فرهنگ و هنر

واکنش خزاعی به برخی مطالب مطرح شده در مراسم تشییع داریوش مهرجویی

واکنش خزاعی به برخی مطالب مطرح شده در مراسم تشییع داریوش مهرجویی

به گزارش خبرگزاری برگزیده، محمد خزاعی که شامگاه ۲۶ مهر ماه در سینما فرهنگ در آیین افتتاحیه «رونمایی از زیرساخت‌های نوین سینمای ایران» سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش مطرح کرد: شعار «شکست انحصار در همه حوزه‌ها» در حال اجرایی شدن است و عدالت فرهنگی در همه حوزه‌ها، اجرا می‌شود. فعالیت‌های خوبی شروع شده که اگر امسال هم سال آرامی باشد نتایج آن را در تمام استان‌ها خواهید دید.

رئیس سازمان سینمایی کشور ضمن تسلیت به مناسبت در گذشت آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و همسرش ادامه داد: ماجرای قتل مهرجویی و همسر گرامیشان بسیار متاثر کننده بود و سازمان سینمایی پیگیر است تا بانیان این جنایت دستگیر شوند و معلوم شود چه کسانی در این حادثه نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به جنایت صهیونیست‌ها در قتل عام کودکان، زنان و بیماران بیمارستان افزود: حادثه غزه دل همه ما را به درد آورده است و حتی، هنرمندان و سینماگران، ورزشکاران و روشنفکران جهان‌ با مردم غزه و فلسطین همدردی کرده‌اند. در این بین متاسفم برای برخی از دوستان داخلی که در خواب هستند و هنوز، تصمیم به دیدن و شنیدن نگرفته‌اند، کسانی که گاه حتی برای ماجراهای کوچک و مرگ یک گربه و سگ شان در فضای مجازی جریان سازی و کمپین راه می‌اندازند، امروز در شرایطی که کشتار هزاران نفر از زنان و کودکان مظلوم غزه دل همه را به درد آورده، سکوت کرده‌اند و حاضر نیستند واکنش نشان دهند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: امیدوارم خداوند به همه ما بصیرت و آگاهی عطا کند تا در ظلمت و تاریکی از دنیا نرویم.

وی در خصوص رونمایی از زیرساخت‌های نوین سینمای ایران خاطرنشان کرد: خوشحالم که امروز بزرگترین گردهمایی سینمایی کشور اتفاق افتاده است، این موضوع همان چیزی است که سالها به دنبال آن بودیم اما اتفاق نیفتاده بود و جای آن در سینمای ما خالی بود؛ از «هاشم میزراخانی»، مدیران سازمان سینمایی، انجمن سینماداران و انجمن پخش‌کنندگان تشکر می‌کنم. جزو اولین مدیرانی‌ هستم که بیش از ۴۰ سفر استانی به ۲۱ استان داشته‌ام و با سینماداران گفت وگو کرده‌ام و به مشکلات، وضعیت اقتصادی، چالش های صنعت سینما و بازار سرمایه‌شان واقف هستم.

خزاعی با بیان اینکه سازمان سینمایی و در این حوزه خاص سینماشهر برای همه موارد فوق برنامه‌ای دارد، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی‌های دقیقی انجام شده است و اگر ناآرامی‌های سال گذشته و برخی ناهمگرایی ها نبود خیلی وقت پیش شاهد تحقق این برنامه‌ها بودیم. در زمینه‌های توسعه، آموزش، تولید و روابط بین الملل برنامه‌های مدونی داریم که در حال اجرا است. خوشبختانه نگرانی‌های بچه‌های سینما امروز در حال برطرف شدن است. در حالی که چرخ اقتصاد سینما بعد از کرونا و اتفاقات سال گذشته، متوقف شده و ناامیدی بر این فضا حاکم شده بود اما امرور لبخند را می‌بینیم. اگر تولید رونق گیرد قطعا استودیوها نیز رونق می‌گیرند و همه این‌ پیشرفت ها در زنجیره به هم پیوسته‌ای گسترش خواهد یافت.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در جشنواره سینما حقیقت گفتم من با انحصار و رانت مخالفم و با آن مبارزه خواهم کردم و امروز نه رانتی وجود دارد نه انحصار چرا این اقداماتی که انجام می‌شود رانت و انحصار را شکسته است. در حال حاضر در هر زمینه‌ای از هر پیشنهادی در زمینه‌های تجهیزات، امکانات، زیرساخت‌ها، و سامانه بلیت فروشی حمایت می‌کنم هر پیشنهادی برای تکثیر و تعدد سامانه های بلیت فروشی باشد، از آن استقبال می‌کنم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برای ما فرقی ندارد که هنرمندی از شهرستان یا پایتخت به سازمان سینمایی مراجعه کند، پای همه هنرمندان می‌ایستم و همه با یک روند کارهایشان را پیش می‌بریم. شعار «شکست انحصار در همه حوزه‌ها» در حال اجرایی شدن است. عدالت فرهنگی در همه حوزه‌ها، اجرا می‌شود البته نه کاملا اما فعالیت‌های خوبی شروع شده که اگر امسال هم سال آرامی باشد نتایج آن را در تمام استان‌ها خواهید دید.

وی عنوان کرد: تهیه‌کنندگان استانی مستقل فیلم خواهند ساخت. برای زیرساخت‌های سینمای کشور برنامه داریم. عدالت، محور فعالیت های ما در دولت سیزدهم است .با فعالیت سازمان آگهی ها در موسسه سینماشهر این امکانات نیز با حداقل منابع اقتصادی به صورت یکپارچه راه اندازی شده و در اختیار همه خانواده سینما قرار خواهد گرفت. امیدوارم روزی برسد که منتظر هیچ سوبسیدی نباشید و با برنامه‌ریزی بتوانید فارغ از حمایت دولت به فعالیت‌هایتان ادامه دهید.

خزاعی با اشاره به مطالب مطرح شده در مراسم تشییع جنازه مرحوم مهرجویی در خصوص سینمای متفکر تاکید کرد: قرار نیست بیانیه‌ای اشتباه خوانده شود. حتما در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران در زمینه سینمای متفکر توضیح خواهم داد که عکس یادگاری با سینمای متفکر گرفتن یعنی چه؟

وزیر ارشاد چه گفت؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: به آینده سینمای ایران امیدوارم. با توجه به این روندی که می‌بینم تا پایان دولت آقای رئیسی تعداد سینماها را دو برابر خواهیم کرد و در هر شهرستان بالای هزار نفر سینما می سازیم.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: این روزها حالمان به خاطر اتفاقات غزه خوب نیست و جنایتی که شب گذشته رخ داد چهره سیاه اسرائیل را بیشتر از پیش به تصویر کشید. خوشحالیم که مسیر انحلال این رژیم به سرعت در حال پیش‌روی است. همچنین درگذشت بزرگان سینمای ایران «داریوش مهرجویی» و «آتیلا پسیانی» را نیز تسلیت می‌گویم.

او با اشاره به اینکه هدفمان در این دولت عدالت فرهنگی بوده، افزود: تمام تلاشمان را کرده‌ایم که دسترسی‌های شایسته سینما را برای همه مردم فراهم کنیم ، حوزه سینما پر جاذبه ترین هنر است، هرچند که برخی با ظهور رسانه‌های نوین پایان کار سالن سینما را اعلام کردند، اما در کشورمان هنوز هم تماشای فیلم در سالن‌های سینما معنا پیدا می‌کند. در دو سال گذشته ساخت سالن سینما پیشرفت خوبی داشته؛ هرچند که هنوز با استاندارد جهانی فاصله داریم. در کشور چین ۸۳ هزار و کشور ترکیه ۶ هزار و کشور فیلیپین هزار سالن سینما وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت سینما باید تقویت شود، ادامه داد: البته که آمار فروش سینما در بهترین حالت خود قرار دارد، گفتن این نکته لازم است که باید در برخی از موارد بهتر عمل کنیم. مخاطب این روزها سینما را تنها محلی برای نمایش فیلم نمی‌داند؛ این مکان محلی فرهنگی و اجتماعی و محلی برای بروز احساسات و عواطف مردم است. بنای این دولت بر تقویت سینما است که با همکاری موسسه سینماشهر محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرفیت سینمای ایران جای رشد بیشتری دارد. برنامه ما رونق حوزه فرهنگ و هنر است. شرایط باید طوری باشد که عوامل فنی و حرفه ای و سینماداران از وضعیت اقتصادی راضی باشند و برنامه داریم این وضعیت را تقویت کنیم و برای این موضوع با فن‌آوری‌های نو این عرصه را پیش می بریم.

اسماعیلی یادآور شد: در دولت حمایت کافی از صنعت سینما وجود دارد. اخیرا جشن مهر سینما را برگزار کردیم و در آن وزارت فرهنگ بیشترین همکاری را با سینما داشتند. در دولت آقای رئیسی هیچ موردی از سینما مطالبه نداشتیم مگر اینکه همکاری لازم را کردند. مشکلی در حمایت از صنعت سینما نداریم و سینما در بهترین دوره خود است. سینماساز نیستیم ولی تجهیزات را فراهم می‌کنیم و جریان توزیع فیلم را تقویت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه طولانی است، ادامه داد: از مرحله نگارش داستان و تا مراحل پیش تولید و مراحل نمایش و … دوستان من همکاری های لازم را می کنند. گروهی که برای رسیدگی به این امور گذاشتیم از جنس همین صنعت هستند و میتوانند گشایش کار را انجام دهند. به آینده سینمای ایران امیدوارم. با توجه به این روندی که می بینم تا پایان دولت آقای رئیسی تعداد سینماها را دو برابر خواهیم کرد و در هر شهرستان بالای هزار نفر سینما می سازیم.

اسماعیلی اضافه کرد: عزم جدی ما در دولت در این است که بتوانیم این هنر فاخر و مردمی را گسترش دهیم و امکان بروز استعدادهای نو را پدید آوریم. صنعت سینما متعلق به گروه و شخص نیست، متعلق به همه مردم ایران است. ما فیلم می سازیم تا با مردم صحبت کنیم و مردم دوست داشته باشند. ما باید شادی مردم را دوست داشته باشیم. سینما در ایران باید امیدآفرین باشد. جوانان و مخاطبان باید با دیدن آثار سینمایی حس افتخار و امیدواری به آینده پیدا کنند. محور کار ما تولید محتواست در این بیشتر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. چراغ سینمای ایران با همت شما روشن نگه داشته شده و برای شما آرزوی موفقیت دارم.

سینماداران نجیب‌ترین صنف سینمای ایران هستند

محمدرضا صابری نماینده و سخنگوی شورای مرکزی در مراسم افتتاحیه از رونمایی از زیرساخت‌های نوین سینمای ایران بیان کرد: سینماداران مظلوم واقع شده‌اند، نجیب‌ترین صنف سینمای ایران سینماداران هستند.

وی که مراسم افتتاحیه از «رونمایی از زیرساخت‌های نوین سینمای ایران» سخن گفت، ادامه داد: سینماداران مظلوم واقع شده‌اند، نجیب‌ترین صنف سینمای ایران سینماداران هستند. در جاهای مختلف فعالیت می‌کنم اما همیشه خودم را سینما دار می‌دانم، سالهاست که در این عرصه فعالیت دارم و این بار توفیق سخنگویی انجمن بر عهده بنده است، کار هاشم میرزاخانی با این اقدام ماندگار شد. چرا که این صنف مظلوم در هیچ‌کجا صحبتی از آن‌ها نیست.

او ادامه داد: زمانی در مدیریت آقای فرجی تقدیر از سینماداران در بخش جنبی جشنواره وجود داشت اما نمی‌دانم چرا این بخش از جشنواره خارج شد در حالی که این تنها چیزی بود که باعث دلگرمی اهالی این صنف شده بود.

صابری افزود: از شما که با این اقدام اسم‌تان را در تاریخ سینماداری ماندگار کردید تشکر می‌کنم.هاشم میزراخانی خودش هم سینمادار بوده است، زمانی به او گفتم قرار است در جایی قرار بگیری که زمانی آقای مسچی در آن جایگاه بوده است. انتخاب هاشم میرزاخانی انتخاب شایسته‌ای بوده است، در حال حاضر با اقدامات او، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

او با بیان اینکه در موسسه سینما شهر کارهای زیربنایی مثل سینماکارت شکل می‌گیرد، ادامه داد: اثر این کار را در جشنواره‌ای مانند جشنواره فیلم فجر خواهیم دید بحث تبلیغات در سینما هم اگر به همین روالی که برایش تعریف شده است پیش برود حمایت از سینماهای ضعیف را در پی خواهد داشت،حداقلی را برای تمام سینماها در نظر گرفته شده است که باعث حمایت از سینماهای دور افتاده و ضعیف‌تر می شود.

پس از آن «محمد معتمدی» به اجرای قطعاتی اجرا کرد.

در ادامه این مراسم « محمد خزاعی»،« هاشم میزراخانی »، «حبیب ایل‌بیگی» «محمدرضا فرجی»،« سید جمال ساداتیان» و «محمدرضا صابری» و بروی سن آمدند و از «کشت‌کار» از سینما میکامال کیش، «انواری» سینما «مرداس مال» تهران، «مهدی کاوسی» از پردیس سینمایی «بام نیایش» تهران، «علمی‌زاده» از زیما مال تهران، «پالار» از سینما «الهیه» گرمدره، «جمارانی» سینما «جم سنتر» تهران، «عابدی» از سینما «پرند مال» تهران، «ابن‌الرضا» از سینما «پرند مال» پرند، «صفایی فر» از سینما «رز مال» تهران، «داوود غرابی» از سینما «نارسیس» تهران، «نایب‌زاده» از سینما «اطلس» بم، «مجید طالبی» پردیس سینمایی «نگار» میبد، «شفیعی» از سینما «آفتاب» بهبهان، «مصاحب» سینما «شیراز مال» شیراز به عنوان حامیان بخش خصوصی تقدیر و تشکر کردند.

و در پایان از «سید مصطفی حسینی» مدیرعامل سابق سینما بهمن سبز به دلیل توسعه این سینما در زمان مدیریتش تقدیر و تشکر به عمل آمد.

در این مراسم معاونان و مدیران سازمان سینمایی حبیب ایل بیگی، یزدان عشیری، قادر آشنا، اصغر فارسی، علیرضا اسماعیلی و محمد حمیدی‌مقدم، محمدرضا فرجی، مجتبی امینی، دبیر جشنواره فیلم فجر و… حضور داشتند.

۲۴۵۲۴۵

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا