سلامت

شما هم همین که مریض می‌شوید بجای پزشک به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنید؟

شما هم همین که مریض می‌شوید بجای پزشک به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنید؟

الهه جعفرزاده: اگر به دنبال راهی برای داشتن یک خواب راحت شبانه هستید، در اولین اقدام سراغ یوتیوب نروید و کمی دست نگه دارید. مطالعات اخیر نشان می‌دهد اطلاعات و توصیه‌هایی که در رابطه با بهبود خواب و رفع اختلالات خواب در یوتیوب منتشر می‌شوند به قدر کافی علمی و قابل استناد نیستند. این مطالعه، از نامعتبر بودن اطلاعات پزشکی موجود در برخی ویدئوهای مربوط به اختلالات خواب در یوتیوب خبر می‌دهد.

محققان دریافتند ویدئوهایی که توسط بلاگرها تولید و منتشر می‌شوند، نسبت به ویدئوهای تولیدشده توسط صفحات تخصصی و یا پزشکان، بازدید بیشتری دریافت می‌کنند. نکته قابل توجه این است که این ویدئوها اغلب حاوی اطلاعات نادرست بوده و بیشتر به منظور تبلیغ محصولات و خدمات مربوطه تولید و منتشر می‌شوند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که ۴۳ درصد از ویدئوهایی که بیشترین تعداد بازدید را داشته‌اند توسط بلاگرها، ۳۳ درصد توسط پزشکان متخصص و ۲۴ درصد از ویدئوها توسط کارشناسان سلامت تولید و منتشر شده‌اند. ویدئوهای محبوبِ مربوط به بلاگرها و یوتیوبرها به طور میانگین ۸.۲ میلیون بازدید داشتند، در حالی که محتوای تخصصی که توسط کارشناسان تولید می‌شود، در مجموع ۳۰۰ هزار بازدید داشت. طبق برآوردها، حدود ۶۷ درصد از این ویدئوهای محبوب با اهداف تجاری و تبلیغ یک محصول یا خدمات توسط بلاگرها تولید می‌شوند.

شما هم همین که مریض می‌شوید بجای پزشک به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنید؟

ربکا رابینز، از اعضای تیم مطالعه و محقق در بخش خواب و اختلالات شبانه‌روزی، در این باره می‌گوید: امروزه مردم اغلب در جست‌وجوی اطلاعاتی هستند که از نظر حجمی مختصر و از نظر محتوایی کامل باشد که علم با این موضوع در تضاد است، چرا که حتی جزئی‌ترین اطلاعات پزشکی، دنیایی فراتر از این است که در یک پست ویدئویی خلاصه شود. علاوه بر این، بسیاری از ویدئوهای محبوب در یوتیوب طعمه‌ای برای بازدید و کلیک بیشتر هستند.

به طور قطع نمی‌توان گفت که چرا کاربران بیشتر جذب اینگونه ویدئوها می‌شوند، شاید دلیل پربازدید بودن این ویدئوها مربوط به جذابیت بصری در تولید یک محتوای رسانه‌ای و صمیمیت تولیدکننده با دنبال‌کنندگان خود باشد.

دکتر استوارت کوان، نویسنده ارشد این مطالعه، نیز می‌گوید: نشر و تبلیغ اطلاعات نادرست پزشکی، به ویژه در زمینه اختلالات خواب، می‌تواند مانع از دریافت اطلاعات صحیح پزشکی در میان بیماران شود و برای آنان عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. این مسئله در خصوص معرفی و تبلیغ داروهای مربوط به خواب نیز صدق می‌کند که بعضاً ممکن است این داروها مضر باشند.

منابع: mercurynews، upi، healthday

۴۷۲۳۲

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا