اخبار روز

معجزه چتر نجات موشک‌های چینی!

معجزه چتر نجات موشک‌های چینی!

مهندسان چینی در حال کار روی یک سامانه چتر نجات برای بازیابی تقویت‌کننده‌ها و (فیرینگ) محفظه حمل محموله های موشک در حین پرتاب هستند تا بازیابی قطعات موشک قابل استفاده مجدد دقیق تر و قابل کنترل‌تر انجام شود.

فیرینگ محموله مخروطی دماغه‌ای است که برای محافظت از محموله موشک در برابر تأثیر فشار دینامیکی و گرمایش آیرودینامیکی در حین پرتاب از طریق جو استفاده می‌شود.

این سامانه که توسط آکادمی فناوری فضایی چین ابداع شده از فناوری کنترل گلایدر (بدون نیروی موتور) استفاده می کند و می تواند محدوده فرود را به منطقه ای کوچکتر از ۳۰ تا ۹۰ کیلومتر کاهش دهد.

این سامانه همراه با فناوری بافر فرود، تقویت کننده ها و فیرینگ ها را قادر می سازد، پس از فرود روی زمین، سالم بمانند.

سایت‌های اصلی پرتاب چین در اعماق زمین قرار دارند که به این معنی است که جلوگیری از فرود غیرقابل پیش‌بینی قطعات موشک سقوط کرده، به‌ویژه در مناطقی که فعالیت انسانی وجود دارد، به یک وظیفه کلیدی فوری برای دانشمندان تبدیل شده است.

“تنگ هایشان” معاون مهندس ارشد این پروژه، گفت: سامانه بازیابی همچنین می تواند به کاهش قیمت پرتاب موشک کمک کند تا خدمات اقتصادی تری ارائه شود.

تنگ گفت: در دو سال گذشته، چین بیش از ۵۰ بار در سال پرتاب موشک های حامل را انجام داده است. با راه اندازی چنین سامانه ای، می توان سالانه بیش از یک میلیارد یوان (حدود ۱۴۵ میلیون دلار) در هزینه های پرتاب صرفه جویی کرد.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا