Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
از فعالیت مجدد بازارچه‌های مرزی سیستان تا موفقیت پروژه آب ژرف در سیستان - خبرگزاری برگزیده های ایران
سیستان و بلوچستان

از فعالیت مجدد بازارچه‌های مرزی سیستان تا موفقیت پروژه آب ژرف در سیستان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور روز پنجشنبه ۱۱ شهریورماه امسال به سیستان و بلوچستان سفر کرد.

وی ابتدا وارد شهرستان کنارک و چابهار شد و با صیادان منطقه دیدار گفت‌وگو کرد، حل مشکلات حاشیه نشینان چابهار تا پایان امسال از جمله مواردی بود که رئیس جمهور وعده آن را به ساکنان این ناحیه داد که در این راستا اقدامات لازم توسط مسؤولان در حال انجام است و تسریع در ساخت مسکن مناسب برای حاشیه نشینان و ساماندهی آن در حال انجام است.

 

فعال سازی بازارچه‌های مرزی در سیستان و بلوچستان

پس از دستور رییس جمهوری برای فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی به زودی بازارچه مرزی پسابندر واقع در شهرستان دشتیاری با حضور مسوولان کشوری و استانی افتتاح می‌شود.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهارکرد: راه‌اندازی فیبر نوری بازارچه پسابندر در حال انجام است و طی روزهای پیش رو این بازارچه مرزی به صورت رسمی فعالیتش را آغاز می‌کند.

مبین علی میر با اشاره به فعالیت هفت بازارچه مرزی در سیستان و بلوچستان افزود: با افتتاح بازارچه مرزی پسابندر تعداد بازارچه های رسمی این استان به هشت مورد افزایش می‌یابد و تجارت کالاها به صورت لنجی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پسابندر تنها بازارچه‌ای است که با چندین کشور مبادلات خواهد داشت تصریح کرد: با آغاز فعالیت بازارچه پسابندر واردات از کشورهای آفریقایی و هند نیز در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان این است که با رونق بازارچه های مرزی شاهد تحول اقتصادی در سیستان و بلوچستان و شرق کشور باشیم.

 

رئیس جمهور در سفر به منطقه سیستان نیز در جمع مردم روستای ملاعلی حضور یافت و قول ساماندهی بازارچه های مرزی سیستان را داد و این روزها خبرها حاکی از بازگشایی مرزهای سیستان پس از ۱۶ سال است.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: خوشبختانه تلاش مسوولان منطقه ای و محلی با تاکید ویژه استاندار و اختیاراتی که به گروه دادند نتیجه گرفت و بالاخره توانستیم با مقامات محلی کشور افغانستان توافق دوجانبه‌ای داشته باشیم که باعث  بازگشایی و شروع دادوستد در دوطرف مرز به نفع مردم است.

مبین‌علی میر افزود: در نتیجه این توافق درب مستقل بازارچه مرزی میلک بازگشایی شد و مردم ما پس از ۱۶سال می‌توانند به مانند سایرنقاط کشور از عواید مرز تا شعاع ۵۰کیلومتری بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کشور افغانستان پای کار آمده است و دیگر هیچ مشکلی در میان راه نیست و طی روزهای آینده پس از تکمیل جاده، مردم سیستان می‌توانند پس از سال‌ها مجددا از مرز سود ببرند.

 

حضور آیت الله رئیسی در جمع مردم روستای ملاعلی هیرمند بیش از اینکه برای بزرگان تعجب آور باشد، ذهن کودکان و نوجوانان روستا را هم به خود جلب کرده بود و در این عکس با دست به وی اشاره می کنند، باورشان نمیشود همان آقایی که در تلویزیون بود امروز در جمعشان نشسته است این یعنی همان مردمی بودن، شاخصه ای که در وجود روسای جمهور گذشته بسیار کمر رنگ بود.

 

مرزنشینان شعاع ۵۰ کیلومتر مرز می توانند از خدمات کوله بری استفاده کنند

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه اظهار کرد: مرزنشینانی که در شعاع ۵۰ کیلومتری از مرز زندگی می‌کنند به استثناء شهرنشین‌ها با فعال کردن خدمات کوله بَری روی کارت مرزنشینی خود از امتیاز و خدمات آن استفاده کنند.

ماندانا زنگنه با اشاره به اینکه با بازگشایی درب مستقل بازارچه میلک مرزنشینان می‌توانند کالاهای خود را در آن مکان عرضه کنند بیان کرد: پیله‌وران منطقه هم می‌توانند اقلامی که به آن‌ها اجازه داده شده را وارد کرده و سپس در این بازارچه و در محدوده منطقه سیستان به فروش برسانند و  امید می‌رود با تحقق این مهم تاثیر بسزایی در معیشت مرزنشینان سیستان را شاهد باشیم.

وی گفت: به غیر از شهرنشینان سایر کسانی که در شعاع ۵۰ کیلومتری مرزها سکونت دارند با مراجعه حضوری به فرمانداری یا بخشداری محل سکونت خود می‌توانند در سامانه جامع مرزنشینان نام‌نویسی کرده و خدمات کوله‌بَری را روی کارت‌های الکترونیک مرزنشینی خود فعال کنند.

زنگنه ادامه داد: این افراد پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام باید منتظر تایید نهایی از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان محل زندگی خود باشند و پس از تایید و فعال شدن این خدمات روی کارت الکترونیک مرزنشینی‌شان می‌توانند اقدام به فعالیت کنند.

 

حد و حدود صادرات و واردات کالا برای کوله بَران سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در این ارتباط گفت: برابر ضوابط ابلاغی کوله‌بَران استان در کنار صادرات کلیه کالاهای مجاز صادراتی اجازه دارند بیش از ۸۰۰ قلم کالای تعیین شده وارداتی را وارد کند.

زنگنه حد و حدود صادرات و واردات کالا را برای کوله بَران سیستان و بلوچستان مشخص کرد و توضیح داد: براساس قوانین تعریف شده هر کوله‌بر می‌تواند تا سقف ۷۰۰ هزار تومان در ماه کالا صادر و وارد کند و این مبلغ برای هر خانوار کوله‌بر به صورت ماهیانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که باید از طریق بازارچه‌های مرزی مشخص با بهره بردن از معافیت کامل سود بازرگانی انجام شود.

وی ادامه داد: ورود این ٨٠٠ قلم کالا به کشور ممنوع بوده یا با محدودیت ورود مواجه هستند اما برای بهبود معیشت مرزنشینان مقرر شده است این اقلام با معافیت کامل در عوارض و سود بازرگانی تا ماهانه به ازای هر فرد معادل ۱۶۶ دلار  و برای هر خانوار تا سقف ۶۶۴ دلار اجازه ورود داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: خروج تجمیعی کالاها از شهرستان دارای بازارچه ممنوع بوده و حمل و جابجایی کالاهای وارداتی کوله بَران تنها تا مرکز شهرستان مرزی محل ورود مجاز است اما به صورت خرده فروشی توسط افراد قابل خریداری و خارج کردن به سایر مناطق استان و کشور است.

تلاش برای رفع مشکل آب در سیستان 

رئیس جمهوری در ادامه سفر خود به سیستان و بلوچستان در جمع مردم شهرهای منطقه سیستان حضور یافت و بر حل مشکلات آب سیستان که اساسی ترین مشکل مردم منطقه بود تاکید و قول پیگیری داد.

رئیس جمهور وزیر نیرو را برای بازدید از پروژه چاه ژرف در سیستان مامور کرد تا از نزدیک روند کار را بررسی کند.

 

این روزها حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلسشورای اسلامی ازموفقیت سومین چاه ژرف در سیستان خبر می دهد. او می گوید طی روزها اخیر سومین چاه ژرف در شهرستان نیمروز منطقه سیستان به آب رسید و مردم و مسؤولان نماز شکر به جای آوردند.

این پروژه قطعا در کاهش آلام مردم سیستان در مقابل مشکل بی آبی موثر خواهد بود و نوید سیستانی آباد را خواهد داد.

 

 

 

ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها و تبادلات مرزی، حل سریع مشکل آب، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و ساماندهی حاشیه‌نشینی از جمله موضوعات مورد تاکید رییس‌جمهوری در سفر به سیستان و بلوچستان بود و خبرنگاران برگزیده های ایران همچنان پیگیر اجراییشدن هر یک از این مصوبات هستند تا گزارش و خبر آن را به عموم منعکس کنند.

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا