اجتماعی

آغاز برنامه بزرگ معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

آغاز برنامه بزرگ معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، آیین امضای توافقنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استانی امروز در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش‌بنیان در معاونت علمی با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و روح الله دهقانی معاون علمی رئیس‌جمهور برگزار شد.

دکتر دهقانی در این نشست گفت: باید به ظرفیت‌های استانی کشور توجه کنیم که از جمله این حوزه‌ها کشاورزی، غذا، معدن، حمل و نقل و حوزه های دیگر است که باید توجه ویژه‌تری به آنها کرد. بعد از حدود دو ماه رفت و برگشت قوی در بعضی از استان‌ها بیش از ۱۰ جلسه کارشناسی برگزار کردیم و روح این موافقتنامه این است که معاونت علمی بخشی از تکالیف خود را تفویض می‌کند تا شاهد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان باشیم.

مهدی الیاسی؛ معاون سیاستگذاری معاونت علمی گفت: یکی از اتفاقات مهم در قانون جهش تولید دانش‌بنیان این است که استاندار هر استان به عنوان مسئول توسعه زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان  آن استان باشد که این در چارچوب دستوری است که رهبری فرموده بودند.

الیاسی تصریح کرد: هدف ما این است که استان‌هایی که  خودشان می‌خواهند در این موضوع فعالیت کنند در اولویت باشند. این ۵ استان استانهایی هستند که خودشان برای این موضوع ابراز علاقه کردند‌ و ما امسال بیش ۱۰ استان را در این راستا هدف‌گذاری کردیم.

وی گفت: با معاون اقتصادی استان‌ها جلسه گذاشته و برای طراحی این موضوع جلسات زیادی گذاشتیم. این موافقتنامه‌ سه جزء اصلی دارد. یکسری شاخص دارد و یکسری طرح‌های پیشران دانش‌بنیان تعریف و حمایت شده است و همچنین یکسری طرح‌های زیست‌بوم نیز تعریف شده است.

دانش‌بنیان کردن تولیدکننده‌های بزرگ مهم‌ترین هدف ستاد ماشین‌سازی است

وی ادامه داد: در هر همکاری پروژه‌های کلان داریم. رشد شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در استانها، توسعه همکاری با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار از جمله اهداف تعریف شده است.

الیاسی خاطرنشان کرد: دو دسته شاخص تعریف شده که شامل شاخص‌های خروجی و فرایندی است. اداره گمرک، ادارات مالیاتی، اداره تأمین اجتماعی و شهرداری های استانی برای این موضوع بسیج شده‌اند.

معاون سیاستگذاری معاونت علمی گفت: منطق تأمین مالی طرح‌های پیشران و توسعه زیست بوم استانی بر مبنای تسهیلات اعتباری، مالیاتی و منابع بودجه‌ای است. میزان گردش مالی اقتصاد دانش‌بنیان جهش قابل توجهی پیدا کند.

الیاسی با بیان اینکه سیاست‌های استانی هر استان با دیگری متفاوت است، تصریح کرد: اولویت‌های استان زنجان با کرمان و یزد متفاوت است. جدول طرح‌های پیشنهادی استان‌های مختلف نیز احصا شده است.  پیش‌بینی این است که بتوانیم یک برنامه جهشی را اجرا کنیم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا