Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
آیا روزه‌داری سبب ریزش عضلات می‌شود؟ / پاسخ امام باقر(ع) و پاسخ پزشکی به بدنسازان - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

آیا روزه‌داری سبب ریزش عضلات می‌شود؟ / پاسخ امام باقر(ع) و پاسخ پزشکی به بدنسازان

آیا روزه‌داری سبب ریزش عضلات می‌شود؟ / پاسخ امام باقر(ع) و پاسخ پزشکی به بدنسازان

در حقیقت پرورش اندام یک سبک زندگی سالم و درست است که در آن افراد روزانه ورزش های مقاومتی را در کنار ورزش های هوازی انجام داده و با رعایت رژیم های غذایی اصولی مواد غذایی ناسالم از جمله انواع و اقسام فست فود ها و سرخ کردنی ها و روغن ها و قندهای مضر را به صورت کلی از زندگی غذایی خود حذف می کنند و با رعایت نسبت منطقی از پروتیین ها و کربوهیدارت ها و چربی های اشباع برای هر تیپ بدنی، سعی در داشتن یک سیستم قلبی و عروقی و همچنین ماهیچه های مقاوم دارند.

چالش های مهم دنیای پرورش اندام
این ورزش در سال های اخیر با چالش های جدی مواجه شده است که مهمترین آنها چالش استفاده از مکمل ها و داروها و استروییدهای پرورش اندام است که استفاده نادرست از این موارد و همچنین ورود شرکت های غیر مجاز و تولید مکمل های تقلبی و برخی از مربیان سودجو دست به دست هم داده است تا سلامت این ورزش را با آسیب جدی مواجه کند و جوانان ایران زمین را با انواع و اقسام بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی و کبدی روبرو کند.
حال یکی از چالش هایی که هر ساله ذهن طرفداران این رشته را به خود مشغول می کند چالش روزه داری است که بحث ها و گفتگوهای زیادی در این رابطه در فضای مجازی و در باشگاه های پرورش اندام با حلول ماه مبارک رمضان به وجود می آید.

دعوت ویژه به بزرگترین مهمانی آسمانی
عده ای دوست دارند به دستور ویژه خداوند در مورد روزه داری که فرمود: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ؛ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. ﴿بقره:۱۸۳﴾

آیا روزه داری برای بدن مضر است؟
امام باقر علیه السلام در پاسخ به این سوال که آیا روزه داری برای افراد ضرری دارد اینگونه می فرماید: خداوندی که انسان را خلق کرده می داند که چه چیزی برای او مفید و چه چیزی مضر است در نتیجه چیز مفید را حلال و چیز مضر را حرام کرده است. (الکافی، ج۶، ص۲۴۲، ح۱)
و چه پاسخی زیباتر از این، پاسخ پیامبر اسلام در فواید روزه داری که فرمود: صوموا تَصِحّوا؛ روزه بگیرید تا تندرست باشید.(نهج الفصاحه ص ۵۴۷ ، ح ۱۸۵۴)
هر چند که روزه داری آثار مادی و معنوی بسیاری در زندگی انسان دارد اما یکی از آثار بسیار کوچک آن سلامت جسم است . جسمی که در دنیای پرورش اندام قرن بیست و یکم با آسیب های جدی مواجه است.

آیا روزه‌داری سبب ریزش عضلات می‌شود؟ / پاسخ امام باقر(ع) و پاسخ پزشکی به بدنسازان

الکسی سوفورین دانشمند روسی در ارتباط با فواید روزه داری بر جسم اینگونه می نویسد: درمان از طریق روزه فائده ویژه ای برای درمان کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، خراز (ریختگی پوست)، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد و بیماری های دیگردارد. معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماری های فوق ندارد بلکه بیماری هایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول های جسم آمیخته شده همانند سرطان سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می بخشد. (اسلام و طب جدید، ص ۴۴)
و به تحقیق واضح است که بیماری های کبد و کلیه و بیماری های پوستی و جلدی و ضعف روده ها در اثر مصرف افراطی پروتیین های حیوانی و مکمل ها و استرویید های رایج در پرورش اندام از جمله بیماری های رایج در این رشته است که روزه داری در این ماه می تواند درمان بسیاری از این بیماری ها باشد.
اما حقیقت چیست؟ آیا عضلات افرادی که پرورش اندام کار می کنند در ماه مبارک رمضان با آسیب مواجه می شود و یا در صورت رعایت برخی از اصول این افراد می توانند عضلات خود را حفظ کنند و در عین حال از برکات و فضایل این ماه الهی بهره ببرند؟

پاسخ این است که افرادی که در رشته پرورش اندام فعالیت می کنند دو دسته هستند:
۱- تیپ های بدنی اندومورف که با قصد کاهش وزن به این ورزش می پردازند و قصد دارند که درصدی از وزن خود را کاهش داده و به تناسب اندام برسند که اگر سری به باشگاه های بدنسازی بزنید تعداد این افراد قابل توجه است: این افراد در ماه مبارک رمضان با هدف آنها همراه است و اگر به برخی نکات توجه کنند می توانند به خوبی از این ماه در جهت کاهش وزن استفاده کنند.
و چه پاداش زیبایی در انتظار ورزشکارانی است که با حضور در ماه مهمانی خداوند به ورزش مورد علاقه خود می پردازند پاداشی که خداوند آن را به بهترین شکل ضمانت کرده است چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از جانب خداوند متعال فرمودند: (روزه برای من است و من پاداش آن را می دهم.) (وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۹۴، ح ۱۵ و ۱۶ ; ۲۷ و ۳۰)
۲- تیپ های بدنی اکتومورف یا افرادی که در فاز افزایش وزن قرار دارند: به این افراد توصیه می شود که سه تا چهار جلسه بیشتر تمرین نکنند و در هر جلسه بیشتر از ۴۰ دقیقه تمرین نداشته باشند و سعی کنند استراحت بیشتری با توجه به شرایط ویژه این ماه داشته باشند.

آیا روزه داری سبب ریزش عضلات می شود؟
به سوالی که توسط دکتر موسوی دکترای فیزیولوژی ورزشی پاسخ داده شده است توجه کنید؟
نکته قابل توجه این که افرادی که در این ورزش بدون استفاده از داروها و استرویید ها تمرین کرده اند و رشد عضلات آنها طبیعی است هرگز نباید نگران از دست دادن عضلات خود باشند و افرادی که به دلیل استفاده از استرویید ها به حجم عضلانی رسیده اند قطعا هر زمان که مصرف این داروها را ترک کنند با ریزش عضلات خود مواجه می شوند و تنها در یک صورت بدن دهیدارته می شود و آن در صورتی است که فرد در صبح تمرینات خود را انجام دهد و بعد از آن مشغول به کار روزانه و زیر آفتاب قرار بگیرد و شانزده ساعت روزه داری را تحمل کند و به مقدار کافی آب از افطار تا سحر دریافت نکند که در این صورت روزه داری با پرورش اندام می تواند مضر باشد ولی اگر زمان تمرینات خود را به نیم ساعت قبل از افطار و یک ساعت پس از آن تنظیم کنید مشکلی برای عضلات شما به وجود نمی آید.(به نقل از سایت شخصی دکتر موسوی)
به راستی برای هر چیزی زکاتی است و زکات زیبایی و تناسب اندام و داشتن جسمی قوی و نیرومند چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند روزه داری است: (لکل شیئی زکاه و زکاه الابدان الصیام:برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها روزه است.) (الکافی، ج ۴، ص ۶۲، ح ۳)

۲۳۲۳

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا