کردستان

تمرکززدایی و توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در اولویت قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، عبید رستمی پیش از ظهر امروز در یکصد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در دفتر نماینده ولی فقیه در سنندج برگزار شد، اظهارکرد: شورای فرهنگ عمومی شورای بالادستی استان است و توانمندی و پتانسیل‌های شهرستان‌ها و نواحی منفصل شهری استان باید در این شورا مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی خواستار نگاه ویژه مسولان  به حوزه کتاب و فرهنگ کتابخوانی در تمام شهرستان‌ها و روستاهای استان شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی  استان کردستان یادآورشد: در چند سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا  نتوانسته‌ایم نمایشگاه بین‌المللی کتاب در استان برگزار کنیم.

رستمی با اشاره به اینکه در پایتخت کتاب ایران در میان ۱۹۱ شهر کشور کردستان جزو ۳۱ شهر برگزیده و جزو ۵ شهر برگزیده کشور مطرح شده است و سنندج کاندیدای اصلی کتاب ایران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کردستان از جایگاه ارزشمندی در حوزه فرهنگ و هنر برخوردار است اظهارکرد: مردم این استان از دیرباز تاکنون اهل علم و تدریس بوده و عالمان زیادی در مدارس تدریس کرده‌اند در حقیقت مساجد ما جایگاهی مانند مدرسه داشته است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در استان افزود: در این نمایشگاه مردم استقبال خوبی از نمایشگاه داشته‌اند و  آگاهانه و هدفمند کتاب خریداری کرده‌اند.

رستمی برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان را یکی از رویدادهای فرهنگی استان عنوان کرد و گفت: افتتاح تماشاخانه گروس بیجار و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و دایر کردن آمفی تئاتر روباز در کامیاران به توسعه فرهنگ عمومی جامعه کمک می‌کند.

وی افتتاح کتابخانه امام خامنه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را یکی از مجهز ترین کتابخانه‌های عمومی استان دانست و گفت: راه‌اندازی این مرکز با هدف دسترسی و استفاده مردم مرهون نگاه ویژه نماینده ولی فقیه استان کردستان است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا به کسب و کارها و اهالی فرهنگ و هنر آسیب جدی وارد کرده است گفت: در این راستا توجه ویژه به کسب و کارها و اهالی فرهنگ و هنر ضروری است.

فرهنگ مطالعه در جامعه نهادینه شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی مریوان فرهنگ استان را منحصر بفرد دانست و گفت: فرهنگ مطالعه کتاب باید در میان آحاد جامعه نهادینه شود.

ماموستا مصطفی شیرزادی با بیان اینکه مردم استان کردستان مردمانی متدین و با فرهنگ و مهمان نواز هستند، افزود: بسترها برای تقویت فرهنگ عمومی در استان مهیاست در این راستا مسولان با جدیت بیشتری به این حوزه توجه کنند.

فرهنگ عمومی در روستاها تقویت شود

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی کامیاران هم در این نشست گفت: پایگاه روحانیت در روستاهای با جمعیت بالا ضعیف است در این راستا فرهنگ عمومی باید در روستاها تقویت شود.

الماسی به چالش‌های فرهنگی و مقاومت برخی مردم در امر واکسیناسیون کرونا اشاره کرد و افزود: شاخص‌های واکسیناسیون کرونا بیانگر وضعیت فرهنگی مردم است.

وی همچنین به مسله دفع بهینه و درست پسماند در جامعه اشاره کرد و گفت: معضل جمع آوری پسماندها در اکثر کشورهای توسعه یافته حل شده است ، این در حالی است که ما هنوز با مشکل جدی پسماند مواجهیم و این بیانگر ضعف فرهنگ عمومی جامعه است.

وی تاکید کرد: اگر زیرساخت‌های فرهنگی و علمی و خوراک های مناسب فکر و روح بشر مهیا نشود بدون شک افکار مستهجن جایگزین افکار مثبت خواهد شد.

تقویت فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها نیازمند حمایت مالی است

امام جمعه بیجار نیز در این جلسه گفت: تقویت شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها نیازمند حمایت مالی است.

مرادی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها مورد کم توجهی مسولان قرار گرفته است، خواستار عنایت ویژه استاندار بویژه روسای شهرستان‌ها به شورای فرهنگ عمومی شد.

در این آیین از جشنواره کسب و کار خرد رونمایی شد.

از ائمه جمعه و جماعات و روسا و مروجان فرهنگ عمومی استان تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا