اخبار روز

باز روابطی برای امت

باز روابطی برای امت

کثرتگرایی در ابعاد، مولفه ها و بازیگران نظام جهانی، بالاجبار صلح و فرهنگ گفتگوی حکیمانه را با خود بدنبال دارد، چرا که هزینه های جدایی را بسیار بیشتر از حتی جنگ کردن می نماید. از امتیازات مثبتِ تکثر قدرت، آسانتر شدن روند مذاکرات و کاهش هزینه های مذاکرات طرفین است. در قطع روابط دو کشور بزرگ اسلامی یعنی ج.ا.ایران و عربستان سعودی، شاهد افزایش هزینه های سرسام آور برای دو کشور ( تحریمها، کاهش ارزش پول ملی، عدم کنترل تورم و نرخ های بازارهای غیرمولد مانند طلا و ارز، مسکن و بورس و … برای ج.ا.ایران، و نیز کاهش مشروعیت داخلی، افزایش هزینه ها و بودجه های نظامی، راه اندازی جنگهای نیابتی و … برای عربستان سعودی) به تبع آن نیز برای ملتهایشان هستیم.
در دنیای امروزه، هیچ قدرت و کشوری بدون همراهی سایر قدرتها و به ویژه همسایگانش در عرصه منطقه ای رَه بجایی نبرده است. چرا که کوچکترین فعالیت و پیشرفتی؛ برای سایرین به مثابه عقب افتادن از کورس رقابتها تلقی شده و فضای سیاسی و اقتصادی را به سوی جوّی امنیتی پیش خواهد برد.
همواره از سال ۱۳۹۷ این گونه خطرات و هزینه ها را گوشزد کردم و با پایه گذاری انجمن دوستی و همکاری میان ج.ا.ایران و عربستان سعودی با همراهی نخبگان دلسوز داخلی، خواهان برقراری ارتباط بین دو قدرت منطقه ای نامبرده شدیم. با توجه به عنایت حضرت باری تعالی به امت واحده اسلامی و کوشش نخبگان داخلی مانند دریابان علی اکبر شمخانی و همسایگان منطقه ای، بویژه کشورهای عمان و عراق و در نهایت با مساعدت قدرت جهانی یعنی کشور چین، این مهم به سرانجام رسید. اما جهت بهتر شدن روابط دولتها و ملتهای دو کشور مذکور پیشنهاداتی عرض میکنم که امید است با به بکار بستن از سوی مقامات دو طرف، منجر به روابطی و صلحی گرم و پایدار ختم شود:
ابتکار عمل در ایجاد منافع مشترک دنیای اسلام در سازمانهای بین المللی بویژه سازمان ملل متحد
گفتگوها و مذاکرات منظم و پی در پی مقامات دو کشور با یکدیگر و رایزنی در مورد اتفاقات روز
بررسی و شناسایی مشکلات و معضلات کشورهای اسلامی و تشریک مساعی دو قدرت جهت رفع این معضلات
دعوت از اعضای انجمن دوستی و همکاری بین ج.ا.ایران به وسیله وزارت خارجه عربستان سعودی و بالعکس در جهت نزدیکی افکار و روابط دو کشور در امور منطقه ای و بین المللی
افتتاح کنسولگریهای اقتصادی در خاک یکدیگر
رزمایش مشترک نظامی توسط کشورهای ساحلی؛ جهت نشان دادن توانایی تامین امنیت خلیج فارس و دریای عمان به قدرتهای مداخله گر
ایجاد گردشگری سلامت و سیاحتی در خاک دو طرف
اعزام و پذیرش دانشجویان دو کشور در دانشگاههای ملی طرفین
دعوت از ج.ا.ایران به عنوان مهمان در سلسله نشستهای شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با موضوعات منطقه ای

کارشناس ارشد روابط بینالملل
v.ozeiri@gmail.com

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا