بین الملل

ماجرای تیراندازی صهیونیست‌ها به خودروی مستندسازان ایرانی/ در مرز لبنان چه خبر بود؟

ماجرای تیراندازی صهیونیست‌ها به خودروی مستندسازان ایرانی/ در مرز لبنان چه خبر بود؟

رسول سلیمی: برنامه ثریا مستندی است متعلق به شبکه یک صداوسیمای ایران که تهیه کنندگان آن حول مسئله ای مرتبط با سیاست یا اقتصاد ایران، به کشورهای مختلف سفر می کند. برابر آنچه محسن مقصودی مجری این برنامه در شبکه های اجتماعی هم رسانی کرده، قرار بوده به دلیل تقارن حوادث این روزها با جنگ غزه، مستندی درباره حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین تهیه کنند که در جریان تبادل آتش اسرائیل و ارتش لبنان قرار می گیرند که به شهادت یک شهروند غیرنظامی لبنانی همراه گروه ایرانی منجر می شود.

در جریان نجات این گروه از خبرنگاران، یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) خبر داد که با درخواست این نهاد سازمان ملل متحد نیروهای مسلح اسرائیل با توقف تیراندازی، به آنها اجازه دادند که هفت نفر در نزدیکی «خط آبی» (مرزی) نجات دهند اما یک نفر جانش را از دست داده است. در اطلاعیه یونیفل آمده بود: «عصر پنجشنبه، نیروهای مسلح لبنان از یونیفل برای هفت نفری که در نزدیکی خط آبی (مرزی)، نزدیک آرامگاه شیخ آباد، در جریان تبادل آتش سنگین در سراسر این نوار مرزی گیر افتاده بودند، درخواست کمک کردند.»

ماجرای تیراندازی صهیونیست‌ها به خودروی مستندسازان ایرانی/ در مرز لبنان چه خبر بود؟

>>>بیشتر بخوانید:

جایگزینی ظالم و مظلوم در جنگ اسرائیل و فلسطین

کشتن غیرنظامیان و تجاوز به امنیت کشور بدون پاسخ نمی‌ماند

این در حالی بود که از شب گذشته اخبار تایید نشده ای از شهادت خبرنگاران ایرانی منتشر شد که در نهایت شهادت یک عضو لبنانی این گروه از سوی مراجع رسمی به تایید رسید. اما بعد از خروج مستندسازان از مرز و نجات آنها، محسن مقصودی مجری برنامه ثریا که در میان گروه ثریا بود، با انتشار ویدئویی در توضیح ماجرای روز گذشته گفت «گروه مستندساز ثریا برای تهیه گزارش و مستند، در مرز جنوبی لبنان با اسرائیل و فلسطین مستقر بود که مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت.» او تاکید کرد: « اسرائیل بارها تیم ثریا را با شلیک های دائم، مستقیم و خمپاره مورد حمله قرار داده تا جایی که امکان خروج از معرکه نیز فراهم نشد و تیم ثریا با یاری ارتش لبنان و حزب الله از تیررس گلوله های دشمن خارج شده است.»

اگرچه روابط عمومی حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه ای شهادت یک غیرنظامی لبنانی را در جریان حمله اسرائیل به تیم خبرنگاران ایران محکوم کرد. حزب الله لبنان در این بیانیه تاکید کرده بود « این تجاوز در ادامۀ جنایات قبلی اشغالگران علیه اصحاب رسانه در لبنان و فلسطین با هدف جلوگیری از انتقال حقایق صورت گرفته. کشتار غیرنظامیان و حمله به امنیت کشور ما بدون پاسخ و مجازات نخواهد بود.»

در همین راستا اخبار تایید نشده ای از ورود بدون مجوز تیم مستندساز ایرانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد. ساعتی بعد از خبر رهایی تیم مستند ایرانی از صحنه تبادل آتش اسرائیل با ارتش لبنان، فعالان رسانه ای، پیام دیگری از واحد ارتباطات حزب الله منتشر کردند که در آن از حضور بدون هماهنگی مجری و عوامل برنامه ثریا در مرز انتقاد شده بود. مقصودی در پاسخ به انتشار این خبرها تصویری از مجوز حضور تیم ثریا در مرز لبنان را که با روابط حزب الله لبنان هماهنگ شده بود منتشر کرد. او تاکید کرده بود «مجوز تهیه این مستند پیشتر برای واحد هماهنگ کننده حزب الله لبنان ارسال شده بود و هماهنگی برای عبور خودرو و اعضای تیم مستندساز از قبل انجام شده بود و قرار بوده روایت تهاجم اسرائیل به فلسطین و لبنان را با تصویربرداری از مناطق مرزی و روایت گری مجری برنامه برای صداوسیمای ایران تهیه نمایند.»

رسانه ها خبر دادند محمد البقاعی غیرنظامی لبنانی است که گروهی از خبرنگاران ایرانی را نزدیک پایگاه صهیونیستی العباد همراهی کرده بود که به شهادت رسید.

اگرچه تیم مستندساز ایرانی از قبل مجوز حضور در منطقه جنگی را در اختیار داشته اما شواهد منتشر شده نشان می دهد، این تیم رسانه ای تجهیزات ایمن برای حضور خبرنگاران در مناطق جنگی را به همراه نداشتند. چه آنکه برابر مقررات بین المللی حضور خبرنگاران با جلیقه خبرنگاری با نوشته Press و کلاه ایمن که آنها را از غیرنظامیان و نظامیان حاضر در صحنه های نبرد جداسازی می کند، ضروری است.

۳۱۱۲۱۳

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا