سیاسی

معاون اطلاعات ارتش: جنایات صهیونیستها در غزه حاصل سیاست جنگ‌افروزانه آمریکاست

معاون اطلاعات ارتش: جنایات صهیونیستها در غزه حاصل سیاست جنگ‌افروزانه آمریکاست

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری برگزیده های ایران، امیر عباس جعفری‌نیا معاون اطلاعات ارتش در نشست سالیانه وابستگان نظامی خارجی مقیم تهران که  امروز دوشنبه در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: ایران از لحاظ ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک طی دو قرن اخیر در حد فاصل راهبرد‌های قدرت‌های بزرگ جهانی رقیب قرار داشته و نقش حائل را در فرایند‌های رقابت‌آمیز قدرت‌های جهانی بازی کرده است.

امیر جعفری‌نیا ادامه داد: برای ایرانیان که قرون متمادی موقعیت، سیاسی، علمی فرهنگی و نظامی ممتاز و برجسته‌ای داشته‌اند، تحت نفوذ سیاسی و نظامی بیگانگان قرارگرفتن ناگوار بوده است؛ بدیهی است که دخالت‌های خارجی را نپذیرند و نفی هرگونه سلطه و سلطه‌گری هدف و آرمان‌شان باشد.

معاون اطلاعات ارتش افزود: تجلی این روحیه و خواست مشترک در رفتار سیاسی ملت ایران را می‌توان در جریان جنگ‌های جهانی اول و دوم نهضت مشروطه ملی شدن صنعت نفت انقلاب اسلامی جنگ ایران و عراق و روحیه ضد آمریکایی و ضد استکباری پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هم‌اینک اقتدارطلبی و کسب و توسعه‌ی قدرت ملی برای بقای توأم با استقلال مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: در دوره نظام توازن قوا و نظام دوقطبی و به طور کلی در عصر گفتمان ژئواستراتژیک، موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان ریملند نظریات ژئوپولتیک عامل ارتباط، اتصال، تعامل و تقابل ایران با نظام بین الملل محسوب می‌شد در این مقطع زمانی متأثر از نظریات قدرت دریایی ماهان، هارتلند مکیندر و مهم‌تر از آن ریملند اسپایکمن و کمربند‌های شکننده کوهن، جایگاه جغرافیایی ایران به دلیل ارتباط و اتصال با دریا‌های آزاد و در اختیار داشتن تنگه راهبردی هرمز همچنین اتصال با سرزمین قلب از طریق مرز‌های شمالی و قرار گرفتن بین دو قدرت برّی و بحری در استراتژی جهانی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار بود.

 امیر جعفری‌نیا اضافه کرد: رقابت قدرت‌های بزرگ در دوره موازنه قوا و در نظام دو قطبی در خصوص ایران ناشی از جایگاه ژئواستراتژیک این کشور بود؛ به گونه‌ای که موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان یکی از حلقه‌های مهم سیاست سد نفوذ در استراتژی غرب از اعتبار خاصی برخوردار شد که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران این سیاست از هم پاشید.

وی ادامه داد: با تحول گفتمان ژئواستراتژیک به ژئواکونومی در دهه‌های اخیر و ایفای نقش برتر اقتصاد در عرصه مناسبات جهانی ایران با دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز همچنان اهمیت خود را حفظ کرده به گونه‌ای که از دو جنبه تولید و مصرف انرژی در کانون توجه و تعاملات بین‌المللی واقع شده است.

معاون اطلاعات ارتش گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران غرب و به‌ویژه نظام سلطه و بالاخص ایالات متحده آمریکا یکی از تکیه‌گاه‌های خود را در این منطقه‌ی راهبردی از دست داد و از این رو با توطئه‌هایی نظیر کمک به ضد انقلاب داخلی، تحمیل جنگ هشت ساله، پرونده‌های موهوم انرژی هسته‌ای، حقوق بشر، توسعه‌ی نفوذ منطقه‌ای ایران، برد موشک‌های بالستیک و… به انحاء مختلف در تقابل و رویارویی با نظام نوپای ضد سلطه و سلطه‌گری برخاست.

وی افزود: ۴۵ سال رویارویی ایران با نظام سلطه به سرکردگی آمریکا به دلیل «نه» بزرگ ملت ایران به سلطه‌طلبی هژمون‌پروری، بی‌عدالتی و خوی استکباری نظام لیبرال‌دموکراسی غرب است که امامین انقلاب پرچم‌دار این مبارزه ملت ایران علیه ظلم و بی‌عدالتی نظام سلطه بوده‌اند.

وی ادامه داد: با فروپاشی نظام دو قطبی و نظام توازن قوا جهان در پیچ تاریخی و گذرگاه نظم جدید قرار دارد نظم آینده، قطعاً ظلم ستم و بی‌عدالتی جایی نخواهد داشت.

وی گفت: سال ۲۰۲۳ میلادی که به تازگی که به پایان رسید، جهان شاهد رویداد‌ها و روند‌های مهمی در صحنه بین‌الملل و حوزه تحولات دفاعی امنیتی به‌ویژه در منطقه غرب آسیا بود.

امیر جعفری‌نیا افزود: فجایعی که امروز صهیونیسم متأثر از لیبرال‌دموکراسی غربی به‌ویژه آمریکا در غزه مرتکب می‌شود، حاصل سیاست جنگ‌افروزانه نظام سلطه به رهبری آمریکاست. هدایت مستقیم، پشتیبانی بی چون و چرا و همدستی تمام‌عیار در نسل‌کشی آشکار مردم غزه به دست صهیونیست‌ها که در برابر چشمان بهت‌زده جهانیان و افکار عمومی خشمگین آنان رخ می‌دهد، پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز برای رژیم صهیونیستی و متحد راهبردی‌اش براساس معیار‌های نظامی و اصول و قواعد و راهبردی هیچ دستاورد تاکتیکی و عملیاتی در پی نداشته است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا