کردستان

با قاچاقچیان چوب در کردستان برخورد قاطع شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، فرید سپری ظهر امروز در بیستمین جلسه  قرارگاه امنیت غذایی با محوریت قاچاق چوب در کردستان اظهار کرد: جنگل‌های کردستان ریه‌های این سرزمین هستند و مراقبت و حفظ این سرمایه‌های عظیم از ضروریات است.

وی خاطرنشان کرد: اعتقادات مذهبی ما در خصوص اهمیت درخت  از این کلام گهربار پیامبر اسلام (ص) که  می‌فرمایند: «نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است» نشات می‌گیرد و همین موضوع  اهمیت وجود درخت را بیش از پیش به ما نشان می‌دهد. 

شرط تبدیل باغات کهنسال به باغات جدید

وی به تنوع درختان جنگلی و باغی در استان اشاره کرد و گفت: سوءاستفاده برخی سودجویان می‌طلبد تمهیدات نظارتی بر جاده‌ها و گلوگاه‌های استان بیش از گذشته افزایش یابد و با هرنوع تردد بدون مجوز خودروهای حامل چوب برابر قانون برخورد شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ضمن اشاره به این مطلب که حمل و نقل چوب‌های جنگلی به هر صورت ممکن نیازمند اخذ پروانه از اداره‌کل منابع طبیعی است افزود:  قطع درختان کهنسال و یا حتی درختان خشک باغی که مثمرثمر نیستند نیز باید با هماهنگی مدیریت‌های جهاد کشاورزی در هر شهرستان صورت گیرد و هر کشاورزی قبل از اقدام به قطع درخت باید مجوز قطع را اخذ و سپس اقدام به عمل نماید. 

وی تصریح کرد: تبدیل باغات کهنسال و فرسوده به باغات جدید تنها با جایگزین کردن درخت جدید و با کسب مجوز مقدور است و در صورت قطع هر درخت باید درخت جدیدی جایگزین آن شود. 

وی به نشست‌های مختلف با پلیس امنیت اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: مقتدرانه ضمن تهیه دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه مانند گذشته از خروج هر نوع چوب که جنگل‌های استان را به مخاطره بیندازد جلوگیری نموده و مجازات‌هایی برای عاملین در نظر گرفته خواهد شد.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به اهمیت نقش اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی و نیز همکاری دهیاران با منابع طبیعی در این زمینه اشاره کرد و گفت: همکاری سمن‌ها، انجمن‌های طرفداران حفظ و بقای محیط زیست و تمامی تشکل‌های مرتبط با موضوع می‌تواند کمک خوبی به ادارات متولی در امر حفظ و نگهداری درختان جنگلی داشته و توان نظارتی را افزایش دهد.

سپری گفت:‌ نصب دوربین در ایست‌های بازرسی ورود و خروج شهرهای استان از دیگر عوامل بازدارندگی در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: حتی جاده‌های فرعی نیز باید بصورت متناوب بازرسی شوند تا هیچ شخصی نتواند با سوءاستفاده از این راه‌ها درختان را قطع و قاچاق کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: تاسیس باغ‌های مادر بعنوان منبع اصلی توسعه و پرورش گونه‌هایی از درختان که توجیه اقتصادی دارند در کنار بررسی سازگاری برخی درختان همچون گیلاس وحشی و تاغ در استان با فراهم کردن شرایط رشد و نمو آن ضروری است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا