فارس

نبود اعتماد میان مدیران چالش مهم پژوهش‌های شهری است

حمید شاکری در گفتگو با خبرنگار فارس در جهرم با اشاره به اینکه پژوهش یکی از مهمترین  ارکان توسعه متوازن و پایدار در یک جامعه است، اظهار داشت: جوامع رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای عقلانی به جریان بیندازند.

وی افزود: توسعه پایدار با ساختارهای پژوهشی، رابطه‌ای تنگاتنگ دارد که از خلال آن می‌توان از یافته‌ها و نظریات ارزشمند در جهت اهداف توسعه متعادل و پایدار جامعه بهره‌برداری کرد.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر جهرم با اشاره به اینکه فرهنگ تحقیقات نوعی آینده‌نگری و برنامه ریزی به همراه خود دارد، خاطرنشان کرد: شناخت ظرفیت‌های علمی و پژوهشی می‌تواند در اشاعه و تقویت فرهنگ پژوهش موثر باشد.

شاکری ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش در توسعه متوازن یک کشور، عنوان کرد: یکی از دلایل اساسی پیشرفت همه جانبه در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است.

به گفته وی اصولا هر نوع پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است؛ همچنین حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته گویای این واقعیت است.

وی ضمن تاکید به اهمیت پژوهش و تحقیقات کاربردی نزد کشورهای توسعه یافته، گفت: کشورهای پیشرفته بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به سرمایه گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص داده اند در حالی که متاسفانه در اغلب کشورهای رو به توسعه این گونه سرمایه گذاری را امری بیهوده می دانند و همین عامل باعث ایجاد شکاف بین کشورهای شمال و جنوب شده است.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر جهرم با تاکید بر اینکه نقش پژوهش در توسعه پایدار شهری، نقشی انکار ناپذیر است، اظهارداشت: پژوهش می تواند راهگشای بسیاری از گره های به وجود آمده در مدیریت شهری باشد.

به اذعان وی، مدیران شهری بایستی به این درجه از آگاهی برسند که پژوهش نقش بی بدیلی در توسعه پایدار و متوازن شهری دارد و تلاش کنند تا به برنامه های خود، غنای علمی و کارشناسی ببخشند.

این استاد دانشگاه با اهمیت خواندن نتایج پژوهش در مدیریت شهری، گفت: بر این باوریم که دوران آزمون و خطا در مدیریت شهری به پایان رسیده و باید پیش از آنکه دست به کاری زده شود به دقت درباره همه جوانب آن تحقیق کنند و صدای محققان و صاحب نظران شنیده و تلاش کنند پژوهش را در بخش های مختلف مدیریت شهری به عنوان یک ضرورت برای تصمیمات مدیریتی، نهادینه سازی کنند.

وی افزود: مدیران شهری باید بدانند که هزینه کرد در بخش پژوهش عاملی برای کاهش هزینه های زائد و پرت سرمایه ها از یک سو و ارتقاء کیفیت خدمات از سوی است، چرا که هرگاه شناخت بیشتر باشد و اقتضائات و ضرورت ها به خوبی شناسایی شود، قدم ها محکم تر برداشته می شود.

شاکری ضمن انتقاد از برخی مدیران شهری، تصریح کرد: یکی از چالش های مهم پژوهش های شهری، نبود اعتماد کافی میان مدیران و خط مشی گذاران به پژوهشگران است. برخی از مدیران شهری، نتایج کار پژوهشگران را به دلیل دوری از حقایق حوزه اجرا و عمل، عملیاتی نمی دانند و ضمن مشارکت ندادن آنها در فرایندهای کلیدی تصمیم گیری و خط مشی گذاری، منابع و بودجه کافی را به بخش پژوهش اختصاص نمی دهند.

وی ادامه داد: این موضوع خود با ایجاد یک چرخه معیوب، باعث تضعیف و عدم توسعه زیرساخت ها، در حوزه های گوناگون مدیریت شهری می شود.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر جهرم عنوان کرد: در مرکز پژوهش ها تلاش می کنیم با ارائه نتایج کاربردی پژوهش ها و نظرات کارشناسی متخصصان شهری به مدیران شهری در قالب کاربست های عملیاتی و اجرائی این حلقه را برقرار کنیم.

وی گفت: مدیران شهری در نظر داشته باشند که مرکز پژوهش ها بازوی مشورتی مدیریت شهری بوده و همواره تلاش کرده تا بدون حب و بغض های سیاسی نظرات کارشناسی خود را بیان کند.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا