اخبار روز

دستور وزیر اقتصاد برای بررسی فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون و موبایل بالای ۶۰۰ دلار

دستور وزیر اقتصاد برای بررسی فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون و موبایل بالای ۶۰۰ دلار

– اخبار اقتصادی –

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، در پاسخ به سؤالی در خصوص واردات ۷۰۰ میلیون دلاری آیفون‌های آمریکایی رفرش و ری‌پک از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود و فروش آن به‌قیمت نرخ بازار آزاد در حالی که سازمان امور مالیاتی، مالیات این دسته از گران‌فروشان را براساس نرخ اسکناس سامانه سنا محاسبه می‌کند، گفت: از رئیس سازمان امور مالیاتی می‌خواهم این مسئله را ظرف یک هفته آینده بررسی و نتیجه را اعلام کند.

چرا سازمان مالیاتی درمورد فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون شفاف‌سازی نمی‌کند؟

وی افزود: با توجه به مصوبات چند سال اخیر نرخ سنا مورد توجه نبوده و نرخ‌هایی نظیر ETS در حوزه تجارت خارجی مورد توجه قرار گرفته است، با وجود این (و با در نظر گرفتن تأکید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بر ملاک بودن نرخ سامانه سنا در رویه واردات در برابر صادرات خود) مسئله را از سازمان امور مالیاتی پیگیری خواهیم کرد.

بر این اساس وزیر اقتصاد خواستار بررسی فوری سازمان امور مالیاتی در خصوص احتمال فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون و موبایل بالای ۶۰۰دلار در سال ۱۴۰۱ شد.

ماجرای فساد و عدم‌شفافیت جدی در واردات تلفن همراه از طریق واردات در برابر صادرات خود/ چگونه صادرکننده آبگرمکن واردکننده گوشی بالای ۶۰۰ دلار می‌شود؟

گفتنی است، طی چند روز گذشته شکراللهی مدیرکل دفتر تخصصی تلفن همراه وزارت صمت نیز در خصوص رویه واردات در برابر صادرات خود و واردات برخی تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار از طریق این رویه وارداتی گفته است: از خرداد ماه سال قبل قرار شد جهت واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار از ارز صادرات خود استفاده شود که از ابتدا با این مدل مخالف بودم.

وی اظهار کرده بود: تلفن همراه یک حوزه تخصصی است و نباید یک واحد لوازم خانگی تولیدکننده آبگرمکن گوشی بالای ۶۰۰ دلار وارد کشور کند، ضمن اینکه باید شاخص‌های سختگیرانه‌تر برای ساماندهی بازار تلفن همراه در دستور کار قرار گیرد که این مسیر از طریق رتبه‌بندی تخصصی پیگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است که به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در بحث گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار رویه واردات از محل صادرات خود بسیار فسادزا بوده و بازرگانان را مجبور به استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای کرده است. عبقری تأکید کرده بود که این رویه باید حذف شود و همه تلفن‌های همراه به یک رویه یکسان وارد کشور شوند.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا