ما به این وضعیت طوری نگاه می‌کنیم گه انگار با چیز جدیدی مواجهیم. هیچ چیز جدیدی وجود ندارد. این آتشی است که مدت‌ها میان اسراییل و فلسطین شعله‌ور بوده و کسانی مشغول شعله‌ورتر کردن آن هستند. من مطمئنم روسیه پشت این قضیه است و حماس را حمایت می‌کند، ایران هم همین‌طور. باید آن‌ها را مقصر دانست.
زلنسکی در ادامه با ادعای تروریسم علیه جنبش مقاومت فلسطین به دفاع از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: وقتی با تروریست‌ها طرفیم، قانونی وجود ندارد. همه چیز فراتر از قانون است. همه تلاش می‌کنند جان خودشان را نجات دهند و با تمام توانشان با دشمن مبارزه کنند.
زلنسکی با این ادعا خواستار اعمال فشار به ایران و روسیه شد و گفت: باید اقرار کرد که این کشورها و کره شمالی پشت این‌ (حملات حماس) هستند.
درگیری‌ها در غزه در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» توسط حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر (۱۵مهر) آغاز شد.
به گفته مقاومت فلسطین، این حمله در پی تعدی به حریم مسجدالاقصی و خشونت فزاینده شهرک‌نشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین انجام گرفت.
از آن پس، رژیم صهیونیستی نوار غزه را هدف بمباران‌های متعدد خود قرار داده و با قطع آب، برق و گاز این منطقه آن را در محاصره انسانی قرار داده است. در پی تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی، چند روز پیش، برخی از کمک‌های انسانی از مرز رفح به این منطقه راه یافت.
رژیم صهیونیستی در این درگیری با بمباران ساختمان‌های غیرنظامی، مسجد، دانشگاه، کلیسا، بیمارستان و ساختمان‌های مسکونی، همچنین با استفاده از تسلیحات ممنوعه، از جمله بمب‌هایی که در آن فسفر سفید به کار رفته، مرتکب جنایات جنگی متعددی شده است.
تخریب کامل برخی مناطق و آواره شدن مردم غزه از اثرات حملات رژیم صهیونیستی و جان باختن نزدیک به ۱۰ هزار نفر از غیرنظامیان این منطقه بوده است.
ادعای زلنسکی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، اخیرا، در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.» به گفته امیرعبداللهیان، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»
او همچنین در گفت‌وگویی با همتای ایرلندی خود در این باره گفته بود «ما به نیروهای مقاومتی دستور نمی‌دهیم و آنها راسا تصمیم می‌گیرند.»
با این وجود، ایران درباره تداوم حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و گشوده شدن جبهه‌های جدید هشدار داده است که طبعا، تحولی تنش‌زا برای منطقه خواهد بود.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا