اخبار روز

عربستان هم منکر حقوق ایران در میدان گازی آرش شد

عربستان هم منکر حقوق ایران در میدان گازی آرش شد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای مدعی شد مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و از جمله آن میدان الدره (آرش) به‌طور کامل تنها در مالکیت مشترک میان پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است.

دزدی از منابع گازی ایران در روز روشن/ وقت‌کشی عجیب در توسعه میدان آرش

در این بیانیه‌ که توسط خبرگزاری رسمی عربستان «واس» منتشر شده به نقل از یک منبع وزارت خارجه عربستان آمده است: «مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و از جمله آن میدان الدره به‌طور کامل، تنها در مالکیت مشترک پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است، و تنها این دو کشور دارای حقوق حاکمیتی کامل برای بهره‌برداری از آن منطقه هستند».

این منبع آگاه در وزارت خارجه سعودی همچنین افزود: «پادشاهی عربی سعودی مجدداً دعوت سابق خود از طرف ایرانی را برای آغاز مذاکرات ترسیم مرز شرقی منطقه دریایی تقسیم‌شده میان سعودی و کویت به‌عنوان یک طرف مذاکره‌کننده واحد، در مقابل طرف ایرانی و بر اساس احکام قوانین بین‌المللی تکرار می‌کند».

پیشتر وزیر نفت کویت هم در اظهاراتی عجیب مدعی شده است که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد.

در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد، این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، در سمت ایران با نام «آرش» و در سمت کویت با نام «الدره» نامیده می‌شود.

سال ۲۰۰۱ ایران به استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان اقدام کرد. کویت با تهدید کشورمان به شکایت در مراجع بین‌المللی، ایران را از هرگونه فعالیت تا زمان حصول نتیجه در تعیین مرز آبی نهی کرد و ایران نیز فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای خود به‌روی میدان آرش را متوقف کرد.

این اقدام کویت و همکاری ایران در توقف فعالیت‌هایش، درحالی بود که عربستان و کویت در طرحی مشترک از سال ۲۰۰۰ فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را به‌روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا