اخبار روز

ایران مالک بخشی از قطب جنوب خواهد شد

ایران مالک بخشی از قطب جنوب خواهد شد

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری برگزیده های ایران، چندسالی است نیروی دریایی ارتش در راستای افزایش قدرت دریایی ایران، از آب‌های سرزمینی خود و منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان فراتر رفته و با حضور راهبردی در آب‌های آزاد بین‌المللی، منافع کشورمان را در کیلومترها دورتر از کشور دنبال می‌کند.

 

.

 

ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سفر به دور دنیا که چند ماه قبل با موفقیت به پایان رسید، مصداق حضور راهبردی نیروی دریایی ارتش ایران در آب‌های بین‌المللی است.

حالا ارتش جمهوری اسلامی ایران بدنبال حضور راهبردی در قطب جنوب است.

اواخر اردیبهشت ماه خبرگزاری برگزیده های ایران اعلام کرد که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در آینده نزدیک یک ناوگروه خود را برای اولین بار به منطقه قطب جنوب اعزام کند.

ناوگروه دریایی ارتش برای اولین بار به قطب جنوب می‌رود

 

اخیرا نیز دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره احداث پایگاه در قطب جنوب عنوان کرد: موقعیت قطب جنوب از چند منظر حائز اهمیت است. در حوزه نظامی این منطقه بهترین مقر برای کنترل موشکهای بالستیک است و دشمن از این منطقه استفاده می‌کند. ما باید ابتدا یک گروه پژوهشی به آنجا بفرستیم تا شرایط را بررسی کنیم. از سوی دیگر باید برای احداث پایگاه موارد خاصی که برای ساختمان سازی لازم است رعایت شود و مورد مهمتر اینکه ما باید ارتباط دائمی با این پایگاه داشته باشیم. در تلاش هستیم یک گروه را برای محیط شناسی به این منطقه بفرستیم. امروز این خود باوری وجود دارد و از نظر ما این توانمندی در کشور وجود دارد. در خصوص شناور هم باید بدنه شناور را یخ شکن کنیم.

به گزارش برگزیده های ایران، قطب جنوب از مهمترین مناطق استراتژیک جهان است که مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد.

۵۲ کشور عضو معاهده جنوبگان هستند اما اکنون حدود ۳۰ کشور (از جمله آمریکا، روسیه، شیلی، فرانسه، آرژانتین، هند، پاکستان و برزیل) با ۷۰ مرکز فعال پژوهشی، در این منطقه دارای ایستگاه تحقیقاتی هستند که روسیه با ۱۰ ایستگاه پیشتاز است.

به‌گفته ابوالفضل صالح، سرپرست پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی، «حضور در قطب جنوب از جنبه‌های مختلف علمی، حقوقی و سیاسی، ژئواستراتژیک، اقتصادی، ظرفیت‌سازی و دستیابی به فناوری‌های نوین دارای اهمیت است و در آینده این منطقه به‌عنوان یک موضوع عمده صحنه بین‌المللی مطرح خواهد شد و با توجه به منابع سرشار این ناحیه، اهمیت راهبردی آن بر حاکمیت بر نیم‌کره‌جنوبی و مسائل علمی بی‌بدیل این محیط، احتمال تجدیدنظر در معاهده‌ جنوبگان بسیار است.»

تأسیس پایگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران در قطب جنوب به‌منظور افزایش عمق استراتژیک کشورمان، در طول سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است و برنامه‌هایی نیز برای تحقق این امر اعلام شده است اما مشخص نیست که این برنامه‌ها اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد.

ایران به‌دلیل امکان دسترسی مستقیم به قطب جنوب از سواحل مکران (بدون وجود هیچ خشکی در سر این راه)، طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا