آذربایجان شرقی

آب کشاورزی پایاب سد ستارخان اهر به نام باغداران و به کام ویلانشینان

برگزیده های ایرانحسن بالاگر: بیش از پنج هزار هکتار از اراضی پایاب سد ستارخان، از جمله باغات دیزبین، مسیر کمربندی، جاده مشکین شهر تا باغات پسته بیک، یخفروزان و….با سیستم قطره‌ای، تحت فشار و سهمیه آب کشاورزی آبیاری می‌شوند.

 اما آنچه در این خصوص قابل پیگیری و تأمل است اینکه چند درصد از این باغات، در راستای اشتغال و کارآفرینی بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته‌اند؟

یا به عبارتی، چند درصد آن برای خوشگذرانی و سیر و سیاحت مرکزنشینان، در فصول خوش آب و هوا و تعطیلات آخر هفته، مورد استفاده این قشر خوش‌نشین قرار گرفته‌اند.

با نظر به آنچه گذشت، انتظار می‌رود کار گروه آب کشاورزی و منابع طبیعی و دستگاه‌های مرتبط این موضوع، راهکاری ارائه دهند که جلوی واگذاری، فروش و نقل و انتقال باغاتی را که در پایاب سد ستارخان قرار گرفته‌اند، به افراد غیربومی، گرفته شود و به عبارت دیگر، هرگونه فروش و واگذاری این باغات به افراد غیربومی، بدون حق‌آبه واگذار شود. 

الحمدالله چنین عزیزانی عمدتا دارای تمکن مالی بوده و می‌توانند با خرید تانکر یا تجهیزات مشابه، آب مورد نیاز باغات خود را تامین کنند.

متاسفانه هم اکنون، افرادی غیربومی پولدار با سوءاستفاده از وضعیت ضعیف اقتصادی ساکنان و اهالی و روستاهای منطقه با نازلترین قیمت، قطعات بزرگی را در بهترین چشم‌اندازها، خریداری و تملک کرده و با ساختن ویلاهای مجلل و نصب تمام انشعابات آب و برق و گاز، آن هم  با تعرفه کشاورزی، تعطیلات آخر هفته خود را در این ویلاها خوش می‌گذرانند و کشاورزان منطقه، عملا در میان مدت، خود را در یک استضعاف پیش رو خواهند دید که پشیمانی سودی نخواهد داشت!

این در حالی است که مسوولان ما با توصیه‌های رنگارنگ، مردم را به صرفه‌جویی و مصرف بهینه دعوت می‌کنند و انتظار دارند شهروندان اهری جور مصرف مرکزنشینان آنها را بکشند  راستی مقصر کیست؟!

تب ویلا سازی، مرگ کشاورزی

ساخت دیوار‌های بتنی و قطعه قطعه شدن باغات در کنار تخریب زمین‌های کشاورزی واقعیت تلخی است که با رویش ویلا‌ها یکی پس از دیگری زمین‌های حاصلخیز و باغ‌ها را بلعیده است و با این روند بیم آن می‌رود که در آینده نزدیک اثری از باغات و زمین‌های حاصلخیز نماند.

خانه‌باغ‌ها و زمین‌های تملک شده اگر دچار فرسایش شوند با کمبود آب یا مشکل راه دسترسی هم مواجه باشند برای افراد متمول مهم نیست، مهم خوشگذرانی و تفریح حتی برای چند ساعت تعطیلات آخر هفته است و لختی آسودن و دور ماندن از هیاهوی زندگی شهری برای آنان کفایت می‌کند. آنها مرتب ذائقه عوض می‌کنند و دوست دارند سبک زندگیشان متفاوت از دیگران باشد. به قول امروزی‌ها زندگی لاکچری داشته باشند و قدرت پولشان را به رخ این و آن بکشند.

البته به نظر می‌رسد در شیوع تب تند خرید باغ و زمین‌های کشاورزی اطراف شهرستان اهر، برخی از صاحبان این زمین‌ها و نیز مشاوران املاک بی تقصیر نیستند. آنان با سوءاستفاده از اوضاع نابسامان قیمت زمین‌ها، آتش بیار معرکه می‌شوند و تنها به فکر سود کردن خود در این آشفته بازار و گرفتن ماهی از این آب گل آلود هستند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر اخذ مجوز ساخت ویلا در خانه باغ‌ها همچنین نظارت بر این باغات با سازمان جهاد کشاورزی است، چرا طی این سال‌ها هم در مجوز‌ها و هم در نظارت‌ها سهل‌انگاری و بی‌توجهی صورت گرفته و مسوولان مربوطه برای تخریب باغ‌ها و از بین رفتن زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و رویش ویلا‌ها چه توجیه و جواب منطقی دارند که برای اقناع افکار عمومی بدهند.

به هر حال آنچه مسلم است، این است که عدم اجرای درست قانون و نظارت به همگام در کنار منفعت‌طلبی برخی افراد زمینه‌ساز پدیده‌ای به نام ویلا سازی در باغات، مناطق و اراضی طبیعی شده و جلوگیری از آن نیازمند توجه جدی مسوولان و ورود سازمان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط در این خصوص است.

انتهای پیام/۶۰۰۰۳/س/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا