گیلان

توسعه روابط تجار شمال ایران با بازرگانان ساراتف روسیه

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه هفته جاری در سفر به روسیه و در نشست تجاری با تجار و بازرگانان استان ساراتف از استان‌های بزرگ بندری روسیه در کنار رود ولگا برای توسعه همکاری‌های تجاری ایران و روسیه شرکت کردند.

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق ایران و روسیه در این نشست که سرگی میرونف، رئیس مرکز حمایت از صادرات استان ساراتف، خانم یلیزاوتا نچایفسکایا معاون وزیر توسعه اقتصادی ساراتف، آلکسی آنتونوف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ساراتف و تعدادی از بازرگانان و تولیدکنندگان استان ساراتف حضور داشتند، اظهار کرد: ایران و روسیه روابط تاریخی دارند، اسناد و مدارک نشان می‌دهند که استان‌های شمالی ایران و مناطق جنوبی روسیه چهارصد سال پیش روابط تجاری‌ داشته‌اند هرچند این روابط دارای نوسان ولی درمجموع روبه‌جلو بوده‌ است.

به گفته وی در شرایط حساس کنونی که کشور ما تحت تحریم ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی قرارگرفته است، رابطه‌ خوبی با دو کشور بزرگ و دوست روسیه و چین داریم و در حال گسترش زیرساخت‌ها برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این دو کشور هستیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی گیلان بیان کرد که در شروع همه‌گیری ویروس کرونا اکثر کشورهای همسایه مرز خود را با ایران بستند، اما کشور روسیه حتی یک ساعت هم‌مرز خود را بر روی کامیون‌های ما تعطیل نکرد و در آن دوران سخت نه‌تنها حجم تجارت بین ایران و روسیه کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش چشمگیری داشت که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور ایران و روسیه است.

به اذعان تیزهوش تابان، ساراتف برای ایران استان مهمی است و حضور هیئت تجاری ایران در ساراتف نشان از اراده طرفین برای توسعه روابط دارد.

سرگی میرونف، رئیس مرکز حمایت از صادرات استان ساراتف نیز در این نشست بیان کرد که حضور هیئت ایرانی در ساراتف در پاسخ به سفر هیئت تجاری ساراتف در سپتامبر سال جاری به ایران است. ما کارهای زیادی با ایران انجام داده‌ایم و این کارها توسط اتاق‌های بازرگانی طرفین انجام‌گرفته است.

آلکسی آنتونوف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ساراتف نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق بازرگانی ساراتف از سال ۲۰۰۴ رابطه‌ خود را با ایران تشدید کرده، گفت: تاکنون ۶ هیئت تجاری از ساراتف به ایران سفرکرده‌اند و چهار هیئت تجاری از ایران به ساراتف آمده‌اند.

وی با اشاره به اینکه توافقاتی بین طرفین انجام‌گرفته و برخی در حال اجرای آن هستند، افزود: روابط تجاری ما در حد قابل قبولی قرار دارد و حجم تجارت دو کشور بیش از دو میلیارد دلار در سال‌ است و امکانات مناسبی برای توسعه روابط داریم و دورنمای خوبی برای‌ گسترش روابط تجاری بین ما وجود دارد و همچنین مبادله چنین هیئت‌هایی می‌تواند به ارتقای همکاری‌های ما کمک کند.

به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ساراتف، روسیه می‌تواند کارهای مشترک را با ایران با موفقیت به‌پیش ببرد. اتاق بازرگانی ساراتوف عضو فعال شورای تجاری‌ کشورهای حاشیه دریای خزر ICBC است و هرساله در اجلاس آن شرکت می‌کند. برگزاری این اجلاس یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه صادرات و واردات بین کشورهای این منطقه است.

وی همچنین ابراز امیدواری کر تا با انجام این نوع دیدارها روابط بازرگانی و تجاری بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند.

خانم یلیزاوتا نچایفسکایا، معاون وزیر توسعه اقتصادی ساراتف نیز در این نشست بیان کرد که ایران از شرکای اصلی ما برای صادرات و واردات است و در این رابطه در سال گذشته رتبه پنجم را برای استان ما داشته است

به گفته وی، روسیه تمایل دارد روابط خود را با ایران توسعه دهد و چنین جلساتی می‌تواند به گسترش همکاری‌های ها کمک کرده و نتیجه‌بخش باشد.

 

در ادامه این نشست تجاری، بازرگانان و تولیدکنندگان این هیئت تجاری با همتایان روسی به شکل رودررو به مذاکره پرداختند. در این سفر اعضای هیئت ایرانی به دعوت طرف روسی از چند واحد تولیدی در شهر ساراتف بازدید به عمل آوردند و به توافق اولیه رسیدند.

لازم به ذکر است که ساراتف از استان‌های مهم روسیه است که در حاشیه رود ولگا قرار دارد و ازلحاظ تولیدات صنعتی و کشاورزی به‌ویژه تولید انواع غلات نقش قابل‌توجه‌ای در روابط با جمهوری اسلامی ایران دارد.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا