فرهنگ و هنر

هنرمندی که بی دریغ شاد کرد و زیستن را به چند نسل آموخت

هنرمندی که بی دریغ شاد کرد و زیستن را به چند نسل آموخت

مهسا بهادری: حالا دیگر عمو فردوس در میان ما نیست، عمو فردوسی که کودکان دهه ۵۰ و ۶۰ او را به خوبی به یاد می‌آورند. بچه‌های آن نسل بعد از عمو فردوس، با آقا کمال سریال «همسران» مفهوم زندگی را دانستند و با فوت این هنرمند پایان زندگی را هم دانستند. مجموعه «همسران» ساخته بیژن بیرنگ و مسعود رسام در سال ۱۳۷۳ از شبکه دو سیما پخش می‌شد و فردوس کاویانی به همراه مهرانه مهین ترابی، فرهاد جم و الهام پاوه نژاد در کنار هم ایفای نقش کردند. سریال قدیمی «آژانس دوستی» هم یکی دیگر از آثاری است که مرحوم کاویانی در آن خوش درخشید و در خاطره ها ماند. «آژانس دوستی» اولین بار در سال ۱۳۷۸ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و بازیگرانی چون اصغر همت، حمید لولایی، پژمان بازغی، سحر جعفری جوزانی، زویا امامی و زنده‌یادان: حسین پناهی و اسماعیل داورفر در کنار فردوس کاویانی ایفای نقش داشتند.

اولین حضور فردوس کاویانی در قاب تلویزیون مربوط به مجموعه‌ای با عنوان «محله برو بیا» ساخته داریوش مودبیان است که در سال ۱۳۶۲ برای شبکه دوم ساخته شد. همچنین «محله بهداشت» به کارگردانی حسین فردرو و داریوش مودبیان یکی دیگر از آثار قدیمی این هنرمند است که بلافاصله پس از «محله برو بیا»، در سال ۱۳۶۳ در آن نیز حضور پیدا کرد. آخرین حضور مرحوم کاویانی در سریال طنز «هفت سین» زنده یاد یدالله صمدی بود که نوروز ۱۳۹۲ از شبکه پنج سیما پخش شد. فردوس کاویانی در این سریال در کنار مرحوم سیروس گرجستانی، جواد عزتی، ستاره اسکندری، مهران رجبی، سمیرا حسن پور و … ایفای نقش کرد.

بیشتر بخوانید:

بدرقه پیکر فردوس کاویانی از خانه هنرمندان ایران

نظر شما درباره این عکس چیست/ کدام سریال زنده یاد فردوس کاویانی تاثیرگذار بود

فردوس کاویانی بازیگری که در عرصه‌های مختلف تئاتر، سینما و تلویزیون حضور پر رنگ داشت، تا ابتدای دهه ۹۰ فعالیت کرد و در نهایت پارکینسون او را پنج روز بعد از سالروزِ تولدش راهی سفر ابدی کرد. پیکر مرحوم کاویانی سه شنبه ۱۱ مهر، از ساعت ۹ صبح در مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و سپس در آرامستان قصر فیروزه تهران به خاک سپرده می‌شود.

یکی از تجربه‌های همکاری با این هنرمند از زبان مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران است کسی که در فیلم سینمایی «پرونده» از حضور این هنرمد بهره برده و روایت می‌کند وقتی خبر فوت این هنرمند را شنیده بسیار اندوهگین شده، چرا که باوردارد فردوس کاویانی یکی از تاثیرگذارترین افرادی بود که در دهه‌ ابتدایی انقلاب کارش را به صورت جدی دنبال کرد و از همه مهم‌تر آن‌که چندین نسل با او خاطره سازی کردند، از هنر او بهره بردند و از همه مهم‌تر مفهوم زندگی را آموختند.

هنرمندی که بی دریغ شاد کرد و زیستن را به چند نسل آموخت

او بی دریغ سراغ اخلاق این هنرمند رفت و او را یکی از خوش اخلاق‌ترین و خوش خنده‌ترین هنرمندان دانست و باور دارد که نسل دهه پنجاه و شصت مدیون این هنرمند هستند، چرا که آموزه‌های اخلاقی در مفاهیم سریال‌ها و برنامه‌ها به درست‌ترین شکل ممکن از طریق این هنرمند منتقل شده است.

صباغ زاده پیش از آن‌که خاطرات فیلم سینمایی «پرونده» را بازگویی کند یادی از بازی این هنرمند در فیلم سینمایی «نارنجی پوش» می‌کند و می‌گوید که عمیقا آن فیلم را دوست داشته و با شخصیت فردوس کاویانی ارتباط عجیبی برقرار کرده است و بعد از آن هم سراغ فیلم سینمایی «پرونده» رفت و در ابتدا گفت که چون این فیلم برای اوایل انقلاب است و مربوط به سال‌های دور می‌شود چیزی از آن به خاطر ندارد اما کم کم صحبت‌ها درباره فیلم یادش آمد، از پشت صحنه و حضور فردوس کاویانی گفت که هرچند نقش چندان پررنگی در آن فیلم نداشت اما بساط خنده بچه‌ها گروه را برپا می‌کرد و اتفاقا در عین شوخ طبع بودن یک جدیت و متانتی هم داشت داستان فیلم را دوباره یادآوری کرد که درباره یک کشاورز بود و اندکی بعد گفت این را دقیق مطمئن نیستم اما فکر می‌کنم این فیلم تنها با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تومان ساخته شد و چنان بازیگران قوی‌ای را دور هم جمع کرده بود و در نهایت پیش از خداحافظی هم گفت این سرنوشت همه انسان‌هاست اما این مهم است که چگونه زندگی کنیم دل به دست بیاوریم یا دل برنجانیم، امیدوارم روح این هنرمند قرین رحمت الهی باشد.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا