بین الملل

مذاکرات مخفیانه آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه بر سر قره باغ لو رفت!

مذاکرات مخفیانه آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه بر سر قره باغ لو رفت!

به گزارش برگزیده پولیتیکو نوشت: مقامات ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا با همتایان روسی خود برای گفتگوهای اضطراری نامعلوم در ترکیه که برای حل بن بست بر سر قره باغ کوهستانی طراحی شده بود، ملاقات کردند، درست چند روز قبل از اینکه آذربایجان حمله نظامی را برای تصرف مناطق مورد نظر انجام دهد.

یک دیپلمات ارشد با اطلاع از این گفتگوها به پولیتیکو گفت که این دیدار در ۱۷ سپتامبر در استانبول به عنوان بخشی از تلاش ها برای تحت فشار قرار دادن آذربایجان برای پایان دادن به محاصره ۹ ماهه این منطقه و اجازه ورود کاروان های کمک های بشردوستانه از ارمنستان برگزار شد. به گفته این فرستاده، این نشست بر روی “چگونگی به حرکت درآوردن کامیون ها” و اطمینان از اینکه ذخایر مواد غذایی و سوخت می تواند به ۱۰۰,۰۰۰ ساکنان آن برسد، متمرکز شد.

مذاکرات ایالات متحده توسط لوئیس بونو، مشاور ارشد واشنگتن در مذاکرات قفقاز، نمایندگی شد، در حالی که اتحادیه اروپا تویوو کلار، نماینده خود را برای منطقه اعزام کرد. در همین حال، روسیه ایگور خواف را که به عنوان فرستاده ویژه پوتین در روابط بین ارمنستان و آذربایجان خدمت می کند، فرستاد.

چنین تعامل دیپلماتیک در سطح بالا نادر است. در ماه مارس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هند رودررو شدند – اما مسکو اعلام داشت که هیچ مذاکره ای انجام نشده است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا در بیانیه ای که به پولیتیکو ارائه کرد، گفت: «ما معتقدیم که حفظ کانال های ارتباطی با طرفین مربوطه برای جلوگیری از سوء تفاهم مهم است.» این مقام همچنین اعلام کرد که کلار در “سال های گذشته” به دنبال باز نگه داشتن خطوط با طرف های دیگر از جمله در گفتگو با خواف و معاون وزیر خارجه روسیه میخائیل گالوزین بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد این دیدار خودداری کرد و تنها گفت که “ما در مورد گفتگوهای دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نمی کنیم.”

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا