فرهنگ و هنر

کاهش تولیدات تلویزیونی استرالیا برای کودکان

کاهش تولیدات تلویزیونی استرالیا برای کودکان

– اخبار فرهنگی –

به‌گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران و به نقل از sidneydaily، براساس بررسی‌های انجام شده اخیر از سوی اداره رسانه و ارتباطات استرالیا میزان ساخت محتوای تلویزیونی برای کودکان در استرالیا طی ۳ سال اخیر کاهشی قابل توجه داشته است.

در گزارش  اداره رسانه‌ و ارتباطات استرالیا Acma از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تا پایان سال گذشته میزان تولید محتوای کودکانه تلویزیونی‌های محلی در استرالیا روندی نزولی محسوسی به خود گرفته به صورتی که در ابتدای دوره تعداد تولیدات این رسانه‌ها ۶۰۵ ساعت بوده ولی در سال قبل این روند به رقم ۹۵ ساعت رسیده است.

این درحالی است که به گفته برخی کارشناسان سیر نزولی تولید محتوای کودکان از سوی این رسانه‌های محلی به دلیل قوانین ایجاد شده در پخش رایگان محتوای تجاری در رسانه‌های استرالیا است.

نکته قابل توجه در بررسی‌ها این است که در گزارش‌های یاد شده آمده تمام ۱۳ شبکه تلویزیونی شهری و ۶۲ شبکه تلویزیونی منطقه‌ای سهمیه مورد نیاز حداقل ۵۵ درصد محتوای استرالیایی را در زمان تماشای بین ساعت ۶ صبح تا نیمه شب در کانال‌های اصلی خود برآورده کردند تاجایی که بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد۳؛  شبکه اصلی به ترتیب ۷، ۹ و ۱۰ – همگی به ترتیب با ۷۶، ۷۹ و ۷۱ درصد از سهمیه فراتر رفتند.

این درحالی است که سال ۲۰۲۰ دولت استرالیا سهمیه پخش رایگان محتوای تلویزیونی کودکان را کنار گذاشت و به جای این قانون یک سیستم امتیازی را معرفی کرد تا براین اساس بتواند انعطاف‌پذیری بیشتری برای پخش کنندگان کانال‌های تجاری در انتشار محتوای کودکان داشته باشند.

پل فلچر؛ وزیر ارتباطات وقت استرالیا در بیان دلیل اتخاذ چنین تصمیمی رسما اعلام کرد: در شرایط کنونی کودکان در سراسر دنیا – کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه – و البته استرالیا بیشتر محتوای مورد نیاز خود را از فضای مجازی و تجهیزات مرتبط یا پلتفرم‌ها دریافت می‌کنند و استفاده از شبکه‌های تلویزیونی تجاری به حداقل خود رسیده بنابراین برای اینکه بتوانیم تعادلی در این زمینه برقرار کنیم، قانون جدید درنظر گرفته شده است.

از سوی دیگر پس از انتشار این گزارش برخی منتقدان به سیاست‌های دولت در تعیین میزان پخش محتوای کودکان از طریق شبکه‌های تجاری می‌گویند: کاهش کیفیت محتوای تولید شده دراسترالیا برای کودکان بخصوص محتوایی که از طریق رسانه‌های محلی پخش می‌شود حاصل همین سیاست یعنی کاهش تقریبا ۵۰۰ ساعتی پخش محتوای کودکان در شبکه‌های تلویزیونی است.

نوجوان و بحران هویت ـ ۶| چت‌جی‌پی‌تی و نقش والدین در صیانت فرهنگی از کودکان چیست؟

جنی باکلند، مدیر اجرایی بنیاد تلویزیون کودکان استرالیا، گفت: «این نشان می‌دهد که بدون مقررات، پلتفرم‌های تجاری هیچ سرمایه‌گذاری هدفمند و اصولی روی کودکان انجام نمی‌دهند؛ به این دلیل که اولویت پلتفرم‌ها به‌جای اینکه متمرکز بر محتوا باشد بر تعداد بیننده و دنبال کنندگان محتوای تولید شده  و دقیقا به این معنی است که ABC و تا حدودی NITV که در دنیای رسانه یک شبکه عمومی شناخته می‌شوند امروز به عنوان اصلی‌ترین انتخاب کودکان باشند.

متیو دینر، مدیر اجرایی Screen Producers Australia، گفت: یافته‌های گزارش اخیر Acma باعث نگرانی‌های عمده در میان کارشناسان و منتقدان شده است چون روند کاهش کیفیت تولید محتوا برای کودکان می‌تواند اثرگذاری منفی در آینده آنها داشته باشد، از این رو که نباید فراموش کنیم آنچه کودکان در این نوع محتوا می‌بینند می‌تواند سازنده آینده حرفه‌ای و زندگی بزرگسالی آنها باشد.

در همین حال، بریجت فیر، مدیر اجرایی Free TV در  این زمینه گفت: «براساس سیاست‌ها ما متعهد هستیم، سریال‌های محلی با کیفیت، اخبار قابل اعتماد، ورزش زنده و رایگان و سرگرمی‌های جذاب را که مخاطبان و البته کودکان استرالیایی دوست دارند را ارائه دهیم.

وی در ادامه تاکید: همانطور که قبلا اشاره شد تابعیت از قانون تمام دارندگان مجوز تلویزیون تجاری از ۲۵۰ امتیازی که براساس قانون تعیین شده است فراتر رفته و آنطور که آمارها نشان می‌دهد در بسیاری از کلانشهرها اکنون مرز امتیازها ۳۱۹ امتیاز است.

از سوی دیگر برخی منتقدان و کارشناسان براین باورند که برای جبران این عقب‌ماندگی بهترین راهکار استفاده از امکان استریمرها و ارائه دهندگان برنامه است و درصورت بی توجهی به این مشکل در آینده نزدیک کودکان استرالیایی برای دستیابی به محتوای مورد نیاز خود به استفاده از تولیدات خارجی استفاده می‌کنند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا