مناطق آزاد

بیانیه مشترک اولین جلسه کارگروه مشترک هند – آسیای مرکزی درباره چابهار

بیانیه مشترک اولین جلسه کارگروه مشترک هند – آسیای مرکزی درباره چابهار

به گزارش برگزیده های ایران از چابهار: اولین جلسه کارگروه مشترک هند- آسیای مرکزی در مورد چابهار در تاریخ ۱۲ و ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۳ در شهر بمبئی هند برگزار شد. این جلسه به میزبانی هند و با حضور معاون وزیران و مقامات عالیرتبه جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان برگزار شد. مدعوین ویژه این رویداد نماینده برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل (UNWFP)، معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان بودند.

در این نشست مدیرعامل شرکت بندری هند (IPGL) گزارش جامعی درباره امکانات و عملیات فعلی در ترمینال شهید بهشتی بندر چابهار داد. نماینده برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل (UNWFP) گزارشی درباره همکاری ‌های در حال اجرا بین هند و UNWFP در افغانستان برای تحویل کمک ها در زمینه گندم داشت. سفیر جمهوری اسلامی افغانستان نیز بر اهمیت بندر چابهار برای تحویل کمک‌های بشر دوستانه به مردم افغانستان و فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی برای بازاریابان و تجار افغانستان تأکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری دور بعدی کارگروه مشترک هند و آسیای مرکزی (JWG) با مشارکت بخش خصوصی در ایران را ارائه داد. شرکت کنندگان از این پیشنهاد استقبال کردند.

شرکت کنندگان با یکدیگر موافقت کردند که:

الف) نقش ترمینال شهید بهشتی و بندر چابهار در فراهم کردن امکانات حمل و نقل برای کمک های بشر دوستانه به مردم افغانستان قابل ستایش است. از زمانی که شرکت IPGL در دسامبر ۲۰۱۸ عملیات را بر عهده گرفت، هند از این بندر برای حمل و نقل مجموعاً ۲.۵ ( دو و نیم) میلیون تن گندم و دو هزار تن حبوبات به افغانستان استفاده کرده است.

ب) خاطرنشان شد که توسعه بیشتر ارتباطات منطقه‌ای برای تقویت تجارت و بازرگانی میان هند و کشورهای آسیای مرکزی به دلیل ماهیت محصور در خشکی و عدم اتصال زمینی این کشورها با هند، ضروری است.

ج) مجدداً تأکید شد که طرح‌های ارتباطی باید طبق قوانین جهانی، بر اساس احترام به تعهدات بین المللی و اصول توافق شده، شفافیت، اولویت‌های محلی، پایداری مالی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باشد.

د) تأکید شد که پروژه‌های ارتباطی نسبت به دیگر طرح‌ها در حوزه بازرگانی و همکاری اقتصادی، اولویت دارند و می‌توانند به عنوان ابزاری برای همکاری تجاری و اقتصادی و مراودات بین کشورها و مردم باشند.

ه) توافق شد که ارتباطات مستلزم مشارکت فعال بخش خصوصی هستند. برای تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در مقیاس بزرگ در ارتباط پایدار، طرفین اعلام کردند که به پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی مرتبط، تضمین شرایط عادلانه برای شرکت‌ها و تضمین دسترسی متقابل به بازارها متعهد می باشند.

و) بنا به درخواست کشور ها، طرف هندی برنامه‌های آموزشی را در حوزه مدیریت بنادر و حمل و نقل و لجستیک به مقامات / نمایندگان مربوطه کشورهای شرکت کننده، پیشنهاد داد.

۳) شرکت کنندگان از جمهوری هند به دلیل برگزاری اولین جلسه کارگروه مشترک در مورد استفاده مشترک از بندر چابهار در بمبئی تشکر کردند و موافقت کردند که دور بعدی نشست را در تاریخ مناسبی برگزار کنند.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا