اخبار روز

بورل: درباره برجام، کانال‌های ارتباطی با ایران باید حفظ شود

بورل: درباره برجام، کانال‌های ارتباطی با ایران باید حفظ شود

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه در گزارش سالانه پارلمان اروپا در دو بخش «سیاست خارجی و امنیتی مشترک» و «سیاست امنیتی و دفاعی مشترک»، بر حفظ کانال‌های ارتباطی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد.

وی بار دیگر با موضع‌گیری مداخله‌جویانه و در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران، مدعی شد: ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم اما ایران یکی از سخت‌ترین چالش‌ها است. سرکوب معترضان و توسل به حکم اعدام برای ما قابل‌قبول نیست! این اظهارات خصمانه و مداخله جویانه در حالی است که کشورهای اروپایی از جمله بزرگترین ناقضان حقوق بشر به شمار می روند؛ با این حال بورل ترجیح داد تا از کنار این مسئله به راحتی عبور کند.

بورل ادعای بی‌اساس تامین سلاح و حمایت نظامی تهران از مسکو در جنگ جاری بین روسیه و اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد: همچنین حمایت نظامی (ایران) از روسیه در حمله این کشور به اوکراین هم قابل قبول نیست. شخصاً در چند موقعیت این پیغام را به همتایان ایرانی‌ام منتقل کردم. آنها ارسال سلاح به روسیه را تکذیب می‌کنند اما فکر می‌کنم واقعیت خیلی روشن است. این اظهارات مداخله جویانه و آمیخته با فرافکنیِ بورل در حالی است که وی حاضر نشد حتی یک سند از کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین ارائه دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نیز با تکرار ادعای واهی حمایت نظامی ایران از روسیه، گفت: بر اساس این واقعیت، ما پنج بسته تحریمی (علیه تهران) اعمال کرده‌ایم؛ سه بسته بر اساس نقض حقوق بشر و دو بسته نیز به دلیل تحویل پهپاد به روسیه.

وی افزود: با این حال، فکر می‌کنم که درباره موضوع توافق هسته‌ای-همان برجام مشهور- کانال‌های ارتباطی باید حفظ شود و این یک مساله مجزاست.

بورل با زیرسوال بردن «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران»، مدعی شد که تمام اقدامات باید در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صورت بگیرد.

اظهارات بورل در حالی مطرح شده که پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به‌تازگی گفته بود که هدف طرف‌های اروپایی برجام این است که بن‌بست موجود در مذاکرات رفع تحریم‌ها را بشکنند. وی علی‌رغم برخی جوسازی‌ها و ادعاها، تأکید کرده بود که «برجام نمرده است، مذاکرات متوقف شده، اما ارتباط‌های معمول با ایران همچنان برقرار است.»

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا