اصفهان

اقدامات مناسب فولاد مبارکه در عرصه محیط زیست/امکان رصد لحظه‌ای خروجی‌های خطوط تولید

اقدامات مناسب فولاد مبارکه در عرصه محیط زیست/امکان رصد لحظه‌ای خروجی‌های خطوط تولید

به گزارش برگزیده های ایران از اصفهان، هلنا کعبی با بیان اینکه به‌طور قطع انجام فرایندهای تولید و کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌تواند نقش بسزایی در بهبود فرایندهای زیست‌محیطی کل کشور داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به آلودگی هوا که در کل کشور شاهد آن هستیم، چنین اقداماتی می‌تواند در حفظ سلامت کل جامعه مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: امروز با هدف بررسی انجام فرایندهای پایش کنترل زیست‌محیطی از فولاد مبارکه بازدید کردیم. ازآنجاکه موضوع کنترل آلودگی‌ها به‌ویژه در شهر کلان‌شهر اصفهان مورد تأکید قرار گرفته؛ به این شرکت آمدیم تا از نزدیک فعالیت‌های فولاد مبارکه در این زمینه را مشاهده و رصد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی تضمین سلامت جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: پیش از حضور در فولاد مبارکه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودیم که وضعیت خروجی‌های واحدهای تولیدی این شرکت به‌خصوص واحد فولادسازی را مورد بررسی و پایش آنلاین قرار دهیم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: خوشبختانه از نظر پایش، در واحدهای فولاد مبارکه در حد استانداردهای روز دنیا تجهیزات موردنیاز نصب شده است. این در حالی است که پایش و خوداظهاری‌های فصلی به‌طور دقیق در همه خطوط و تجهیزات انجام می‌شود.

وی گفت: یکی از کارآمدترین و جالب‌ترین اقدامات صورت‌گرفته از نظر ما این بود که برای هر بخش فولاد مبارکه یک کارنامه زیست‌محیطی طراحی و در دستور کار قرار گرفته است و فرایند پایش در تک‌تک این واحدها به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که بر اساس اقدامات و فعالیت‌هایی که در حوزه مدیریت آلودگی‌های زیست‌محیطی انجام می‌گیرد، امتیازاتی در نظر گرفته شده و همه کارکنان با مشارکت در این فرایند، کارنامه عملکرد زیست‌محیطی واحد خود را دائماً ثبت می‌کنند. نکته مهم این است که همه کارکنان تأثیر بسزایی در پایش و کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی محل کار خود دارند و در طول فرایند تولید، این رویکرد که به فرهنگ مبدل شده، به اقدامات هرچه‌بهتر و بیشتر کارکنان در این زمینه کمک شایان‌توجهی می‌کند.

کعبی تأکید کرد: اقدامات فولاد مبارکه می‌تواند برای سایر سازمان‌های کشور الگوی بسیار مناسبی باشد. اینکه کارکنان فولاد مبارکه، در هر شرایط شغلی، خود را به این فرایند علاقه‌مند و متعهد می‌دانند در جای خود بسیار حائز اهمیت است و جای قدردانی دارد.

وی گفت: اگر بتوانیم دستاوردهای فولاد مبارکه در راستای پایش‌های هرچه بهتر فرایندهای زیست‌محیطی جریان تولید را که با همکاری همه کارکنان در حال انجام است در قالب یک برنامه آموزشی دقیق به سایر سازمان‌های کشور آموزش و انتقال دهیم، بسیار ارزشمند است.

او استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای کنترل آلایندگی‌های محیط‌زیست کارخانه‌های کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: ازآنجاکه امسال سال دانش‌بنیان است، هدف این سازمان این است که در حد توان از تجهیزات ساخت داخل در حوزه پایش استفاده کند. این در حالی است که در این بازدید بر استفاده از تجارب فولاد مبارکه و به‌کارگیری آن‌ها در سایر صنایع کشور تأکید و مقرر شد در کارگروه‌های مجزایی به این امر پرداخته شود که سایر سازمان‌ها بتوانند از این تجارب در راستای بهبود فرایندهای زیست‌محیطی خود استفاده کنند.

استفاده از آزمایشگاه‌های مرجع فولاد مبارکه برای سایر سازمان‌ها

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: تلاش خواهیم کرد از آزمایشگاه‌های مرجعی که در فولاد مبارکه وجود دارد برای سایر سازمان‌ها نیز استفاده کنیم.

وی افزود: فولاد مبارکه برای ارتقای فرایندهای زیست‌محیطی خود سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی انجام داده و به‌طور قطع داده‌های ثبت‌شده در این شرکت نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی و منابع دیگر در فولاد مبارکه در مقایسه با سایر واحدهای فولادی کشور و حتی تعداد زیادی از واحدهای مشابه بین‌المللی بسیار خوب است و می‌توان گفت نسبت استفاده از منابع بر تن تولید فولاد در این شرکت قابل‌قبول است.

او خاطرنشان کرد: اگر انجمن آهن و فولاد کشور به این سمت سوق یابد که از ایده‌ها و اتفاقاتی که در فولاد مبارکه رخ داده استفاده کند و این تجارب را به سایر سازمان‌ها هدایت کند، بدون شک گام مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

کعبی در بخش دیگری از سخنان خود امکان رصد لحظه‌ای خروجی‌های خطوط تولید فولاد مبارکه را ارزشمند دانست و گفت: اگر امروز از کارخانه‌های فولادسازی به‌عنوان واحدهای آلاینده نام برده می‌شود، با به‌کارگیری تجارب و الگوهای فولاد مبارکه می‌توان در سایر واحدهای مشابه کشور، شاهد آثار بسیار مثبتی بود. خوشبختانه فولاد مبارکه برای این همکاری اعلام آمادگی کرده است.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا