علمی و فناوری

ترسناک و حیرت‌آور/ حرکات عجیب ربات انسان‌نمای تسلا/ عکس

ترسناک و حیرت‌آور/ حرکات عجیب ربات انسان‌نمای تسلا/ عکس

ویدئوی جدیدی که توسط «ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیر عامل شرکت «تسلا»(Tesla) در ایکس(توئیتر سابق) ارسال شده است، ربات انسان‌نمای «اپتیموس»(Optimus) را در حالی نشان می‌دهد که چندین کار از جمله مرتب‌ کردن لگوها براساس رنگ و حفظ تعادل روی یک پا را انجام می‌دهد.

اپتیموس در این ویدئو، انعطاف‌پذیری و تعادلی را در برخی از حرکات اولیه یوگا به نمایش می‌گذارد که بسیاری از انسانها را شرمنده می‌کند. در توضیح این ویدئو نوشته شده: پس از یک روز کاری طولانی، زمان کشش است.

تسلا مدتی است که در حال توسعه ربات خود بوده اما ویدئوی جدید نشان می‌دهد که توسعه آن از زمان معرفی نه چندان چشمگیر در سال ۲۰۲۲، با چه سرعتی پیشرفت کرده است.

ترسناک و حیرت‌آور/ حرکات عجیب ربات انسان‌نمای تسلا/ عکس

به عنوان بخشی از رویداد «روز هوش مصنوعی تسلا»(Tesla’s AI Day) در سال ۲۰۲۲، ایلان ماسک از نمونه اولیه اپتیموس پرده‌برداری کرد. ربات در آن زمان نمی‌توانست کاری بیشتر از راه رفتن روی صحنه و دست تکان دادن انجام دهد و نسخه جدیدتر آن هنوز باید توسط کارکنان تسلا از صحنه خارج می‌شد.

بیشتر بخوانید:

  • رونمایی از طرح استثنایی جنگنده نسل ششم چین / عکس

  • این بیابان بی‌آب و علف به سرزمینی سرسبز تبدیل می‌شود/ عکس

  • برنامه رویایی زاکربرگ و همسرش برای ریشه‌کن کردن تمام بیماری‌ها!

  • شیشه مایع است یا جامد؟ / عکس

به نظر می‌رسد که هدف از اعلام این خبر، افزایش نیروی استخدام برای بخش ربات‌های تسلا بوده است زیرا ویدیو با فراخوان «برای کمک کردن به توسعه اپتیموس ملحق شوید» و «روال یوگای آن را بهبود ببخشید» همراه بود.

ربات اپتیموس در این ویدئو، پیشرفت‌های نرم‌افزاری چشمگیری را از به‌روزرسانی‌های پیشین خود نشان می‌دهد زیرا حساب رسمی «تسلا اپتیموس» اعلام کرد که ربات اکنون می‌تواند تنها با استفاده از قدرت دید و رمزگذارهای موقعیت خود تنظیم شود. این بدان معناست که اپتیموس می‌تواند نگاه کند تا ببیند دست‌ها و پاهایش در کجا قرار دارند و یاد می‌گیرد که چگونه وظایف را به طور دقیق انجام دهد. اپتیموس این تنظیمات را برای مرتب‌سازی لگوهای رنگی در سینی‌های متفاوت انجام می‌دهد؛ حتی زمانی که یک پژوهشگر لگوها را از سر راه ربات برمی‌دارد، او به کار خود ادامه می‌دهد.

این نوع مرتب‌سازی ساده، یک گام کلیدی به سوی مأموریت رسمی تسلا برای ایجاد یک ربات انسان‌نمای خودکار است که می‌تواند کارهای خطرناک، تکراری یا خسته‌کننده مانند کار در کارخانه را انجام دهد.

ایلان ماسک قبلا گفته بود که این ربات را می‌توان با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار در بازار فروخت. این بدان معناست که نسخه‌های آتی اپتیموس می‌توانند در انبارها و کارخانه‌ها به عنوان یک جایگزین ارزان برای کارگران انسانی کار کنند.

پشت تمام حرکات ماهرانه و شاهکارهای تعادل، توسعه نرم‌افزاری وجود دارد که چنین پیشرفت‌های سریعی را در قابلیت‌های رباتیک ممکن کرده است. اپتیموس از نوعی هوش مصنوعی به نام شبکه عصبی استفاده می‌کند. شبکه عصبی، یک مجموعه از الگوریتم‌های متصل به اینترنت است که از روش همکاری نورون‌های مغز انسان با یکدیگر برای تصمیم‌گیری و درک جهان تقلید می‌کند.

ترسناک و حیرت‌آور/ حرکات عجیب ربات انسان‌نمای تسلا/ عکس

شبکه‌های عصبی با یادگیری مقادیر زیادی از داده‌هایی که به برنامه وارد می‌شوند، خود را بهبود می‌بخشند تا بتوان برنامه را برای ارائه نتایج بهتر آموزش داد. این بدان معناست که اگرچه تسلا از همان شبکه عصبی خودروهای خودران برای اپتیموس استفاده می‌کند اما می‌توان از همین برنامه برای کارهای بسیار متفاوت استفاده کرد.

به گفته تسلا، هوش مصنوعی اپتیموس طوری آموزش داده شده است که می‌تواند مستقیما از اطلاعات بصری به سوی تصمیم‌گیری درباره نحوه حرکت کردن اعضای بدن خود برود. دکتر «جیم فن»(Jim Fan) دانشمند ارشد هوش مصنوعی شرکت «انویدیا»(NVIDIA) در ایکس نوشت: من حدس می‌زنم که حرکات دست اپتیموس تقریبا به طور یقین با تقلید از رفتار اپراتورهای انسانی آموزش داده شده‌اند.

فن افزود: من واقعا تحت تأثیر کیفیت این سخت‌افزار قرار گرفتم. حرکات آن روان هستند و زیبایی‌شناسی آن نیز شگفت‌انگیز است. این تصمیم بسیار خوبی است که مورفولوژی انسان از نزدیک دنبال شود؛ به طوری که هیچ خللی در تقلید از انسان وجود نداشته باشد.

در رسانه‌های اجتماعی، مردم با تعجب نسبت به توسعه جدید اپتیموس واکنش نشان داده‌اند و یکی از کاربران آن را فناوری بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال وحشتناک نامیده است.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا