خراسان رضوی

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری در مشهد برگزار شد

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری در مشهد برگزار شد

به گزارش برگزیده از خراسان، در این نشست که ۱۹ مرداد ماه از ساعت ۸ تا ۱۴ در هتل پردیسان برگزار شد، دکتر داوود دانشگر، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این نشست حضور داشت و اظهار کرد: ساختار نقشه‌برداری به عنوان ساختاری از هفت رشته اصلی، جای توجه و اهمیت بیشتری در سازمان دارد، این را می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی افزود: از دستور کارهایی که به آن خواهیم پرداخت واقعی کردن تعرفه‌های مهندسی است.

دکتر دانشگر یادآور شد: در خصوص رسیدگی به وضعیت مهندسان نقشه‌بردار، بررسی دقیق‌تر شرح خدمات مهندسان و تفکیک گروه‌های ساختمانی برای رشته‌های مختلف پیش نیاز است که این موضوع مغفول مانده است.

دکتر سعید یزدانی، عضو هیات رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و دبیر اول اجرایی این سازمان نیز اظهار کرد: عدم ابلاغ مبحث نقشه برداری در قانون مقررات ملی ساختمان به یک معضل تبدیل شده است. مباحث مقررات ملی باید سه سال یک بار به روز شود با این حال حدود دو دهه است که مبحث نقشه برداری تعریف نشده است.

وی افزود: در حال حاضر باید ویرایش ششم را داشته باشیم اما هر بار به شورای تدوین مراجعه می‌کنیم بهانه‌های مختلفی ارائه می‌دهند.

دکتر یزدانی خاطرنشان کرد: ایجاد وحدت رویه در ساختار خدمات نقشه‌برداری خواسته بعدی مهندسان نقشه‌بردار است زیر در حال حاضر دو شهر تهران و اصفهان که بیشترین ساختمان‌های مرتفع را دارند، رشته نظارت نقشه‌برداری ندارند.

مهندس بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران این نشست، اظهار کرد: امسال چندین نشست تخصصی و ۲ نشست ملی با عناوین متروپل و بلند مرتبه‌سازی داشتیم و نشست اخیر اولین نشست تخصصی در رشته‌های هفتگانه است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ نقشه بردار عضو در خراسان رضوی فعال هستند، گفت: حدود ۴۵۰نفر از این تعداد دارای پروانه هستند.

مهندس مسعود دباغ، عضو نقشه‌بردار هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان نیز در باره این جلسه اظهار کرد: یکی از مسائل مهم این نشست، تاکید بر ابلاغ مبحث نقشه‌برداری است. تاکنون مباحث ۵ رشته در مقررات ملی ساختمان تایید و ابلاغ شده است اما مباحث دو رشته نقشه‌برداری و شهرسازی هنوز ابلاغ نشده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی همچنین یادآور شد: موضوع بعدی که در این نشست مطرح شد، صلاحیت و ظرفیت مهندسان نقشه‌بردار است. البته با اینکه این موضوع در خراسان رضوی مشخص شده و سازمان استان بر اساس دیگر رشته‌ها، صلاحیت‌ها را تعیین کرده است اما هنوز در قانون نیامده است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا