سیاسی

علی جنتی و آیت الله جنتی؛ رفاقت پدر و پسری منهای سیاست /پسران دبیر شورای نگهبان چه شغلی دارند؟

علی جنتی و آیت الله جنتی؛ رفاقت پدر و پسری منهای سیاست /پسران دبیر شورای نگهبان چه شغلی دارند؟

آیت‌ا… جنتی دوبار ازدواج کرده است. او در سال ۲۷، در ایام طلبگی با صدیقه مظاهری جان‌نثاری ازدواج کرد و صاحب ۴ پسر به‌نام‌های علی، حسن، حسین و محمد شد. علی در تمام دوران‌ها سعی کرد چهره‌ای مستقل از خود به نمایش بگذارد که با دیدگاه‌های سایر اعضای خانواده متفاوت باشد مانند وقتی که از او درباره رویکرد نظارتی شورای نگهبان سوال شد، بدون اشاره به جایگاه پدر که دبیر و تصمیم‌گیر اصلی این شوراست، گفت: «بر اساس معیارهایی که شورای نگهبان دارد و با آن خط‌ کشی که دارند، قاعدتا باید ردصلاحیت کنند یا حداقلش عدم احراز صلاحیت.»

علی جنتی: پیروان تفکر مصباح یزدی محدودند اما صدایشان بلند است /کارهایی که در دولت روحانی حرام بود در دولت رئیسی حلال شد

انتقاد بدون تعارف فرزند آیت الله جنتی به عملکرد شورای نگهبان

البته سایر پسران آیت‌ا… جنتی هم راه متفاوتی پیش گرفتند چنانکه پس از اعلام جنگ مسلحانه گروهک مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی، حسین جنتی به حمایت از آنان پرداخت و با همراهی همسرش فاطمه سروری به زندگی مخفیانه روی آورد و سرانجام در تاریخ ۲۳ خردادماه سال ۶۱ توسط نیروهای سپاه پاسداران در حمله‌ای کشته شد. حسن جنتی در دیار پدری، لادان اصفهان به نجاری مشغول است. محمد جنتی نیز کارمند سازمان تبلیغات اسلامی تهران است و پیش از این به شغل برق‌کاری مشغول بود. بنابراین تنها علی وارد گود سیاست شد.

*انتقاد پسر از برخی رویکردهای پدر

آیت‌ا… جنتی در کسوت دبیر شورای نگهبان به اموری می‌پردازد که به او محول شده است. از جمله بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی. علی جنتی اگر چه خود را اعتدالگرا می‌نامد، اما سبک و سیاق فعالیت‌های سیاسی او به اصلاح‌طلبان نزدیک است و نمی‌توان برچسب فعال سیاسی اصولگرا به او زد.

مدتی است که برخی از کاندیداهای جریان اصلاحات و حتی اعتدالی به تشخیص شورای نگهبان ردصلاحیت می‌شوند که این بررسی و تصمیم از وظایف این شوراست و نمی‌توان به آن خرده گرفت اما پسر به تصمیمات نهاد تحت اختیار پدر انتقاد می‌کند که نمونه آن در مصاحبه‌ اخیرش با برگزیده مشهود است: «هم با ایشان هم با بعضی دیگر از اعضای شورای نگهبان. گفتم اولا نگاه شما نسبت به جریان مقابل چه اصلاح‌طلب چه جریان اعتدال، نگاه غلطی است. شما فکر نکنید که هرکس اصولگرا بود او دیگر یک آدم پاک و منزه و وطن‌پرست و از هر جهت مورد تایید است و هر کس در جریان مقابل بود، حتما یک آدم نفوذی است یا با انقلاب یا با رهبری زاویه دارد و باید به نوعی حذف شود. بعد هم مخاطرات این نوع برخورد را بارها تا آنجایی که به ذهنم رسیده بیان کرده‌ام که بالاخره نتیجه‌اش این می‌شود که ما آنقدر دایره خودی‌ها را تنگ می‌کنیم که به یک جایی می‌رسیم که اکثریت قاطعی از نیروهای وفادار به انقلاب، وفادار به نظام و وفادار به رهبری حذف شده و به تعبیری از قطار انقلاب پیاده شده‌اند.»

علی جنتی در عین حال به‌واسطه پدر ارتباطاتی با شورای نگهبان دارد که البته در اخذ تایید همفکرانش موثر نیست. برخی این سوال را دارند که آیا علی جنتی از فرصت حضور پدر در مقام دبیر شورای نگهبان به نفع کاندیداها بهره می‌برد؟ خودش گفت: «خیلی‌ها به من به‌خاطر ارتباطی که داشتم مراجعه می‌کردند و نکاتشان را به من انتقال می‌دادند. من هم معمولا اگر نامه‌ای داشتند که نمی‌توانستند به شیوه عادی به دست شورای نگهبان برسانند، نامه‌شان را می‌دادم تا رسیدگی کنند یا احیانا موارد خاصی بود که من فردی را صددرصد به شایستگی و تدین و وفاداری به نظام می‌شناختم او را آدم لایقی برای این کار می‌دانستم و احساس می‌کردم که احیانا بی‌جهت به او بد کردند، این را به شورای نگهبان منتقل می‌کردم. ولی این مسائل در نهایت داخل سیستم و مجموعه‌ای در شورای نگهبان مورد بررسی خاصی قرار می‌گیرد.»

۲۷۲۱۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا