اخبار ورزشی

گزارش رسانه دولت از عملکرد ۱۰۰ روزه کیومرث هاشمی در وزارت ورزش

گزارش رسانه دولت از عملکرد ۱۰۰ روزه کیومرث هاشمی در وزارت ورزش

۱۰۰ روز از حضور کیومرث هاشمی در وزارت ورزش و جوانان می گذرد؛ مدیری که پیش از حضورش در وزارت ورزش سابقه سال‌ها مدیریت در این عرصه را داشت که ریاست کمیته ملی المپیک از مهمترین سمت‌های هاشمی در ورزش کشور بوده است.

هاشمی از همان روز اول که به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد پایبندی خود را به اصل وحدت در جامعه ورزش به اثبات رساند. چرا که باور دارد بدون لحاظ کردن این مسئله نمی‌توان به موفقیت رسید.

حضور هاشمی در وزارت ورزش مصادف شد با روزهای شلوغ ورزش ایران. بسیاری از فدراسیون‌ها درگیر برگزاری اردوهای آماده‌سازی برای تیم‌ها و ملی‌پوشان خود بودند و هاشمی از همان روز اول با حضور میدانی در این اردوها تلاش کرد به هر شکل ممکن مشکلاتی که می‌توانست باعث عدم نتیجه‌گیری در هانگژو شود را مرتفع کند.

نبود سیاستگذاری کلان در ورزش یکی از مهمترین دغدغه‌های هاشمی به شمار می‌رود. او در گفت وگویی که در همان روزهای ابتدایی انتصابش به عنوان سرپرست وزارت ورزش داشت گفت:«ما چون این سیاست‌ها را بعد از انقلاب نداشتیم تکلیف خودمان و دستگاه‌هایی که فعالیت‌هایی ورزشی می‌کنند را نمی‌دانستیم و سیاست واحدی نداریم، جسته و گریخته کارها انجام می‌شد اما به دنبال این هستیم در شورای عالی ورزش که مسئولیت آن با رئیس جمهور است این سیاست‌ها را تعیین کنیم و به سمت هماهنگ‌سازی دستگاه‌هایی که فعالیت ورزشی دارند برویم.»

این نگاه هاشمی می‌تواند باعث ترویج ورزش در سطح کلان شود به شرط اینکه سایر نهادها نیز پای کار بیایند و همه فعالیت‌های ورزش دستگاه‌ها در یک مسیر و البته نه به شکل موازی‌کاری انجام شود.

موفقیت‌های ورزش کشور در طول سالیان گذشته محصول زحمات بسیار از مدیران و ورزشکارانی است که در حال حاضر به دلایل مختلف کمترکسی از آنها یاد می‌کند. هاشمی از روزی که قدم به وزارت ورزش گذاشت به ملاقات پیشکسوتان و به خصوص آنهایی که در بستر بیماری هستند رفت و با پیشکسوتانی همچون مرحوم امیر غفرانی و علی مرادی دیدار کرد.

رسانه یکی از اضلاع مهم ورزش کشور محسوب می‌شود و نقد سازنده رسانه‌ها می‌تواند نه تنها ورزش را که هر حوزه‌ای را به شکوفایی برساند. کیومرث هاشمی هم از دیرباز تا به امروز و در همه سمت‌هایی که در ورزش داشته به این مسئله پایبند بوده است. او در روز خبرنگار و در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت:«اگر ما فعالیت‌های حوزه ورزش را به چند دسته قهرمانی، همگانی، حرفه ای و بانوان تقسیم کنیم هرکدام از این بخش‌ها اسناد بالا دستی دارند که اگر به خوبی تبیین شود و مورد پیگیری رسانه‌ها قرار گیرند، کار مدیران ورزش راحت‌تر خواهد بود. امکان دارد هر مدیر و یا ارگانی مشکلی داشته باشد که مورد نقد رسانه ها قرار بگیرد و قطعا این نقد میتواند موجب رفع نواقص شود و خواسته خانواده ورزش از مدیر ورزش نیز رفع نواقص و مدیریت حوزه های مختلف ورزشی است که ما تصمیم داریم گاهی با رسانه ها بعنوان حوزه ای از جنس مردم که در میان مردم و آگاه به خواسته هایشان است، جلسات دوستانه هم اندیشی برگزار کنیم.»

بخش زیادی از مشکلات ورزش قهرمانی کشور به دلیل عملکرد ضعیف فدراسیون‌ها است. این مسئله در بازی‌های آسیایی هانگژو نمود پیدا کرد و نتایج ضعیف نمایندگان کشورمان در تعدادی از رشته‌های مهم و المپیکی نشان داد فدراسیون‌هایی که این رشته‌های ورزشی را تحت پوشش دارند تا چه حد با مشکل سوءمدیریت روبرو هستند؛ اما فدراسیون‌هایی هم بودند که عملکرد موفق آمیزی در بازی‌های آسیایی داشتند. قطعا با وعده هاشمی مبنی بر اینکه فدراسیون‌های موفق مورد حمایت وزارت ورزش قرار خواهند گرفت این فدراسیون‌ها دلگرم‌تر از قبل به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

تمرکززدایی در ورزش می‌تواند سایر استان‌ها را در این حوزه توانمندتر از قبل کند. میزبانی استان‌ها از رقابت‌های بین‌المللی می‌تواند این مسئله را تا حد زیادی محقق کند. هاشمی در در گفت‌وگویی که با استاندار آذربایجان غربی داشت به این نکته مهم اشاره کرد و گفت:«سیاست ما از روز اول حضور در وزارت ورزش و جوانان اخذ میزبانی‌های بین‌المللی توسط استانهاست.»

ورزشگاه آزادی به عنوان یکی از معدود ورزشگاه‌های دارای استاندارد بین‌المللی کشور با مشکلات زیادی روبرو است؛ مشکلاتی همچون فرسودگی بنا و کیفیت پایین چمن. در همین مدت کوتاه حضور کیومرث هاشمی در وزارت ورزش، او به طور جد روند بازسازی این ورزشگاه را پیگیری کرد و در این خصوص قرار است اتفاقات خوبی در آینده نه چندان دور رخ دهد. هر چند هم اکنون هم مراحل بازسازی سکوها در حال انجام است.

اما وعده بزرگ رئیس جمهور در خصوص ساخت ورزشگاه بزرگ تهران باعث امیدواری جامعه ورزش کشور شد. وعده‌ای که کیومرث هاشمی ماموریت پیدا کرد تا آن را به سرانجام برساند. هاشمی در گفـت‌وگویی که با ایرنا داشت در این خصوص گفت:«با همکاران نشست‌هایی را برگزار کردیم و قرار بر این شد در مرحله اول زمینی به مساحت ۲۰ تا ۳۰ هکتار در نقاط مختلف تهران توسط مشاوران و کارشناسان بررسی شود و بهترین مکان به لحاظ دسترسی، فرودگاهی و هتل مدنظر قرار بگیرد.»

روز گذشته در خصوص این پروژه عظیم اتفاق مهمی رخ داد. مراسم امضای تفاهمنامه همکاری، مشاوره طراحی و ساخت مجموعه ورزشی فرهنگی با مشارکت شرکت چینی IPPR، با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان برگزار شد.
در این مراسم که مدیرعامل شرکت چینی نیز در آن حضور داشت، تفاهمنامه همکاری بین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران و شرکت مذکور در زمینه مشاوره در طراحی و ساخت مجموعه ورزشی و فرهنگی در پایتخت به امضا رسید.

اشراف وزیر ورزش به حوزه فوتبال زمانی مشخص شد که وی سرپرست فدراسیون فوتبال بود و توانست با تلاش زیادی فوتبال ایران را از تعلیق نجات دهد. او چند روز پس از اخذ رای اعتماد از مجلس با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و امیر فلعه‌نویی سرمربی تیم ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. صحبت‌های قلعه‌نویی پس از این جلسه قابل تامل است. وی گفت:«آقای هاشمی از قدیم به فوتبال اشراف دارد و ضمن خسته نباشید به آقای سجادی، خیلی خوشحالیم کسی به ورزش آمد که تجارب خوبی در زمینه ورزش دارد و از جنس ورزش است و امیدوارم با انتخاب ایشان، دغدغه و مشکلات ورزشی هم حل شود.»

با همه اقدامات انجام شده در ۱۰۰ روز گذشته ، ورزش کشور همچنان دارای چالش‌های زیادی است؛ اما حضور کیومرث هاشمی در رای وزارت ورزش این امیدواری را به وجود آورده که این مشکلات در پایان دولت سیزدهم به حداقل برسد. بخش از این مشکلات، مربوط به اساسنامه فدراسیون‌های و مغایرت آن با اساسنامه مورد تایید فدراسیون‌های جهانی است. قطعا با تجاربی که کیومرث هاشمی به واسطه حضور در کمیته ملی المپیک‌ که بین‌الملل‌ترین نهاد ورزش کشور محسوب می‌شود این مشکل نیز حل خواهد شد.

از طرفی بحث روسای فدراسیون‌هایی که عملکرد ضعیفی داشته‌اند هم یکی از دغدغه‌های جدی ورزش کشور است. با توجه به اینکه مجامع مسئولیت انتخاب روسای فدراسیون‌ها را بر عهده دارند باید اساسنامه فدراسیون‌ها به گونه‌ای اصلاح شود که نقش روسای هیئت های که وامدار روسای فدراسیون‌ها هستند در مجامع به حداقل برسد.

آن چیزی که اهمیت دارد این است که از ورزش به عنوان یکی از مهمترین پدیده‌هایی که مورد استقبال جامعه است انتظارات زیادی می‌رود و باید باعث امیدوار جامعه و به خصوص نسل جوان شود. همانگونه که کیومرث هاشمی گفت: «مهم‌ترین رسالت وزارت ورزش و جوانان آبیاری نهال امید در دل جوانان است.»

۲۵۱۲۵۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا