فرهنگ و هنر

“موسم شور و نوا” خواندنی شد

“موسم شور و نوا” خواندنی شد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، کتاب «موسم شور و نوا» مشتمل بر سیری در زندگی و آثار محمد شریفیان از شاخص‌ترین نوحه خوانان منطقه بوشهر به قلم عبدالله لاوری فرد شامگاه چهاردهم شهریورماه همزمان با فرا رسیدن شب اربعین حسینی با مدیریت محسن شریفیان از نوازندگان و پژوهشگران شناخته شده موسیقی جنوب کشور طی یک مراسم متفاوت درقالب آیین سوگواری مسجد سیدالشهدا (ع) واقع در کوی «شنبدی» بوشهررونمایی می‌شود.

سوز و گُداز | نوحه‌ای در آواز بیات ترک برای اربعین حسینی

 

محسن شریفیان درباره این پروژه موسیقایی توضیح داد: موسیقی سوگواری در بوشهر سابقه کهن دارد. سوگواری فعلی و موسیقی ویژه آن در استان بوشهر که اغلب در کنار آئین‌های مذهب تشیع تداوم یافته و معمولاً در مراسم عزاداری بزرگان مذهبی تا به امروز باقی مانده و یکی از با سابقه‌ترین این نوع مراسم و موسیقی در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: موسیقی سوگواری بوشهر از نظر تنوع و کثرت ملودی، بخش اعظم موسیقی این منطقه را شامل می‌شود. این نوع موسیقی از نظر تعلق ملودی و مضمون با آئین‌های مذهب شیعه پیوند یافته است. ضمن اینکه موسیقی سوگواری نسبت به دیگر فرم‌های موسیقی محلی بوشهر کمتر تغییر کرده است، از این رو حفظ و معرفی آن امری ضروری به نظر می‌رسد.

این پژوهشگر شناخته شده موسیقی کشورمان که مدیریت برگزاری این مراسم را به عهده دارد، بیان کرد: از آنجا که پاسداشت مداحان حضرت امام حسین(ع) و صیانت از آثار، اشعار و نوحه‌هاى ایشان راهى روشن براى زنده نگه‌داشتن وقایع عاشورایى است، بوشهری‌ها بر آن شدند تا طی مراسمی متفاوت در تاریخ ۱۴ شهریور همزمان با مراسم شب اربعین حسینی، بزرگداشت یکی از شاخص‌ترین نوحه‌خوانان آن منطقه را برگزار کنند.

/

 

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا