فرهنگ و هنر

بودجه دلیل حذف بخش پوستر و عکس تئاتر فجر شد/ پیشنهاد به تجسمی فجر

بودجه دلیل حذف بخش پوستر و عکس تئاتر فجر شد/ پیشنهاد به تجسمی فجر

مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره دلایل حذف بخش پوستر و عکس در این دوره از جشنواره، گفت: این‌که بخش پوستر و عکس در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر وجود ندارد بر اساس آسیب شناسی انجام شده است. تنها جلوه‌ای که بخش پوستر و عکس در جشنواره‌های تئاتر فجر پیدا کرده برگزاری نمایشگاه در چند سالن و دادن یک سری جایزه به برخی افراد، است. این در حالی است که در جوایز بخش‌های مختلف جشنواره اعم از صحنه‌ای و خیابانی، جایزه پوستر و بروشور وجود دارد و به برگزیدگان این بخش جایزه اهدا می‌شود. پس بخش پوستر به صورت اتوماتیک در جشنواره تئاتر فجر جایزه می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که بحثی که مطرح می‌شود درباره پوستر و عکس کارهایی است که در طول سال اجرا می‌شوند، یادآور شد: به آقای کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی پیشنهاد دادم بخش پوستر و عکس تئاتر را در جشنواره تجسمی فجر قرار دهیم و جشنواره هنرهای تجسمی فجر بخشی را به پوستر و عکس تئاتر اختصاص دهد. البته امسال این امر میسر نشد زیرا باید زودتر با جشنواره هنرهای تجسمی فجر هماهنگ می‌کردم تا بخش مورد نظر را در دوره جدید جشنواره تجسمی فجر لحاظ کنند. امیدواریم در دوره‌های آینده جشنواره هنرهای تجسمی فجر این اتفاق رخ دهد.

حامدسقایان با اشاره به گفت‌وگوهای انجام‌شده میان مدیرکل هنرهای نمایشی و انجمن صنفی عکاسان تئاتر، اظهار کرد: احتمال دارد یک تیم داوری از سوی انجمن صنفی عکاسان تئاتر شکل بگیرد تا کاندیداهای خود را از میان نمایش‌هایی که در طول سال اجرا شده‌اند، انتخاب کنند و ما جوایز برگزیدگان را اهدا کنیم. صحبت‌های اولیه در این زمینه با انجمن انجام شده ولی هنوز قطعی و نهایی نشده است.

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد: من بخش پوستر و عکس تئاتر را بخش مفیدی می‌دانم ولی هم به لحاظ بودجه با محدودیت مواجه بودیم و هم باید ببینیم سیاست‌گذاری مبنی بر این است که می‌خواهیم بخش‌های جشنواره تئاتر فجر را گسترده‌تر یا محدودتر کنیم.

وی تصریح کرد: مرداد ماه که ما فعالیت دبیرخانه را شروع کردیم بودجه کافی نداشتیم و متأسفانه تصمیم بر این شد که بخش مجزای پوستر و عکس را در جشنواره چهل و دوم نداشته باشیم.

حامدسقایان یادآور شد: برخی معتقد هستند که فقط باید تئاتر حرفه‌ای در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشد ولی من معتقدم این جشنواره رویدادی در گستره ملی است که البته شرط اصلی این امر تأمین بودجه است.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری مهدی حامدسقایان از ۱ تا ۱۲ بهمن در تهران برگزار می‌شود.

۲۲۰۵۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا