اجتماعی

عامل خطر ابتلا به بیماری قلبی در محل کار را بشناسید

عامل خطر ابتلا به بیماری قلبی در محل کار را بشناسید

عدم تعادل بین تلاش و پاداش، مفهومی است که یک محیط کاری روانی-اجتماعی استرس‌زا را مشخص می‌کند. این مفهوم نشان‌دهنده عدم تعادل بین تلاش و پاداش‌های دریافتی است.

تک‌اکسپلوریست گزارش داد، نتایج تحقیق جدید توسط انجمن قلب آمریکا به بررسی اثر جداگانه و ترکیبی فشار شغلی و بروز بیماری عروق کرونر قلب در گروهی از کارگران یقه سفید(کارکنان حقوق‌بگیر) در کبک، کانادا پرداخته است.

مردانی که مشاغل پر استرس را گزارش می‌کنند و معتقدند با دستمزد کم، تلاش زیادی می‌کنند، در مقایسه با مردان بدون این استرس‌ها، دو برابر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

دکتر ماتیلد لاوین-روبیکو، محقق ارشد این تحقیق، واحد تحقیقات سلامت جمعیت و اقدامات بهداشتی بهینه، مرکز تحقیقات لاوال دانشگاه کبک در کانادا گفت: با توجه به زمان قابل توجهی که مردم در محل کار می‌گذرانند، درک رابطه بین عوامل استرس‌زای کار و سلامت قلبی عروقی برای سلامت عمومی و تندرستی نیروی کار بسیار مهم است. تحقیق ما بر نیاز مبرم برای پرداختن به شرایط استرس‌زا جهت ایجاد محیط‌های کاری سالم‌تر که به نفع کارمندان و کارفرمایان باشد، تاکید می‌کند.

این تحقیق حدود ۶۵۰۰ کارمند حرفه‌ای را به‌مدت ۱۸ سال، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، با میانگین سنی حدود ۴۵ سال و بدون سابقه بیماری قلبی تحت نظر قرار داد. آنان داده‌های حاصل از نظرسنجی‌های سلامت و اشتغال را برای ۳۱۱۸ مرد و ۳۳۴۷ زن که در مشاغل مختلف در کبک کار می‌کردند، بررسی کردند. کارمندان در نقش‌های مدیریت ارشد، حرفه‌ای، فنی و اداری در نظرسنجی‌ها شرکت کردند و افرادی بودند که دیپلم دبیرستان و مدرک دانشگاهی نداشتند.

محققان داده‌های مربوط به بیماری قلبی را با استفاده از پایگاه‌های داده سلامت تثبیت شده جمع‌آوری کردند و از نتایج پرسشنامه‌های معتبر برای تعیین کمیت استرس شغلی و عدم تعادل بین تلاش و پاداش استفاده کردند.

یافته‌های این تحقیق موارد ذیل را نشان داد:

• مردانی که استرس شغلی یا عدم تعادل تلاش و پاداش را گزارش کردند، در مقایسه با مردانی که این استرس‌ها را گزارش نکردند، ۴۹ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی داشتند.

• مردانی که گزارش کردند هم استرس شغلی و هم عدم تعادل بین تلاش و پاداش را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با مردانی که هر دو عامل استرس‌زا را به‌طور همزمان گزارش نکرده‌اند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

• چگونگی تأثیر استرس روانی اجتماعی ناشی از کار بر سلامت قلب زنان مشخص نیست.

• اثرات ترکیبی استرس کاری و سیستم عدم تعادل بین تلاش و پاداش روی مردان با اندازه اثر چاقی بر خطر بیماری عروق کرونر قلب قابل مقایسه بود.

لاوین-روبیکو اظهار کرد: نتایج ما نشان می‌دهد که مداخلات با هدف کاهش عوامل استرس‌زا از محیط کار می‌تواند به‌ویژه برای مردان موثر باشد و پیامدهای مثبتی برای زنان داشته باشد زیرا این عوامل استرس‌زا با سایر مسائل بهداشتی شایع مانند افسردگی مرتبط هستند.

ناتوانی این تحقیق در ایجاد ارتباط مستقیم بین استرس‌های شغلی روانی-اجتماعی و بیماری عروق کرونر قلب در زنان، نشان‌دهنده نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر پیچیده متقابل عوامل استرس‌زای مختلف و سلامت قلب زنان است.

۴۷۲۳۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا