کردستان

توزیع اینترنتی کالاهای اساسی در کردستان آغاز شد/خانوارها در اپلیکیشن بازرگام ثبت‌نام کنند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، پیمان اسکندری در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی با رویکرد جدید و با بهره‌گیری از استارتاپ‌های مختلف دنبال هوشمندسازی تولید و عرضه محصولات کشاورزی است.

وی افزود: تاکنون برنامه‌ها حوزه صادرات محصولات کشاورزی در کردستان انسجام لازم نداشته بلکه در بسیاری از مواقع چالش‌هایی هم ایجاد کرده است.

۱۸۰ هزار روستاهایی در کردستان سهام‌دار تعاونی‌های روستایی هستند

به گفته وی، ۱۸۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای استان سهام‌دار تعاونی‌های روستایی هستند و در قالب ۹۶ شرکت تعاونی روستایی از خدمات تأمین کالاهای تنظیم بازار همچون مناطق شهری بهره‌مند می‌شوند.

اسکندری از آغاز توزیع کالاهای اساسی از طریق اپلیکیشن بازارگام از دو روز گذشته در استان خبر داد و افزود: خرید از این سامانه از طریق گوشی همراه و ورود کد ملی با نرخ مصوب برای شهروندان انجام می‌شود و کاربران تنها قیمت نهایی کالا را می‌پردازند و هزینه‌ای دیگری پرداخت نمی‌کنند.

اسکندری خاطرنشان کرد: هر فرد در خانواده می‌تواند با ثبت کد ملی خود در سامانه نسبت به سفارش دو رقم کالا شامل برنج و مرغ اقدام کند که البته براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بزودی اقلام دیگر نیز به لیست بازارگام برای ارائه به خریداران اضافه خواهد شد.

به گفته وی، در کنار کالاهای اساسی ۱۰۰درصد محصولات کشاورزی که در خود استان تولید می‌شود نیز در لیست محصولات عرضه شده اپلیکیشن بازار گام قرار خواهند گرفت.

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه جلوگیری از احتکار و دلالی یکی از مهمترین اهداف در ایجاد این ظرفیت است، گفت:‌ مرغ منجمد و برنج در این اپلیکیشن براساس قیمت تنظیم بازار ارائه و میزان خرید افراد نیز به صورت هوشمند برای جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها رصد خواهد شد.

سامانه بازرگام در کردستان فعال شده است

اسکندری گفت: برای ورود به سامانه بازرگام و خرید از طریق این سامانه شهروندان می‌توانند اپلیکیشن بازرگام را در برنامه بازار جستجو و روی گوشی‌های هوشمند نصب و یا از طریق درگاه‌های اینترنتی آن را دریافت و خرید خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه با هدف معرفی این اپلیکیشن برخی محدودیت‌ها را در آغاز فعالیت این سامانه اعمال نکرده‌ایم، گفت: سامانه هوشمند است و از  طریق هوش مصنوعی فرایند خرید کاربران را رصد و با توجه به ادرس و کدپستی افراد موضوع پیگیری می‌شود.

توزیع هزار تن میوه شب عید در کردستان

اسکندری در ادامه به اقدامات و برنامه‌های تعاون روستایی استان در زمینه تامین و توزیع میوه شب عید هم گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۳۵۰ تن سیب و ۷۰۰ تن پرتقال برای توزیع شب عید خریداری و در ایام عید به دو نحو عرضه فیزیکی و از طریق سامانه توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۹۱ غرفه در نقاط مختلف استان کردستان برای توزیع میوه شب عید فعال می‌شود.

۱۱ هزار و ۴۵۵ هکتار از اراضی کردستان زیر کشت قرارداری است

مدیر تعاون روستایی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه خدمات کشت قراردادی طی چند سال اخیر در اقلامی مانند چغندر قند در سقز، ذرت و گوجه فرنگی در کامیاران و جو در قروه شروع شده و امسال با شدت بیشتری این مهم دنبال دنبال شد، اظهار داشت: ۱۱ هزار و ۴۵۵ هکتار  قرارداد کشاورزی قراردادی در محصول گندم در استان کردستان بسته شده که با استقبال بسیاری خوبی در شهرستان‌های قروه، بیجار و دهگلان مواجه بوده است.

وی اظهار کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح این است که کشاورزان با اسودگی خیال فقط به فکر تولید باشند در قالب طرح خرید قراردادی  هزینه بیمه نهاده و کود از طریق خود تعاون روستایی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد  که بعد از خرید محصول هزینه‌ بذر و کود از مبلغ پرداختی کسر خواهد شد.

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه تعاون روستایی استان چهار سیلو با ظرفیت ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن گندم و غلات در استان دارد، گفت: برخی از خدمات تعاون روستایی مانند توزیع سوخت و آرد در روستاها فقط هزینه‌بر بوده و هدف از این اقدامات خدمت به مردم است.

۱۶۰ میلیون لیتر سوخت در روستا‌های استان توزیع می‌شود

وی با تاکید براینکه سالانه ۶۹ هزار تن آرد و ۱۵۵ تا ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت در روستا‌های استان توزیع می‌شود، گفت: با تلاش‌های بسیار خوبی که از سوی شرکت گاز در گازرسانی به روستاها انجام داده بخش قابل توجهی از توزیع سوخت در روستاها صرفا گازئیل است.

اسکندری خاطرنشان کرد: تعاون روستایی استان در حال حاضر در ۲۸ روستای استان در قالب فروشگاه‌های اترک اجناس مورد نیاز مردم را به قیمت فروشگاه رفاه عرضه می‌کنند که این مهم نقش قابل توجهی در رضایتمندی مردم داشته است.

به گفته وی، برنامه‌ریزی تعاون روستایی استان در این حوزه رساندن تعداد فروشگاه‌های اترک روستایی به ۵۰ روستا است.

اسکندری از فعالیت ۶۰ فروشگاه در ۶۰ روستای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در گذشته کالاهای تنظیم بازار به روستاها اختصاص پیدا نمی‌کرد و عملا مردم روستا از این ظرفیت‌ بی‌بهره بودند که با رایزنی‌های انجام شده در حال حاضر ۳۵ درصد از کالاهای تنظیم بازار در روستاها توزیع می‌شود.

انجام ۵۷۰ تن صادرات کشاورزی توسط تعاون روستایی در کردستان

وی به میزان صادرات محصولات کشاورزی توسط تعاون روستایی استان هم گریزی زد و افزود: ۵۷۰ تن صادرات در سال ۹۹ و ۹۰۰ تن در سال ۹۸ توسط تعاون روستایی استان انجام شده است.

مجوز پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مریوان صادر شد

اسکندری خاطرنشان کرد: بعد از دو سال تلاش و پیگیری بلاخره مجوز پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مریوان را دریافت کردیم که این سامانه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را پایان ببخشد.

به گفته وی، ۲۷ هزار متر برای پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مریوان در نظر گرفته شده است که گمرک، بانک، جهاد کشاورزی و امکانات رفاهی مختلف در آن تعبیه خواهد شد.

اسکندری افزود: سالن نمایش از دیگر بخش‌های در نظر گرفته شده برای این پایانه صادراتی است که به صورت بورس محصولات کشاورزی نقاط مختلف کشور روی صفحه نمایش به خریداران ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کارهای پایانه صادراتی محصولات کشاورزی انجام شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها تا آخر شهریور راه‌اندازی می‌شود، گفت: دستگاه‌های مرتبط و ناظر در این پایانه مستقر و محصولات کشاورزی به صورت عمده خریداری، بسته‌بندی شده و در معرض دید تاجران قرار می‌گیرد.

اسکندری از آمادگی کامل تعاون روستایی برای ایجاد فروشگاه‌های توزیع محصولات کشاورزی در مناطق حاشیه شهر سنندج مانند نایسر، دوشان و غیره خبر داد و گفت: این موضوع را با شهردار قبل و شهردار فعلی مطرح کرده ایم که در ایجاد این ظرفیت به ما کمک کنند ولی متاسفانه تا کنون توفیقی حاصل نکرده‌ایم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا