بین الملل

ایران کاردار سوئیس را احضار کرد

ایران کاردار سوئیس را احضار کرد

 به دنبال صدور بیانیه نشست مشترک وزرای امورخارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا که در آن علاوه بر اتهامات بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران ادعاهای غیرقابل قبول علیه حاکمیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح و دولت آمریکا نیز آن را مورد حمایت قرار داده بود، عصر روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲، کاردار سفارت سوئیس در تهران (در غیاب سفیر) به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران از سوی رئیس اداره سوم آمریکا به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید و محکومیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضع نسنجیده و اقدامات تحریک آمیز دولت آمریکا به وی ابلاغ شد.

در نشست مذکور که در نیویورک برگزار شد، ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی مطرح شد.مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و بارها این جزایر را جزء لاینفک خاک ایران خوانده‌اند.   

در احضار کاردار سوئیس تصریح شد: «جمهوری اسلامی ایران مصمم به دفاع از  تمامیت سرزمینی، و حفاظت از امنیت و منافع خود در برابر هر گونه تهدیدهای دولت آمریکا در ارتباط با امنیت دریانوردی و کشتیرانی تجاری است و تدابیر لازم را در این خصوص برای تامین منافع ملی خود اعمال خواهد کرد».

همچنین در این احضار تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد مسئولانه و هوشمندانه خود برای حفظ امنیت و استقرار در منطقه به آمریکا اجازه نخواهد داد که با استمرار سیاست ایران هراسی به چپاول ثروت و منابع منطقه ادامه دهد. کاردار سوئیس هم گفت مراتب را فورا به دولت آمریکا منعکس خواهد کرد.

در پی صدور این بیانیه نیز ناصر کنعانی به این بیانیه واکنش نشان داد و با تاکید مجدد بر مواضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود:جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا