اجتماعی

آن‌چه باید درباره سویه جدید کرونا بدانید/ علائم سویه “پیرولا” چیست؟

آن‌چه باید درباره سویه جدید کرونا بدانید/ علائم سویه “پیرولا” چیست؟

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، سویه جهش یافته جدید کرونا با نام علمی BA.2.86 که «پیرولا» هم نامیده می‌شود، نخستین بار ماه گذشته در دانمارک شناسایی شد.

این سویه حامل بیش از ۳۵ جهش در بخش‌های کلیدی این ویروس در مقایسه با سویه XBB سویه اومیکرون ویروس کرونا است. کارشناسان معتقدند پیرولا یا BA.2.86 از زیرمجموعه  BA.2اومیکرون گرفته شده است.

خطر جهش‌های ایجادشده در سویه جدید کرونا چیست؟

سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر پیرولا را به عنوان گونه‌ای «تحت نظارت» شناسایی کرده است. گونه‌های تحت نظارت از نظر این نهاد بین‌المللی به مواردی گفته می‌شود که یا باعث بیماری شدید‌تر می‌شوند یا در مقابل واکسن‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌‌دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هم اعلام کرده که سویه پیرولای ویروس کرونا ممکن است در افرادی که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شدند یا واکسن‌ کرونا را دریافت کرده‌اند هم عفونت ایجاد کند.

رصد ماهانه سویه‌های جدید کرونا در کشور/ زیرسویه EG5 وارد کشور نشده است

آیا سویه جدید کرونا علائم خاصی دارد؟

ویروس‌شناسان می‌گویند که هنوز خیلی زود است که بتوان مشخص کرد که آیا BA.2.86 علائم خاص جدیدی دارد یا خیر، زیرا دانشمندان هنوز در حال تجزیه و تحلیل موارد اخیراً کشف شده هستند. با این حال، اگر این سویه نیز مانند سایر گونه‌های اومیکرون رفتار کند، می‌تواند نشانه‌های مشخصی داشته باشد که باید مراقب آن‌ها بود.

سردرد، گلودرد، تب، سرفه خشک یا مداوم و عطسه می‌تواند از علائم این سویه ویروس کرونا باشد. خستگی یا نداشتن خواب کافی یکی دیگر از علائم کلیدی است که اغلب با ابتلا به نوع BA.2 مرتبط است. در حال حاضر هیچ شواهدی وجود ندارد که پیرولا باعث بروز بیماری شدیدتر شود.

پیشگیری و درمان سویه جدید ویروس کرونا

رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک در افراد در تماس با بیماران یا افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و رعایت فاصله اجتماعی همچنان از راه‌های پیشگیری از این سویه ویروس کرونا به شمار می‌رود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آزمایش‌های تشخیصی و داروهای موجود برای درمان کرونا همچنان برای تشخیص و درمان BA.2.86 نیز مؤثر هستند.

آیا احتمال بازگشت موج‌های قبلی کرونا وجود دارد؟

دانشمندان گفته‌اند که اگرچه نظارت بر وضعیت گسترش پیرولا ضروری است اما با توجه به ایمنی جمعی ایجاد شده در سراسر جهان که پس از ابتلای دسته‌جمعی و واکسیناسیون سراسری حاصل شده، بعید است که این سویه بتواند موج تازه و مرگباری از کرونا را ایجاد کند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا