اصفهان

بهره‌برداری از ۷ طرح فناورانه با حضور وزیر علوم در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، چند طرح فناورانه پیش از ظهر امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رونمایی شد.

در این بازدید دستگاه شبیه‌ساز ورزشی ژیروفان توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد. ژیروفان باشگاهی یک دستگاه شبیه‌ساز ورزشی است که جنبه‌ی سرگرمی هم دارد که کاربر از ناحیه‌ی ساقِ دست و پنجه‌ی پاها روی دستگاه شبیه‌ساز ورزشی قرار می‌گیرد؛ در این حالت صورت او مقابل صفحه‌ی نمایشگر خواهد بود و می‌تواند با حرکت در دو محور، بازی را هدایت کند. 

 

نحوه‌ی قرارگیری کاربر روی دستگاه شبیه ساز ورزش، شبیه حرکت پلانک است و حرکاتی که در حین بازی انجام می‌دهد، برای چربی‌سوزی مفید هستند؛ دستگاه ژیروفان، وسیله‌ی بسیار مهیجی است که به طور همزمان ذهن و بدن را درگیر می‌کند. آزادی حرکتِ دستگاه در دو محور و لذت تلاش برای انجامِ بازی‌های ژیروفان، باعث القای هیجان فعالیت فیزیکی به کاربر می‌شود. 

همچنین دستگاه شبیه‌ساز پیاده‌روی تردفان دیگر دستگاهی بود که رونمایی شد. شبیه‌ساز پیاده‌روی «تِرد فان» یک دستگاه شبیه‌ساز پیاده‌روی با استفاده از تردمیل است؛ که امکان پیاده‌روی در محیط‌های زیبا را در خانه و باشگاه با استفاده از مانیتور برای کاربران تردمیل فراهم می‌کند. برای کسانی که می‌خواهند روزانه، به وسیله‌ی پیاده‌روی، چربی‌سوزی و عضله‌سازی کنند اما ترجیح می‌دهند در فضای بسته بمانند، «تردفان» گزینه‌ی مطلوبی است. فیلم‌های موجود در حافظه‌ی مانیتور تردفان، کاربر را به محیط‌های دلخواهش می‌برد. تجربه‌ی پیاده‌روی در جنگل‌ها، دامنه‌ی کوه‌ها، خیابان‌های ناآشنا و… لذت پیاده‌روی را دوچندان می‌کنند.

 

دیگر طرحی که در این بازدید رونمایی شد، دستگاه سونوگرافی دامپزشکی بود، این دستگاه مخصوص دام‌های سنگین و سبک جهت معاینه و مشاهده تصاویر اندام‌های داخلی و تاندون‌های دام‌ها است. طراحی ارگونومیک دستگاه به گونه‌ای است که در تمام طول روز بدون خستگی و آسیب به سر و گردن دام به بررسی گله‌ها پرداخته شود.

دیگر طرح دانش‌بنیان دستگاه آنالایزر ارتعاشی بود که از آن رونمایی شد؛ دستگاه آنالایز ارتعاشات DPS-DAQ یک دستگاه بلادرنگ و پرتابل برای اندازه‌گیری‌های دقیق ارتعاشات و پردازش‌های بعد از آن است که توسط این دستگاه می‌توان ۸ شتاب‌سنج سه جهته سازگار با آن (شتاب‌سنج شبکه یا شتاب‌سنج مینیاتوری) را به صورت هم‌زمان اندازه‌گیری کرد و این دستگاه، معادل با سه دستگاه ۸ کاناله معمولی از سایر سازندگان است.

از جمله کاربردهای اصلی این دستگاه، آنالیز مودال عملیاتی (OMA) و آنالیز تغییر شکل‌های عملیاتی (ODS) است و نرم‌افزار این محصول، خروجی‌های استاندارد مانند UFF و TDM را برای استفاده در نرم‌افزارهای ARTeMIS و MEscope فراهم می‌کند.

دستگاه آنالیز مودال از دیگر طرح‌ها بود که در این برنامه از آن رونمایی شد؛  سنسورهای سری VibNode در واقع یک سیستم کامل و سازگار با استاندارد ۱۰۸۱۶-ISO برای مانیتورینگ و حفاظت ارتعاشی ماشین‌های دوار هستند. این نوع سنسور با قابلیت‌های منحصر به فرد مانند اندازه‌گیری شتاب در سه جهت تا سطح g۴۰، نویز کم، توابع پردازشی متنوع و خروجی‌های انعطاف پذیر، کلیه نیازهای ارتعاش‌سنجی را تا پهنای باند ۱KHz برآورده می‌کند.

همچنین ساختمان اندیشه (۱) شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط وزیر علوم به بهره‌برداری رسید.؛ این ساختمان با کاربری استقرار شرکت‌ها و موسسات فناور و دانش بنیان در ۳۵۰۰ مترمربع افتتاح شد.

در پایان نیز عملیات اجرایی پروژه کارگاه‌های جدید تجاری‌سازی فناوری توسط دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد؛ این کارگاه‌ها با زیربنای ۱۶۰۰ مترمربع در فضایی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع و کاربری استقرار پایلوت تولیدی شرکت‌ها و موسسات فناور عملیاتی خواهد شد.

در این مراسم محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی درباره تخصیص اعتبارات برای طرح‌هایی همانند همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی، اظهار داشت: قوانینی تصویب شد و برای اجرای آن قوانین اعتباراتی پیش‌بینی شد که آن اعتبارات تحقق پیدا نکرد.

وی درباره راهکار حل این موضوع نیز بیان داشت: راهکار این است که یا مجلس طرحی دهد یا دولت لایحه‌ای دهد و این موارد را اصلاح کند یا راهکار دیگر این است که موضوع در سران سه قوه مطرح و در آنجا تصمیم‌گیری لازم انجام شود؛ به هرحال قانون مبادی لازم را برای حل این موضوع پیش‌بینی کرده است.

وزیر علوم درباره شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز گفت: انسان از بازدید از این شهرک احساس غرور و امید می‌کند که لازم است از کسانی که کمک کرده‌اند تا این شهرک به این مرحله برسد، تقدیر و تشکر می‌کنم‌ و تلاش می‌کنیم موانع رشد علم و فناوری را برطرف کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا