مازندران

مظلومیت و گمنامی علامه حسن‌زاده‌آملی با سفر رهبری‌‌‌ به مازندران جبران شد

به گزارش خبرنگار برگزیده های ایران از شهرستان ساری، غلامرضا رمضانی‌پور بعد از ظهر امروز در نشست بررسی ابعاد سیره علمی و عملی علامه حسن‌زاده آملی که در دفتر برگزیده های ایران مازندران در آستانه اربعین رحلت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی برگزار شد، اظهار کرد: مراسم اربعین حضرت علامه حسن‌زاده آملی به صورت دهه برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه مراسم اربعین علامه در شهرهای،تهران، قم، مازندران، برگزار شده است، تصریح کرد: همچنین در مصلی شهرستان آمل نیز مراسم پیگیری می‌شود، همچنین در دفتر مقام معظم رهبری در قم روز پنجشنبه ۱۳ آبان برگزاری مراسمی در دستور کار است، همچنین صبح روز جمعه با مراسم دعا ندبه با سخنرانی آیت‌الله صدیقی در مصلی پیگیری می‌شود و همچنین مراسمی توسط بیت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی صبح جمعه ساعت ۱۰ الی۱۲ در روستای ایرا برگزار می‌شود.

مدیر پژوهشگاه مطالعات راهبردی با قدردانی از رسانه‌های مازندران و صدا وسیمای مرکز استان در پوشش مراسم ارتحال علامه بیان کرد: انتظار است این روند همچنان برای تشریح شخصیت علامه حسن‌زاده پای کار باشند.

وی با اعلام اینکه باخبر شدیم که در کشور مصر اهالی فرهنگ و کتاب این کشور هم نسبت به رحلت مرحوم علامه اظهار تالم و تاثر نمودند، گفت: حتی در کشورهای مختلف اروپایی بسیاری از اساتید شرق‌شناسی با آثار ایشان ارتباط داشتند و در آینده نزدیک برنامه‌ریزی برای ایجاد بنیاد حفظ آثار سالک توحیدی توسط بیت معزز مرحوم علامه در دستور کار است.

مشاور فرهنگی و پژوهشی ستاد بازسازی عتبات عالیات، در ارتباط با زندگی‌نامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی، خاطر نشان کرد: بررسی وضعیت حیات ایشان در حوزه زندگی شخصی، فعالیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های علمی قابل بررسی است.

وی اضافه کرد: به‌عنوان مدرس دانشگاه که مرتبط با نسل جوان هستم به جوانان می‌گویم نگاه به زندگی علامه درس‌آموز است چرا که از پدر و مادری که از سواد خواندن و نوشتن محروم بودند متولد اما به مدارج عالی علمی و معارج والای انسانی نائل شدند این یعنی اینکه آدم‌ها از بابت نقطه شروع حرکت و عزیمت زندگی خودشان مورد سوال قرار نمی‌گیرند ولی به‌جهت عدم حرکت و عدم همتشان برای رشد و تعالی سرزنش خواهند شد و مرحوم علامه نشان داد که با همت بلند می‌شود از دل محرومیت‌ها رشد کرد.

رمضانی‌پور با اعلام اینکه قله‌ی برجسته شخصیت و شاکله وجودی مرحوم علامه را در کسب موفقیت‌های زندگی مرهون توسل مدام ایشان به ذیل ولایت ائمه معصومین و سپس پشتکار و همت قابل تحسین ایشان است، گفت: ایشان در حوزه اجتماعی و سیاسی هم حضور مهمی داشتند که از سال ۱۳۴۲ در فیضیه قم و زمانی که امام قیام رسمی خویش را آغاز کردند حضور داشتند و حتی در این مراسم به دلیل ضرباتی که به دنده قفسه سینه ایشان وارد و استخوانهای دنده به قلب ایشان فشار آورده و دچار مجروحیت شدند به طوری که نیروهای ساواک گمان نمودند ایشان کشته شده اما به مدد الهی ایشان نجات یافته و از سال ۴۲ تا ۱۴۰۰ به مدت ۵۸ سال جانباز انقلاب بودند، نکته مهم اینکه تا همین سالهای اخیر مرحوم علامه به احدی بابت این وضعیت جانبازی خویش اطلاع ندادند و با معاینه پزشکان این امر آشکار شد.

رمضانی‌پور در ارتباط با نحوه ارتباط با امام(ره)گفت: نخستین ارتباط ایشان با امام راحل در سال ۴۲ بوده است  که در منزل امام حاضر و به امام اعلام آمادگی برای کمک به نهضت نمودند، مرحوم علامه در سالهای مبارزه در تهران در حمایت از امام بیانیه‌‌ی شدیدی علیه شاه صادر می‌کنند، ایشان نه با اسم مستعار مبازراتی، بلکه شجاعانه با اسم حسن حسن‌زاده آملی بدون توجه به وضعیت حاکم، بیانیه را صادر کرده و امضا نمودند و صدور همین بیانیه باعث شده که حکم اعدام ایشان صادر شود و حدود چند ماه به صورت مخفیانه در منزل علامه شعرانی مخفیانه زندگی می‌کردند.

وی در ارتباط با حضور علامه در آمل، اظهار کرد:  حدود پنج سال در اهلم محمودآباد، سپس هفت سال در حوزه مسجد جامع آمل در این شهر نزد علمای بزرگ درس خوانده و حدود ۱۴ سال در تهران نزد علامه‌ شعرانی، آیت‌الله سیداحمد لواسانی و علامه الهی قمشه‌ای، علامه رفیعی قزوینی، علامه فاضل تونی، علامه محندعلی جولستانی و بعد از تبعید امام به قم مشرف می‌شوند و حدود ۱۷ سال نزد علامه طباطبائی و محمد حسن الهی طباطبائی و سیدمهدی قاضی کسب معرفت نمودند، ذکر این نکته هم ضروری است که زمانی که در سال ۴۲ به قم مشرف شدند ایشان علامه ذوالفنون در مطلق  علوم بودند.

رمضانی‌پور درباره دلائل کناره‌گیری ایشان از مرجعیت این بود که اعتقاد داشتند، مرجعیت محل رجوع مردم است، افزود: معتقد بودند که اگر در این حوزه وارد شوند از پیگیری مطالب گسترده علمی فاصله می‌گیرند و تکلیف خود را در این بخش می‌دانستند.

وی ادامه داد: یکی از حسنات و برکات سفر مقام معظم رهبری به آمل باعث شده است که حضرت علامه در عرصه توجهات عموم مردم از مهجوریت درآمده است و این سفر نورانی مقام معظم رهبری‌‌‌ تا حدودی مظلومیت گمنامی و مهجوریت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی را جبران کرد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ایشان در سخنرانی‌های مختلف از مقام معظم رهبری حمایت کردند و حتی وقتی مورد نقد واقع می‌شدند با صراحت اعلام می‌کردند که من تک تک تعابیری که درباره ایشان بیان نمودم را عالمانه و عامدانه و با تامل کامل بیان نموده و مقام معظم رهبری لایق این تعابیر بودند. ایشان کتاب «انسان در عرف عرفان» و کتاب «فص حکمه عصمتیه فی کلمه الفاطمیه» را به رهبر فرزانه انقلاب اهداء کردند.

وی با اعلام اینکه آثار علمی، شاگردپروری ایشان بسیار گسترده است، افزود: نزدیک به ۴۰ سال در قم به تربیت تشنگان معارف حقه قرآنی و ولایی مبادرت داشتند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در تهران هم به این صورت نبود که از معیشت مناسبی برخودار باشند، بلکه با فقر مالی شدیدی مواجه بودند و حتی در دیوان اشعار به نقل یک خاطره منظوم در ناتوانی مالی جهت اجاره منزل اشاره نموده ولی حتی یک روز در طول ۱۴ سال از تحصیل باز نماندند.

رمضانی‌پور با اعلام اینکه سبک زندگی و سیره علامه در اصول اساسی با بازخوانی امروزی در زندگی قابلیت تبیین و اجرا برای مردم دارد، افزود: ما به اندازه وسعت وجودی و همت خودمان به قله زندگی علامه نزدیک شویم، ولی در پی تنزل شخصیت این بزرگان نباشیم و لذا می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم.

وی ادامه داد: باید اقدامات علامه به سبک زندگی امروز به مردم معرفی شود، انتظار می‌رود که آثار علامه در به فراخور درک نوجوانان و جوانان مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه بازنویسی و موسسه‌ای تاسیس شود تا شاگردان ایشان همچون استاد صمدی آملی با همکاری متخصصان آموزش و پرورش و وزارت علوم اقدام به منظومه‌سازی فلسفه‌های مضاف از هندسه نظام‌مند آثار حضرت علامه مانند تدوین دانشنامه ماثرآثار همت گمارند.

مدیر پژوهشگاه مطالعات راهبردی با تاکید بر وسعت و تکثر و تنوع کار علمی مرحوم علامه، افزود: نزدیک به ۲۰۰ اثر ایشان چاپ رسیده و نزدیک به ۲۰۰ اثر هم چاپ نشده است و چنانچه بسیاری از کتاب‌های فلسفی، ریاضی، عرفانی، نجومی، کلامی، تفسیری، فقهی، حدیثی، علوم غریبه(جفر و فنون ارثماطیقی، رمل، اسطرلاب) و … را تصحیح کرده است، دقیق‌ترین تصحیح اسفار اربعه ملاصدار توسط مرحوم علامه با مقابله چندین نسخه اصل و نفیس تصحیح و تدوین شده است و وزارت ارشاد تاکنون چند مجلد آن را چاپ کرده است. ایشان نخستین شخصیت علمی هستند که کتاب اصول کافی را اعراب گذاری نمودند.

وی بیان کرد: ایشان در عصر معاصر از روات احادیث اهل‌بیت(ع) بودند که اجازه‌نامه نقل روایت از طریق علامه شعرانی و مشیخه ایشان تا به امام رضا(ع) را داشتند. چنان چه تنها فردی بودند که در بین قراء ایرانی سند اجازه‌نامه قرائت قرآن از قاریان مشهور «سبعه صدر اسلام» و راویان چهار‌ده‌گانه همچون قرائت «حفص از عاصم» را داشتتد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا