سلامت

خوردن روزانه یک تخم مرغ چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

خوردن روزانه یک تخم مرغ چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

به گزارش برگزیده، تخم‌مرغ یک غذای رایج و یکی از متنوع‌ترین مواد مورد استفاده در آشپزی است. تخم‌مرغ در بسیاری از شاخه‌های صنایع غذایی مدرن مهم است. بیشترین استفاده از تخم پرندگان تخم‌مرغ، اردک و تخم غاز است. تخم‌های کوچک‌تر، مانند تخم بلدرچین، گهگاه به عنوان یک ماده غذایی لذیذ استفاده می‌شود.

روزیاتو در گزارشی نوشت: چه در حال خوردن یک پنکیک، ساندویچ مک مافین، املت یا یک بوریتو برای صبحانه باشید، صبحانه شما اغلب با یک تخم‌مرغ شروع می‌شود. این ماده ضروری، یکی از محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین منابع پروتئین است که ما را برای روز پیش رو سیر نگه می‌دارد و به ما انرژی می‌بخشد.

به طور معمول در هر وعده صبحانه با تخم‌مرغ مواجه می‌شویم، به این معنی که بسیاری از ما روزانه حداقل یک عدد تخم‌مرغ می‌خوریم. کارشناسان تغذیه تخم‌مرغ را به عنوان یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید در صبح بخورید، معرفی می‌کنند. اما احتمالا هشدارهایی هم در مورد خطرات بالقوه سلامتی ناشی از مصرف روزانه تخم‌مرغ شنیده‌اید.

پس حقیقت چیست؟ آیا باید نگران خوردن هر روز تخم‌مرغ باشیم؟ آیا گزینه‌های مغذی دیگری وجود دارند که باید به جای آن در نظر بگیریم؟

مزایای مصرف تخم‌مرغ چیست؟

یک عدد تخم‌مرغ، مواد مغذی زیادی را در خود جای می‌دهد. هر تخم‌مرغ بزرگ حاوی ۶ گرم پروتئین کامل است. در مقایسه با گوشت و ماهی، تخم مرغ ها از مقرون به صرفه‌ترین منابع پروتئینی هستند. اما فراتر از دیدگاه کلان علم تغذیه، تخم‌مرغ حاوی چند ترکیب ضروری است که به یک رژیم غذایی سالم کمک می‌کند. یکی از مواد مغذی با ارزش، ویتامین ب ۴ یا کولین بوده که به طور خاص در زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود. کولین به ساخت غشای سلولی قوی و پرانرژی کمک کرده و همچنین نقش مهمی در متیلاسیون یا فرآیند «روشن» و «خاموش» کردن ژن‌ها بازی می‌کند.

کولین به عنوان یکی از بلوک‌های سازنده انتقال‌دهنده عصبی استیل کولین، نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و عملکرد حافظه ایفا می‌کند. مصرف زیاد کولین ممکن است به پیشگیری از افسردگی، از دست دادن حافظه و اضطراب کمک کند.

هنوز مطمئن نشده‌اید که تخم‌مرغ‌ها وعده‌های غذایی سالمی هستند یا خیر؟ تخم مرغ ها همچنین منابع غنی از ریبوفلاوین، آهن، روی، فولات، فسفر و ویتامین‌های A، D، B۶ و B۱۲ هستند و این یعنی یک مولتی‌ویتامین طبیعی.

آیا خوردن هر روزه تخم‌مرغ مفید است؟

ممکن است هشدارهایی در مورد سطح کلسترول در زرده تخم‌مرغ شنیده باشید که باعث شده برخی از افرادی که رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنند، به طور کامل زرده را کنار بگذارند. اما قبل از سفارش املت سفیده تخم‌مرغ، بیایید به حقایق نگاهی بیندازیم.

تاثیر زرده بر کلسترول شما آنقدرها که قبلاً تصور می‌شد، ترسناک نیست. مطالعات نشان می‌دهند در حالی که تخم‌مرغ میزان کلسترول شما را تغییر می‌دهد، اما این کار را به نحوی خوب انجام می‌دهد.

کارشناسان دانشکده پزشکی هاروارد با این موضوع موافق هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که سطح کلسترول بدن ما تحت‌تاثیر کلسترول موجود در مواد غذایی ما قرار نمی‌گیرد. در حقیقت، چربی‌های اشباع شده و ترانس در کبد با توجه به رژیم غذایی افراد ساخته می‌شوند و تنها حدود ۱.۵ گرم چربی اشباع‌شده در هر تخم‌مرغ وجود دارد که به ندرت می‌تواند برای سلامتی ما خطرناک باشد.

بنابراین، لزوماً نیازی نیست که نگران خطرات سلامتی مرتبط با خوردن روزانه تخم‌مرغ باشید. با این حال، بررسی نحوه مصرف این ماده غذایی حائز اهمیت است. ترکیب تخم‌مرغ با سدیم و گوشت صبحانه پر از چربی اشباع‌شده مانند بیکن و سوسیس ممکن است مجموعه‌ای از خطرات سلامتی را برای شما ایجاد کند.

در حالی که این غذاهای معمولا فوق فرآوری‌شده ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر نگرانی‌های سلامتی را افزایش دهند، همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این خطرات با مصرف زیاد و مداوم این مواد مضر مرتبط هستند.

این به آن معنا نیست که شما باید به طور کامل بیکن را کنار بگذارید. فقط حواستان باشد که چقدر و چند بار در هفته این مواد غذایی را مصرف می‌کنید. چربی‌هایی که در فرآیند پخت و پز استفاده می‌کنید نیز می‌تواند بر ارزش غذایی کلی تخم‌مرغ‌ها تاثیر بگذارد. معمولاً استفاده از چربی‌های با کیفیت بالا توصیه می‌شود که می‌توانند در دمای بالا مقاومت کنند، مانند کره و روغن ارگانیک به دست آمده از گاوهایی که با علف طبیعی موجود در مراتع تغذیه شده‌اند.

۲۳۳۲۳۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا