اجتماعی

پوشش تلویزیونی ۲۰۰ روستای منطقه محروم توسط جهاد دانشگاهی

پوشش تلویزیونی ۲۰۰ روستای منطقه محروم توسط جهاد دانشگاهی

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، دکتر حسن مسلمی نائینی؛ رئیس جهاددانشگاهی در آستانه ۱۶ مردادماه، چهل و سومین سالگرد تشکیل این نهاد، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۳ مرداد) تهران ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و محکومیت جسارت و هتک حرمت عده‌ای جیره‌خوار و بازی خورده در کشورهای اروپایی به ساحت قرآن کریم اظهار کرد: دولت‌های غربی که خود را مهد آزادی می‌دانند تحت بهانه همین آزادی بیان، آنها را حمایت می‌کنند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهش و فناوری، فرهنگی، آموزش و کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری پرداخت و تصریح کرد: شانزدهم مردادماه امسال در آستانه چهل و چهارمین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «مولود مبارک انقلاب و جز معدود رویش های اصلی خود انقلاب است» هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد ۴۳ سال از حیات پرافتخار خود را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: نهادی که از ابتدای فعالیت در سال ۱۳۵۹ همواره مصمم بوده تا با اعتماد به جوانان و تکیه بر مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی در راه عزت و پیشرفت دانش‌بنیان کشور قدم بردارد.

مسلمی نایینی در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاددانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: ایشان می‌فرمایند: «به نظر من جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است، یک سمت‌گیری و حرکت است هرچه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم، کشور را به سمت سربلندی، عزت و استقلال حقیقی بیشتر از پیش برده‌ایم».

جهاد دانشگاهی؛ از تولد ۴۰۰۰۰ نوزاد در رویان تا طراحی و ساخت یک رام قطار ۳ واگنِ پرسرعت

وی افزود: جهاددانشگاهی مبدع خودباوری ملی و خط‌شکنی در علوم جدید و توسعه آن در کشورمان، فرهنگ اشاعه علم نافع و تحقیقات کاربردی، فرهنگ اعتماد به جوانان، فرهنگ تلفیق علم و ایمان، فرهنگ تلاش جهادگونه و عالمانه، فرهنگ ما می‌توانیم، فرهنگ نوآوری، فرهنگ عزت آفرینی، فرهنگ پویا، شادی آفرین و امیدبخش است.

مسلمی نائینی در ادامه به گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت:‌ ایشان فرموده‌اند «شما به عنوان جهاددانشگاهی جز بهترین مراکزی هستید که می‌توانید در این مسئله تحقیق و علم اهتمام بورزید و احساس مسئولیت کنید که البته می‌کنید. خوشبختانه من شاهدم و می‌بینم که پیشرفت شما در علم خیلی خوب بوده و دنبال می‌کنید. «بنده به جهاددانشگاهی اعتقاد راسخ دارم، از اول تا حالا که ما جهاددانشگاهی را شناختیم بر اساس دین و تقوا بود، براساس دین و تقوا نگهش دارید». «جهاددانشگاهی از جا‌هایی است که ما به آن‌امید داریم برای آینده علمی کشور، بحمدالله آن نهال نورس‌امیدبخش (جهاددانشگاهی) امروز به درخت تناور و ثمربخشی تبدیل شده است» که این‌ها بخش کوتاهی از سخنان گهربار و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب است که در کتابی با ۷۱ صفحه گردآوری شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه این نهاد ثمرات متعددی داشته، عنوان کرد: از جمله ثمرات انسانی آن تربیت دانشمندی عالم، با هوشی سرشار، نخبه‌ای برجسته، مدیری توانا، متعهد، با اخلاص و مؤمن، محقق خستگی ناپذیر مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان است. پژوهشگاه رویان برای ارائه هر چه بهتر خدمات درمان ناباروری به جامعه و دستاورد‌های بزرگ ملی آن نظیر تولید، تکثیر و انجماد نخستین رده سلول‌های بنیادی جنینی در کشور و تحقیق گسترده در زمینه سلول‌های درمانی بیماری‌های مختلف از قبیل ضایعه قرنیه و عوارض سکته قلبی، راه‌اندازی نخستین بانک خون بند ناف کشور و پیگیری طرح تولید نخستین جانوران شبیه‌سازی شده در خاورمیانه است. بیش از ۵۰ هزار نوزاد در مراکز درمانی جهاددانشگاهی در سه دهه گذشته متولد شده است که باعث خوشحالی خانواده‌ها و مردم شده و از متلاشی شدن پیوند بسیاری از خانواده‌ها جلوگیری کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: سالیانه هزاران زوج خارجی به مراکز مختلف درمان ناباروری جهاددانشگاهی در شهر‌های مختلف مراجعه می‌کنند و حتی تعداد زیادی از ایرانیان عزیزی که سال‌ها در خارج از کشور مقیم هستند و همچنین مسلمانان خارجی برای درمان به این درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند. پژوهشگاه رویان دارای رتبه‌های ممتاز در جوامع علمی بین‌المللی بوده و دانشمندان و متخصصان جامعه علمی دنیا به توانمندی جوانان کشورمان اقرار کرده‌اند.

مسلمی نائینی با بیان اینکه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را به حق می‌توان احیاگر حرکتی نو، روشی جهادگونه و دانش‌بنیان، مدیریتی جهادی، پیگیری خستگی‌ناپذیر و‌ امیدوار در جهاددانشگاهی و در کشورمان دانست، گفت: وظیفه همه ماست که چنین نهادی را که رهبر معظم انقلاب بار‌ها از آن تقدیر کرده‌اند راهبری کرده و حمایت کنیم و این فرهنگ را اشاعه و گسترش دهیم، چراکه در حال حاضر کشورمان نیاز حیاتی به چنین فرهنگی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به هدف اساسی و اولیه جهاد که اعتماد به جوانان و تکیه بر مدیریت جهادی و تلاش عالمانه الهام گرفته از‌ ایمان اسلامی بوده و تاکنون دستاورد‌های برجسته در حوزه‌های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی داشته که همه‌امیدآفرین و‌ امیدبخش بوده، شعار امسال «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با‌ایمان، ‌امید و اعتماد به جوانان» تعیین شده است. کار اصلی در جهاددانشگاهی اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی دانش‌بنیان و بر زمین مانده است که نیازی از جامعه در حوزه‌های مختلف را برطرف کرده است. علاوه بر این، دستاورد‌های علمی بسیاری مانند مقالات علمی و پژوهشی با رتبه‌های بین‌المللی براساس کار‌های تحقیقاتی مورد نیاز کشور، کتب و ثبت اختراع در سطح ملی و بین‌المللی و مجری کنفرانس‌های علمی و خارجی با حضور دانشمندان از سراسر جهان است.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، جهاددانشگاهی بدون تجربه مشابهی در پیش از انقلاب با نظر امام (ره) و توسط تعدادی از جوانان تحصیلکرده در ۱۶ مردادماه سال ۱۳۵۹ تأسیس شد، بیان کرد: ایجاد چنین نهاد تحقیقاتی کاربردی در وضعیت تحریم کامل ابتدای انقلاب که دسترسی به علم و فناوری و صنعت نداشتیم و کشور‌ها ما را در تنگنای سختی قرار داده بودند کار دشواری بود، اما خوشبختانه جهاددانشگاهی توانست در این تنگنا و تحریم‌ها موفقیت‌های بسیاری داشته باشد. جهاددانشگاهی در زمان جنگ تحمیلی اقدامات بزرگی را در ساخت تجهیزات نظامی، رمزخوانی، مصاحبه با اسرای جنگی و ارائه اطلاعات آنها به سران نظامی کشورمان انجام داده است. همچنین اعزام نیرو به جبهه چه نیرو‌های تخصصی در حوزه‌های فنی و پزشکی و چه نیرو‌های رزمی. تجدید طراحی و اصلاح خط تولید موشک کاتیوشا و آرش، طراحی و ساخت مین هوایی، بالون هیدروژنی جهت پدافند غیر عامل در مقابل نفوذ هواپیما‌ها از ارتفاع پایین، شناسایی سیستم و رمزگشایی دستگاه بیسیم راکال ارتش عراق که از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های بیسیم بود. همچنین طراحی ساخت انواع پناهگاه و سنگر پیش ساخته، طراحی و ساخت بلدوزر‌های کنترل از راه دور از جمله دستاورد‌های این نهاد است.

مسلمی نائینی ضمن اشاره به اینکه جهاددانشگاهی بیش از ۱۰۰ شهید به انقلاب اسلامی در زمان جنگ تحمیلی تقدیم کرده است، گفت: در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ رژیم بعثی عراق کارگاه جهاددانشگاهی در دانشگاه تبریز را بمباران کرد که ۲۲ نفر از همکاران عزیز به شهادت رسیدند. حوزه فرهنگی جهاد هم سبقه طولانی و درخشانی در جهاددانشگاهی دارد. خبرگزاری‌های دانشجویی، خبرگزاری ایکنا یا خبرگزاری تخصصی قرآن و مرکز افکارسنجی همه از جمله مجموعه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی است. همچنین جهاددانشگاهی دارای ۲ دانشگاه بزرگ، ۶ مؤسسه آموزشی و مرکز علمی و کاربردی و ۱۵۷ مرکز آموزشی کوتاه مدت عمومی و تخصصی در سراسر کشور و به عنوان یک شبکه آموزشی جامع در کشور نقش بازی می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: در دهه ۷۰ کار بر روی فرستنده‌های رادیویی موج متوسط آغاز شد که محدودیت‌های بسیاری در آن زمان وجود داشت و پس از بار‌ها شکست و عدم موفقیت با توکل بر خدا و همت و تلاش جهادگران و حمایت یکی از معاونین محترم وقت صداوسیمای کشور، خوشبختانه اجرا شد و در حال حاضر تقریباً کل پهنه کشور توسط فرستنده‌های بومی ساخته شده توسط جهاددانشگاهی پوشش داده شده است. همچنین طراحی و ساخت این فرستنده‌ها تماماً توسط جوانان شما در جهاددانشگاهی انجام گرفته است. در خصوص فرستنده‌های تلویزیونی نیز یک طرح منحصر بفرد و مقرون به صرفه برای روستا‌های مناطق دورافتاده فاقد پوشش تلویزیونی انجام شده به نام طرح «شهید هادی» که هم اکنون بیش از ۲۰۰ روستا در خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان که از پوشش سیمای جمهوری اسلامی بهره می‌برند.

رئیس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به اینکه در حوزه صنایع نفتی نیز طرح‌های کلانی اجرا و یا در حال اجراست، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه‌های بزرگی در جهاددانشگاهی مشغول به کار هستند که از جمله آنها پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه علوم ابن سینا و همچنین پژوهشکده‌های متعددی که از جمله آنها پژوهشکده ذخایر ژنتیک و پژوهشکده معتمد هستند.

مسلمی نائینی در پایان گفت: ان شاءالله با توکل بر خدا و عنایت حضرت ولی عصر (عج) و حمایت مدیران کشورمان و تلاش با برنامه، عالمانه و تحول‌آفرین همکاران جهادگر چلّه دوم جهاد را پویاتر و موفقیت آمیزتر از قبل، پیش خواهیم برد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا