اخبار روز

پلمب ۸۴ واحد آلاینده هوای تهران/ طغیان “پسماندسوزی” در جنوب‌شرق استان تهران

پلمب ۸۴ واحد آلاینده هوای تهران/ طغیان “پسماندسوزی” در جنوب‌شرق استان تهران

– اخبار اجتماعی –

زهره عبادتی؛ معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره گشت و پایش‌های شبانه محیط زیست اظهار کرد: از ابتدای فصل پاییز که افزایش پدیده وارونگی هوا و غلظت آلاینده‌ها را در استان تهران داشته‌ایم، ۸ جلسه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا تشکیل داده‌ایم که یکی از مصوبات این گروه شناسایی و رصد واحدهای آلاینده توسط محیط زیست بوده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس اداره‌کل محیط زیست تهران گشت و پایش‌های شبانه‌روزی خود را فعال کرد که ما هم به‌صورت روزانه و هم به‌صورت شبانه و حتی در ایام تعطیل این گشت و پایش‌ها را به‌ویژه در شرایط اضطرار آلودگی هوا داشته‌ایم.

شهرداری تهران در اجرای تکالیف خود در قانون هوای پاک عقب است

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست تهران گفت: از ابتدای پاییز ما بیش از ۲۲۰۰واحدی را که مستعد آلودگی هوا در استان تهران بودند، رصد و پایش کرده‌ایم و ۱۹۴ اخطاریه به واحدهای آلاینده ابلاغ شده است، همچنین ۸۴ واحد به این دلیل که رفع آلایندگی نکرده‌اند توسط همکاران ما در سطح استان پلمب شدند.

عبادتی از افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: به‌دلیل نقشی که خودروهای فرسوده و آلاینده در افزایش آلودگی هوای تهران دارند، این مورد انجام شد و از ابتدای پاییز تا الآن ۱۰۷ بار مراکز معاینه فنی مورد پایش قرار گرفته‌اند. در این بازدیدها یکی از مراکز معاینه فنی غرب تهران که تخلف داشت، نیز پلمب شده است.

وی بیان کرد: وظیفه دیگری که به‌عهده اداره‌کل محیط زیست شهر تهران است، رصد سوخت توزیعی در صنایع، نیروگاه‌ها و همچنین جایگاه‌های سوخت است، بر این اساس ما به‌صورت مستمر از ابتدای سال این مهم را انجام دادیم اما در ایام اوج آلودگی هوا با توجه به حساسیتی که وجود داشت این نظارت بیشتر شده است و طی دو مرحله سوخت نیروگاه‌ها را نمونه‌برداری و سنجش کردیم، در مجموع ۱۵ مورد هم پایش سوخت نیروگاه‌ها، پالایشگاه و جایگاه‌های سوخت از ابتدای پاییز تاکنون انجام شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست تهران در رابطه با اثر این پایش‌ها توضیح داد: زمانی که آلودگی هوا اتفاق می‌افتد و ما وارونگی دما را داریم هر منبع آلایندگی می‌تواند منجر به افزایش آلایندگی شود. رصد و پایش‌های ما نشان داد که این اتفاق در سطح استان می‌افتد و در هشدارهای اداره‌کل هواشناسی استان نیز این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که اگر اقدامات کنترلی، گشت و پایش‌ها نبود شاخص از این هم بالاتر می‌رفت. با این گشت و پایش‌ها حداقل می‌توان گفت که ما نظارتی بر منابع ساکن داشته‌ایم که تأثیر آنها کمتر بشود.

عبادتی با اشاره به پسماندسوزی گفت: یکی از مشکلات جدی که ما مدت‌هاست در استان تهران با آن مواجه هستیم و در کارگروه‌های کاهش آلودگی هوای استان نیز مطرح می‌شود، موضوع پسماندسوزی است که در این خصوص مصوباتی نیز تهیه و به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است تا از آن جلوگیری شود. متأسفانه این مورد در مناطق جنوب و جنوب‌شرقی استان تهران رواج بیشتری دارد و یک سری افراد سودجو پسماندی را که دیگر برای آنها قابل استفاده نیست، تخلیه و اقدام به آتش زدن آن می‌کنند.

وی تأکید کرد: پسماندسوزی نقش مهمی در آلودگی هوای تهران دارد و متأسفانه در نظر گرفتن آن در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران بسیار دشوار است چرا که این‌ها منابع و کانون‌های متغیری هستند که ممکن است در ایامی از سال وجود داشته باشند و در برخی از ایام سال نیز کمتر بشوند، اما به هر حال تأثیر زیادی بر آلودگی هوای تهران و افزایش شاخص کیفیت هوا دارند به‌طوری که در رصدهای ما ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مناطق جنوبی و جنوب شرقی استان و شهرستان‌هایی که در معرض پسماندسوزی هستند، شاخص کیفیت هوای بالاتری را نشان می‌دهد.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست تهران بیان کرد: قانونگذار در ماده ۷ قانون مدیریت پسماند تکلیف نظارت بر پسماندسوزی را روشن کرده است که در محدوده شهر، شهرداری‌ها باید بر این موضوع نظارت کنند، در روستاها این وظیفه به‌عهده دهیاری‌ها و در سایر مناطق نیز بخشداری‌ها باید نظارت را انجام دهند. اقداماتی در شهر تهران از طریق بخشداری‌ها و شهرداری‌ها و هماهنگی با اداره‌کل محیط زیست انجام شده است اما به‌نظر بنده کافی نیست و باید همت و عزم جدی‌تری برای مقابله با این پدیده داشته باشیم و با همه متخلفان برخورد کنیم.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا