اقتصادی

پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت مسکن در نیمه دوم سال/ مسکن گران می‌شود یا ارزان؟

پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت مسکن در نیمه دوم سال/ مسکن گران می‌شود یا ارزان؟

بازار مسکن از نیمه‌های زمستان سال گذشته برای یک دوره رونق و رشد خیز برداشته بود. رشد قیمت مسکن هم از همان زمان همسو با رشد قیمت دلار آغاز شد و تا پایان فصل بهار هم ادامه داشت. با این حال اما با سرکوب قیمت دلار و فشار بر تمامی بازارهای مالی و سرمایه‌ای، گردش مالی در این بازار هم متوقف شد و قیمت مسکن ابتدا یک روند کاهشی و سپس یک روند ساید ر تجربه کرد که همچنان نیز ادامه دارد.

حال سوال این است که آیا قیمت مسکن در ادامه راه رشد خواهد کرد؟ به‌ویژه اینکه تقاضا در این بازار به شدت کاهش پیدا کرده و قدرت خرید متقاضیان نیز افت جدی داشته است. فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت این بازار تا پایان سال پیش بینی کرده است که جهش قیمتی بعید خواهد بود.

کوچ پول به سمت تجارت بین‌المللی

یزدانی درباره تحولات اخیر بازار مسکن اعلام کرد: علاوه بر اثر کاهش نرخ ارز که در سه ماه اخیر منجر به افت قیمت‌ها در بازار مسکن شهر تهران و دیگر شهرها شده است موضوعات دیگری نیز در این زمینه دخیل بوده‌اند که نباید آنها را نادیده گرفت.

وی تشریح کرد: یکی از این موضوعات، بازتر شدن فضا و مسیر مراودات خارجی در ماه‌های اخیر نسبت به دو سال گذشته است که همین موضوع می‌تواند منجر به ورود بخش قابل ‌توجهی از منابع مالی به کانال‌های تجارت خارجی شود؛ منابعی که در سال‌های اخیر در نتیجه مسدود بودن این کانال‌ها بخش زیادی از آنها وارد بازار املاک و مستغلات شده و در نتیجه قیمت‌ها در این بازار را تحت تاثیر قرار می‌داد.

پیش بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

یزدانی معتقد است قیمت‌ها در بازار مسکن در شرایط فعلی و بعد از یک دوره طولانی جهش قیمت (۵ سال)، به قدری افزایش یافته است که اساسا نه خریدار مصرفی و نه بخش قابل ‌توجهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، قادر به ورود به بازار و خرید نیستند. پیش از این، در تهران و کلان‌شهرها، افراد با نقدینگی ۲تا ۳میلیارد تومانی به راحتی می‌توانستند وارد بازار شده و خرید کنند اما هم‌اکنون این امکان از بین رفته است. این عوامل را می‌توان در کنار مجموعه شواهدی که از رشد اقتصادی مثبت (صرف‌نظر از میزان آن) و همچنین افزایش نسبی فروش نفت در مقایسه با ماه‌های اخیر رصد می‌شود، به عنوان دلایل کاهش فشار تقاضا بر بازار مسکن واثر آن بر کاهش سطح قیمت‌ها معرفی کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: بنابراین به نظر می‌رسد با مجموعه عوامل و شواهد، بازار مسکن تا پایان سال با ثبات قیمت و همچنین شرایط رکود معاملاتی همراه باشد. مگر اینکه در مجموعه عوامل و متغیرهای بیرونی مانند نرخ ارز تحول خاص و پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد که حتی در آن صورت نیز به دلیل افت فشار تقاضای ناشی از شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید خانوارها از یکسو و عدم ورود منابع گسترده مالی از سوی سرمایه‌گذارها به بخش مسکن از طرف دیگر، انتظاری از بابت رشد محسوس قیمت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین گزینه محتمل‌تر ادامه همین روند فعلی تا پایان سال است و حتی ممکن است شاهد کاهش بیشتر در قیمت مسکن نیز باشیم.

۲۲۳۲۲۵

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا