علمی و فناوری

این هوش مصنوعی کدام مشاغل را تصاحب می‌کند؟

این هوش مصنوعی کدام مشاغل را تصاحب می‌کند؟

OpenAI به‌تازگی با انتشار گزارشی مدعی شده که آخرین نسخه از چت‌ بات این شرکت که GPT-۴ نام دارد، توانایی بسیار بالاتری در حل مسائل دارد و در اغلب آزمون‌های تخصصی و آکادمیک به عملکردی در سطح انسان دست یافته است. بااین‌حال، به‌نقل از برخی منابع، قابلیت‌های آخرین نسخه این هوش مصنوعی موجب ایجاد نگرانی‌هایی در مورد خطر از دست رفتن مشاغل شده است.

آیا هوش مصنوعی GPT-۴ می‌تواند شغل‌های ما را تصاحب کند؟

هوش مصنوعی GPT-4

در فهرست زیر، احتمال جایگزینی هوش مصنوعی با ۲۰ عنوان شغلی آمده است:

  1. کارشناس ورود اطلاعات
  2. نماینده خدمات پس از فروش
  3. نمونه‌خوان
  4. حقوق‌دان
  5. مترجم
  6. کتاب‌دار
  7. کپی‌رایتر
  8. تحلیل‌گر بازار
  9. مدیر شبکه اجتماعی
  10. برنامه‌ریز
  11. بازاریاب تلفنی
  12. دستیار مجازی
  13. رونویس
  14. خبرنگار
  15. پشتیبان فنی
  16. تولید محتوا
  17. بازاریاب ایمیل
  18. نماینده آژانس مسافرتی
  19. معلم خصوصی
  20. کارشناس منابع انسانی

بااین‌حال، در خصوص احتمال تصاحب مشاغل، چت جی پی تی، نسخه پیشین هوش مصنوعی GPT-۴ می‌گوید: به‌عنوان یک مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، هدف من کمک و تقویت هوش انسانی است، نه جایگزین کردن آن. توانایی‌ها و مهارت‌ها من با انسان‌ها متفاوت بوده و صرفا در راه تکمیل قابلیت‌های انسانی عمل می‌کنم. من برای ارائه داده‌ها و دانش لازم برای عملکرد موثر به انسان‌ها متکی هستم.

اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت GPT بدون تعامل انسانی، کاملا منفعل هستند؛ اما این تهدید وجود دارد که انسان‌ها اطلاعات اشتباهی را از آن به‌دست آورده و به آن به‌صورت افراطی وابسته شوند.

هوش مصنوعی GPT-4

مقایسه عملکرد GPT-۴ با GPT ۳.۵ در آزمون‌های آکادمیک

علاوه بر آن، رفتارهای فریب‌کارانه ChatGPT، توانایی آن برای انجام حمله فیشینگ و پاک‌سازی ردپای خود و تلاش مجرمان سایبری برای استفاده از این ربات چت به‌منظور تحریر کدهای مخرب، از جمله نمونه‌های نگران‌کننده فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های فناوری در راه رقابت برای پذیرش GPT-۴ یا ساخت مدل‌های مشابه، از تدابیر کافی برای مقابله با رفتارهای غیرقانونی و نامناسب آن استفاده نکنند. به‌طور کلی، اتکای بیش از حد به اطلاعات تولید شده توسط ربات‌های گفتگو می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا از این طریق احتمال بروز اشتباهات غیرقابل توجه، نظارت ناکافی، از دست دادن مهارت‌های حیاتی و ایجاد موانع برای توسعه مهارت‌های جدید افزایش خواهد یافت.

در نهایت، مدل‌ های زبانی هوش مصنوعی نظیر GPT-۴ صرفا قرار است در نقش مکمل برای مهارت‌های انسانی ظاهر شوند و قرار نیست به‌طور کامل جایگزین هوش انسانی شوند. اما از آنجاکه این فناوری نوظهور به‌سرعت در حال رشد بوده، ایجاد تدابیر حفاظتی مناسب برای اطمینان از استفاده اخلاقی و مسئولانه از آن ضروری است.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا