اخبار روز

گزارش برگزیده های ایران| اختلاف بر سر حمله زمینی به غزه مواضع حزب نتانیاهو را سه‌ تکه کرد

گزارش برگزیده های ایران| اختلاف بر سر حمله زمینی به غزه مواضع حزب نتانیاهو را سه‌ تکه کرد

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، ۱۶ روز از آغاز نبرد «طوفان الاقصی» می گذرد و این جنگ علاوه بر وارد کردن خسارات بزرگ و بی سابقه به رژیم صهیونیستی (نظیر غافلگیری در ابتدای جنگ، کشانده شدن درگیری به داخل اراضی اشغالی، تحمیل تلفات بسیار زیاد به صهیونیستها و تعداد بالای اسرا)، به بروز اختلافات سنگین در داخل گروههای سیاسی و حتی احزاب دولتی منجر شده است.

استعفای «گالیت دیستال اطبریان» وزیر اطلاعات و تبیین رژیم صهیونیستی و برکناری وزیر بهداشت این رژیم در روزهای گذشته، نشانه هایی از همین اختلاف در درون دولت فعلی به نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو» بود اما همه این اختلافات در این تغییرات خلاصه نمی شود.

حزب «لیکود» به عنوان اصلی ترین حزب حاضر در ائتلاف دولتی نیز در پی این جنگ دچار اختلافات فراوان شده که می تواند در آینده نزدیک (بخصوص با پایان جنگ) به انشقاق در درون این حزب منجر شود.

رزمایش‌های «رکن الشدید» طراحی مقاومت برای حمله به اسرائیل/ ۴ سال تمرین رزمندگان فلسطینی برای طوفان الأقصی – گزارش اختصاصی
رونمایی از جدیدترین روش فریبکاری نتانیاهو در قبال خانواده های معترض صهیونیست

 

این اختلافات تا حدی بوده که افرادی نظیر «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون فعلی نیز حاضر نشد به کابینه اضطراری بپیوندد.

کابینه اضطراری در روزهای اخیر با حضور «بنی گانتز» و برخی دیگر از افراد نظیر «گادی آیزنکوت» شکل گرفت اما افرادی نظیر «ایتامار بن گویر» وزیر فعلی امنیت داخلی اسرائیل نیز از عضویت در آن کنار گذاشته شد.

بن گویر رهبر حزب راستگرا و افراطی «صهیونیسم مذهبی» ازجمله تندروهای حاضر در ائتلاف با دولت نتانیاهو است که کم کم به یکی از چالش های بزرگ این دولت نیز تبدیل شده و به نظر می رسد نتانیاهو برای جلوگیری از خسارات ناشی از خروج احتمالی این احزاب و به تبع آن، سقوط دولت، به دنبال جایگزینی آنها با احزاب دیگر باشد.

لیکود , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی , نوار غزه ,

همه اینها در حالیست که طبق نظرسنجی های صورت گرفته در فضای داخلی اسرائیل، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو بیشترین افت را در هفته های اخیر داشته و از ۲۸ کرسی در نظرسنجی ۶ اکتبر ۲۰۲۳ (یک روز قبل از شروع جنگ) به ۱۸ کرسی تنزل یافته است.

در این میان، احزاب اپوزیسیون نظیر حزب «اردوگاه داخلی» به رهبری گانتز با رشد بیشتری مواجه شدند که همین، احتمال جابجایی دولت در پس از جنگ را بیشتر می کند.

لیکود , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی , نوار غزه ,

این اختلافات البته محدود به احزاب و گروههای سیاسی نمانده و به میان ساکنان سرزمین های اشغالی هم کشیده شده است.

طبق نظرسنجی ها، ۸۰ درصد ساکنان سرزمین های اشغالی، نتانیاهو را مقصر اصلی این جنگ می دانند و این میزان حتی در میان رای دهندگان به لیکود نیز به رقم ۷۰ درصد رسیده است.

طی روزهای گذشته تجمع بزرگی نیز در مقابل وزارت دفاع این رژیم برگزار شد که تظاهرکنندگان خواستار استعفای نتانیاهو بودند.

 

* حمله زمینی به غزه عامل تشدید اختلافات

با گذشت ۱۵ روز از شروع حملات گسترده هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه که بسیاری آن را زمینه ای برای حمله زمینی گسترده به غزه می دانند، هنوز سران این رژیم تصمیم قطعی برای ورود زمینی را نگرفته و به نظر می رسد این هدف –که در روزهای گذشته به شدت از سوی سران اسرائیل اعلام می شد- به یکی از محل های اصلی اختلاف حتی در درون حزب لیکود تبدیل شده است.

بنا بر گزارش برگزیده های ایران، این اختلافات موجب شکل گیری ۳ نگاه در داخل حزب لیکود ایجاد کرده است.

اول، گروهی که در طرفداری از نتانیاهو و تصمیمات او، خواهان ورود زمینی به غزه هستند اما معتقدند این ورود نباید دائمی باشد بلکه حمله به صورت موردی و مقطعی صورت بگیرد و سپس از غزه خارج شوند.

گروه دوم طرفدار این نظریه هستند که ارتش اسرائیل باید بصورت کامل وارد غزه شده، حماس را نابود و غزه را به صورت کامل اشغال کند.

لیکود , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی , نوار غزه ,

و نهایتاً گروه سوم که معتقدند این جنگ باید هرچه سریعتر تمام شده و تکلیف اسرا از طریق مذاکره مشخص شود.

با این حال، صهیونیستها به خوبی از سختی حمله زمینی به غزه و احتمال دریافت ضربات سنگین از گروههای مقاومت آگاهی دارند.

در سال ۲۰۱۴ نیز ارتش اسرائیل وارد غزه شد اما نهایتاً با دادن تلفات مجبور شد از این منطقه خارج شود.

در سال ۲۰۰۵ نیز دولت وقت اسرائیل به نخست وزیری «آریل شارون» غزه را –که تا آن زمان در اشغال آنها بود- ترک کرد و مجبور به عقب نشینی از آن شد.

همه این موارد علاوه بر اینکه مقامات اسرائیلی را بر سر یک تردید بزرگ برای تصمیم گیری برای این حمله قرار داده، موجب اختلافات در میان احزاب و شخصیتهای سیاسی نیز شده است

این در حالیست که در طرف مقابل یعنی گروههای مقاومت فلسطینی و در یک نگاه کلی تر، جبهه مقاومت که شامل حزب الله در لبنان نیز می شود دارای یک برنامه ریزی منظم، دقیق و حساب شده هستند.

واقعیت این است که گروههای مقاومت اولین سیلی محکم را به دشمن زده اند و حالا منتظر واکنش او هستند؛ واکنشی که تا الان جز بمباران کور غزه و به شهادت رساندن زنان و کودکان بی گناه، دستاورد دیگری برای آنها نداشته است؛ نه حماس از بین رفته و نه آنها توانسته اند اسرای خود را آزاد کنند و ورود زمینی نیز ممکن است بر وخامت این وضعیت بیفزاید.

لیکود , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی , نوار غزه ,

در حالی که برخی تحلیلگران اسرائیلی (نظیر آنچه در مقابله هاآرتص نوشته شده) معتقدند نتانیاهو برای فرار از این وضعیت به دنبال یک حضور بسیار محدود و کوتاه مدت (و در یک معنا نمایشی) ارتش در غزه (برای کم کردن فشارها) و سپس عقب نشینی سریع (برای فرار از تلفات بیشتر) است، یوآو گالانت وزیر دفاع با حضور در کمیته امور خارجه و امنیتی، برنامه سه مرحله ای را تشریح کرده است که شامل مانوری برای نابودی زیرساختها، حذف حماس و در نهایت ایجاد یک رژیم امنیتی جدید در غزه می شود.

اختصاصی برگزیده های ایران| ۲۷ ماهواره تصویربرداری روی غزه متمرکز شده‌اند/ اطلاعات مهم از کمک فرانسه و آمریکا به صهیونیست‌ها
اختصاصی/ آمریکایی‌ها بخشی از فرماندهی عملیات‌های اسرائیل در غزه را به‌عهده گرفتند

 

این یعنی احتمالاً صهیونیستها به دنبال موقعیتی شبیه کرانه باختری برای غزه هستند که اختیار آن را از حماس گرفته و به تشکیلات خودگران بدهند و خود از آنها خارج شوند.

حماس از سال ۲۰۰۷ (۲ سال پس از خروج اسرائیل از عغزه) به دلیل حمایت های بیشتر مردم و در اختیار داشتن کادرهای مجرب تر، اداره غزه را برعهده دارد.

همه اینها منوط به این است که اسرائیل بتواند با حمله گسترده زمینی به تمامی اهداف مورد نظر خود برسد؛ اهدافی که به نظر می رسد چندان در دسترس آنها نیست و همین شک و تردید، آغاز حمله را بیش از ۲ هفته به تاخیر انداخته است.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا