کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ۱۰ درصدی ولادت تا افزایش ۱۲ درصدی طلاق/ پایین‌ترین نرخ باروری در گچساران

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج داوید صادقی در نشست شورای ثبت احوال به وقایع حیاتی در استان اشاره کرد و گفت: نرخ ولادت در استان ۱۳.۸ و در کشور ۱۳.۴ در هزار است که رتبه سیزدهم کشور را داریم. طبق آمار در هشت ماهه سال جاری هفت هزار و ۱۶ واقعه ولادت ثبت شده این در حالی است که در ۸ ماهه سال گذشته وقایع ولادت ثبت شده ۷ هزار و ۷۵۹ مورد بوده که ولادت‌ها ۱۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رشد ۱.۶ جمعیت استان بیان کرد: افزایش سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، تمایل به تک فرزندی، طلاق عاطفی و افزایش روند طلاق در کاهش ولادت و فرزندآوری تاثیر دارد.

وی بیان کرد:  نرخ وفات در استان ۵.۲ و در کشور ۶.۸ است که رتبه سی‌ام کشور را داریم، در ۸ ماهه امسال دو هزار و ۷۱۸ واقعه فوت به ثبت رسیده که این آمار در سال گذشته دو هزار ۳۴۲ بوده است که ۱۶.۱ درصد افزایش وقایع فوت بوده که بیماری کرونا در افزایش مرگ و میرها نقش داشته است.

این مسئول بیان کرد: نرخ ازدواج در استان ۷.۴ و در کشور ۶.۴ در هزار است. استان رتبه دهم کشور را دارد. در سال جاری ۴ هزار و ۲۲۸ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال قبل ۴ هزار و ۸۴۳ مورد ازدواج ثبت شده است. ازدواج ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: در سال ۹۲ میانگین سن ازدواج مردان ۲۷ و زنان ۲۳ سال بود اما در سال ۹۹  سن ازدواج مردان به ۳۱ سال و زنان به ۲۶ سال افزایش یافت که زنگ خطری برای کاهش فرزندآوری است.

صادقی بیان کرد: طلاق در استان ۱.۸ و در کشور ۲.۱ در هزار است که رتبه ۲۲ طلاق در کشور را داریم. در هشت ماهه سال ۱۴۰۰، ۹۹۱ واقعه طلاق ثبت شد که آمار مدت مشابه سال قبل ۸۸۴ واقعه بوده که طلاق در استان ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه روند افزایش طلاق در استان کاملا مشهود است که نیاز به آسیب‌شناسی دارد، گفت: در سال ۹۲ از هر ۸ واقعه ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مورد به طلاق ختم می‌شد این آمار درکشور ۵ واقعه ازدواج و یک طلاق بود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از هر ۵ واقعه ازدواج در استان یک مورد به طلاق ختم شده که این آمار در کشور سه ازدواج و یک طلاق است.

وی بیان کرد: در سال ۹۲ میانگین سن طلاق مردان ۳۲ سال و زنان ۲۸ بود اما در سال گذشته سن طلاق مردان ۳۷ سال و زنان ۳۲ سال بوده است.۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول ازدواج بوده است.

همچنین محمدمهدی بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پایین‌ترین میزان باروری در شهرستان گچساران است اما درصد سالمندی در بویراحمد بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه ۸.۸ درصد جمعیت استان سالمند است، افزود: سال جاری یک مورد مرگ مادر باردار داشتیم که براثر کرونا فوت کرد از طرفی مجهز شدن استان به بالگرد هوایی مرگ و میر مادران باردار را کاهش داده است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا