سلامت

با این گیاه از «سرماخوردگی» پیشگیری کنید

با این گیاه از «سرماخوردگی» پیشگیری کنید

عزیزالله خیری گفت: سرخارگل (اکیناسه، اکیناشا) یک گیاه دارویی است که استفاده آن در آمریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به‌ عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می‌شود.

وی درباره این گیاه، افرود: سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره کاسنی است که ارتفاع آن حداکثر به یک تا ۱.۵ متر می‌رسد. برگ‎های پایین ساقه تخم‌مرغی تا نیزه‎ای شکل هستند که به حداکثر ۳۰ سانتی‎متر می‌رسد. ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای بذرهای زبر و خشن است. گل‎ها معمولاً به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می‌شوند و دیسک مرکز آن‌ها (گل‎های لوله‎ای) سبز تیره، قهوه‌ای تیره و سیاهرنگ است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تمام پیکر این گیاه اعم از ریشه و پیگر رویشی حاوی مواد ارزشمندی از قبیل ترکیبات آلکیل آمیدی، ایزوبرتیل آمید، آسید شیکوریک است. همچنین دارای اسانس هم است که مهم‏ترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس سرخارگل را هومولن، کاریوفیلین و اکسیدکاریوفیلین تشکیل می‎دهند.

وی همچنین درباره خواص درمانی و کاربردهای این گیاه، تصریح‌کرد: مطالعات نشان می‎دهد که اکیناسه و ترکیبات روی سیستم ایمنی فاگوسیتی اثر دارد، اما روی سیستم ایمنی اختصاصی اثر ندارد، امروز اکیناسه برای عفونت‎های باکتریایی، ویروسی، پروتوزوایی و قارچی به کار می‌رود. همچنین بومیان آمریکا از اوایل قرن ۱۷ میلادی از این گیاه برای درمان مارگزیدگی بیماری‎های لثه و دهان، سرماخوردگی استفاده می‎کرده‌‎اند.

وی ادامه‌ داد: سرخارگل امروزه به‌عنوان یکی از مهم‎ترین گیاهان دارویی در جهان مطرح است و کشت آن به صورت فزاینده‎ای در حال افزایش است. از آنجا که این گیاه خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن و ضدویروس‎ دارد در درمان بسیاری بیماری‎های ویروسی می‎توان از آن استفاده کرد و امروزه به عنوان کاندیدای درمان بیماری ایدز مطرح است.

خیری در خصوص اشکال موجود دارویی این گیاه، ادامه داد: سرخارگل در بازار دارویی ایران به فرم قرص و شربت خوراکی موجود است که جهت پپشگیری و درمان کمکی سرماخوردگی، عفونت‎های ویروسی و همچنین التهاب دهان و حلق استفاده می‌شود که می‎توان برای نمونه به شربت گیاهی ایموژن و قرص روکشدار فیتوکلد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

تب برفکی چیست؟/ آیا انسان‌ها هم به آن مبتلا می‌شوند؟

شایع‌ترین عوامل بروز سکته مغزی

۳۵۲۳۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا