سلامت

تقویت تاثیر واکسن با خواب شبانه

تقویت تاثیر واکسن با خواب شبانه

بر اساس بررسی تحقیقات گذشته، خواب به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا به واکسیناسیون واکنش بهتری نشان دهد.

محققان دریافتند افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به افرادی که هفت ساعت یا بیشتر می‌خوابند، آنتی‌بادی‌های کمتری تولید می‌کنند. این کمبود معادل دو ماه کاهش آنتی بادی بود.

«ایو ون کوتر»، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه شیکاگو، گفت: «خواب خوب نه تنها باعث تقویت مدت زمان نقش حفاظتی واکسن می‌شود، بلکه ممکن است طول مدت تأثیر حفاظتی واکسن را نیز افزایش دهد.»

محققان در این مطالعه، نتایج هفت مطالعه واکسیناسیون برای عفونت‌های ویروسی، به ویژه آنفلوانزا و هپاتیت A و B را جستجو، ترکیب و دوباره تجزیه و تحلیل کردند.

آنها پاسخ آنتی بادی را برای افرادی که ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابیدند با پاسخ آنتی‌بادی‌هایی که افراد کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند، مقایسه کردند.

به طور کلی، محققان شواهد قوی پیدا کردند که خواب کمتر از ۶ ساعت در شب باعث کاهش پاسخ ایمنی به واکسیناسیون می‌شود.

اما یک تجزیه و تحلیل جداگانه نشان داد که نتیجه فقط در مردان قابل توجه است. تأثیر طول مدت خواب بر تولید آنتی بادی در زنان بسیار متغیرتر بود، که احتمالاً به دلیل نوسانات سطح هورمون است.

«کارین اشپیگل»، محقق دیگر این مطالعه از مؤسسه ملی بهداشت و پزشکی فرانسه، در این گزارش گفت: «ما از مطالعات ایمونولوژی می‌دانیم که هورمون‌های جنسی بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند. در زنان، ایمنی تحت تأثیر وضعیت چرخه عادت ماهیانه، استفاده از داروهای ضد بارداری، یائسگی و وضعیت پس از یائسگی قرار می‌گیرد، اما متأسفانه، هیچ یک از مطالعاتی که خلاصه کردیم، هیچ داده‌ای در مورد سطح هورمون‌های جنسی نداشتند.»

محققان همچنین دریافتند که تأثیر منفی خواب ناکافی بر سطوح آنتی بادی برای افراد ۱۸ تا ۶۰ ساله بیشتر از افراد بالای ۶۵ سال است. به گفته نویسندگان، افراد مسن به طور کلی کمتر می‌خوابند.

بیشتر بخوانید:

با این راهکار از سرطان در امان باشید

افزایش آمار کرونا با رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی

۳۵۲۳۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا