فارس

جاده‌های میمند شهرستان فیروزآباد؛ کمین‌گاه حوادث جبران‌ناپذیر

به گزارش برگزیده های ایران از فیروزآباد، راه‌ها یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه و پیشرفت هر منطقه به شمار می روند.

 امروزه شاید با پیشرفت تکنولوژی و وجود وسایل گوناگون ارتباطی همچون تلفن همراه، تلویزیون و … ارتباطات به آسانی بین انسان‌ها برقرار می شود اما لازمه برخی ارتباطات داشتن جاده‌های مناسب و مطابق با استانداردهای روز است تا ارتباطات در زندگی بشر برقرار شود.
 عدم وجود راه‌ها و جاده‌های مناسب یکی از معضلات و مشکلات اساسی است که می تواند مشکلات و حوادث جبران‌ناپذیری را به وجود آورد.

 از جمله راه‌ها و جاده‌هایی که از استاندارد لازم به دور است، جاده‌های منتهی به بخش میمند شهرستان فیروزآباد  است که کم عرض بودن جاده، تعمیرات لاکپشتی و …  مشکلات زیادی را برای رانندگان بومی و غیربومی به همراه داشته است. 

جاده‌های میمند دارای پیچ و خم‌های فراوان و خطرناکی است که این امر خطرات زیادی را متوجه کسانی می سازد که قصد مسافرت به مناطق گردشگری و شهر گل و گلاب فارس را دارند.

این مشکل در همه ایام سال به خصوص در ایام سرد به مراتب سخت‌تر است و خطرات گوناگونی، مسافران مقصد میمند- فیروزآباد را تهدید می کند.

اقدامات اساسی و ریشه ای برای برطرف کردم مشکلات جاده 

 پرتگاه‌های منتهی و عمیق، عدم نصب گاردریل کافی در مسیرهای خطرناک، استاندارد نبودن عرض آسفالت جاده میمند، کمبود علایم راهنمایی و رانندگی، عدم خط کشی مناسب و خالی بودن زیر آسفالت‌های کناره جاده از مشکلات بسیار مهم در جاده‌های منتهی به بخش میمند است که بارها موجب بروز خطرات بسیار زیادی برای مسافران و گردشگران شده است.

با وجود برخی اقدامات انجام گرفته اما تاکنون اقدام اساسی و ریشه‌ای در این باره انجام نشده و هنوز مسیرهای فوق‌الذکر امنیت کافی را برای تردد خودروها به ویژه در شب ندارند.

 یکی از رانندگان بومی جاده میمند در این باره به خبرنگار فارس گفت: عدم خط‌کشی جاده و نبود گاردریل در طول مسیر، رانندگی در این مسیر بسیار سخت و دشوار کرده و اگر کسی به این جاده آشنا نباشد، امکان هر خطری برایش وجود دارد.

جاده ها بدون علائم رانندگی، یکی دیگر از علل تصادفات مکرر است

وی افزود: از منطقه میمند به سمت سیمکان وضعیت جاده به مراتب نامناسب‌تر از سایر نقاط است چرا که علائم رانندگی بسیار کاهش و بدون دیواره حفاظتی و گاردریل شرایط برای رانندگی کردن را دشوار کرده است.

 یکی دیگر از رانندگان در مسیر میمند گفت: جاده‌های میمند در برخی مسیرها شرایط بسیار نامناسب و خطرناکی دارد و رانندگی را برای  راننده‌گان بسیار سخت و خسته‌کننده می کند.

وی افزود: باریک بودن عرض جاده‌ها، دید کم در سر پیچ‌ها، کمبود علایم راهنمایی و رانندگی و نبود خط‌کشی برخی نقاط، از جمله مشکلات جاده‌های میمند است که هر کدام خطرات خاص خود را به همراه دارد.

جاده های مناسب راهی برای  جذب مقصد گردشکران

یکی از گردشگران به این منطقه در گفت وگو با فارس گفت: منطقه میمند را شهری بسیار خوش آب هوا، سر سبز و بسیار زیبایی دیدم اما جاده‌ها و مسیر ارتباطی آن بسیار نامناسب و غیر‌استاندارد بود که این مشکل در شهری به این زیبایی می تواند حجم گردشگران را به سمت خود، به طرز چشمگیری کاهش دهد، و به نظر من باید نسبت به رفع نواقص موجود در جاده‌های این شهر اقدام اساسی بشود.

 یکی از رانندگان خودرو سنگین در میمند درباره وضعیت جاده‌های میمند می گوید: با توجه به اینکه تردد خودروها در منطقه میمند نسبت به گذشته بسیار زیاد شده است، شرایط جاده‌ها در این منطقه بسیار بد و نامناسب است. 

وی افزود: در بسیاری از مسیرها علائم راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی وجود ندارد و از سویی دیگر جاده‌ها کم عرض و برخی نقاط شانه خاکی از آن گرفته شده که این موضوع دید کافی را از رانندگان به ویژه در ساعات شب ‌در این مسیر گرفته و مشکلات خاص خود را به وجود می آورد.

 یکی دیگر از گردشگران بیان داشت: در طول مسیر با خرابی ها و کم‌عرض بودن جاده به ویژه در مسیر میمند مواجه شدیم که این موضوع گاهی ما را دچار اضطراب ناشی از خطرات احتمالی می کرد.

 وی افزود: واقعا حیف است سرزمینی با این همه زیبایی و سرسبزی و طراوت، جاده‌ای مناسب و مطمئن نداشته باشد و چه بسا که داشتن جاده‌ای مناسب با معیارهای لازم می تواند به توسعه و پیشرفت این منطقه کمک قابل توجهی کند.

جاده  نا مناسب و رانندگان بی احتیاط هر دو در تصادفات سهم دارند

یکی از شهروندان میمندی با اشاره به حادثه منحرف شدن پژو ۴۰۵ در هفته پیش در جاده میمند و حد فاصل دوراهی سیمکان که منجر به کشته شدن یک نفر در دم و یک مصدوم با وضعیت وخیم و اعزام به بیمارستان فیروزآباد منجر شده بود، اظهار داشت: فرمانده پلیس راه شهرستان فیروزآباد علت حادثه را سرعت بالای پژو و عدم توانایی راننده در کنترل خودرو عنوان کرد. 

وی افزود: در حالی که این خودرو در تصویر کاملا مشخص است ارتفاع سطح جاده نسبت به زمین بیش از یک متر بوده و در کنار این جاده حتی یک متر گاردریل نصب نشده که مانع از سقوط خودرو شود.

این شهروند میمندی گفت:در این نقطه از جاده تا به حال چندین مورد حادثه به این صورت رخ داده که کارشناس راهنمایی هیچگاه جاده را مقصر ندانسته، در حالی که جاده ای که از سطح زمین بیش از یک متر ارتفاع داشته باشد باید گاردریل نصب می گردید. 

تاکنون حوادث جاده‌ای گوناگون و خطرناکی را در جاده‌های میمند شهرستان فیروزآباد شاهد بودیم که آخرین آن در چند شب گذشته بود که یک دستگاه خودرو با سرنشینانش به‌ علت عدم وجود دید کافی و نبود گاردریل از مسیر خود خارج و به پایین جاده سقوط کرد و وارد آمدن آسیب‌های جدی به خوردو، یکی از سرنشینان در دم جان باخت و دیگری با وضع بسیار وخیم به بیمارستان منتقل شد.

با یک بررسی و بازدید جاده ای کل منطقه میمند نیازمند جدی به نصب گاردیل و دیواره حفاظتی است تا از بروز حوادث جبران‌ناپذیر پیشگیری شود.

اگر چه حرکت‌هایی برای شکوفایی و رفع محرومیت منطقه میمند صورت گرفته است اما این منطقه همچنان در بخش‌هایی دچار محرومیت است که از جمله آن نداشتن جاده و راه مناسب است.

منطقه میمند دیگر همچون سابق کم تردد نیست چرا که در پایان هر هفته مسافران بومی و نیز گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود ‌می بیند که لازمه همه اینها داشتن راه و جاده‌ای مناسب با ایمنی بالا ‌و استانداردهای لازم بوده تا همگان با آسودگی خاطر به مسافرت بپردازند. 

امید است مسئولان امر در استان و شهرستان، به‌ صورت خاص نسبت به رفع موانع و مشکلات جاده‌ای در بخش میمند اهتمام بیشتری ورزیده تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر شهر گل و گلاب استان فارس باشیم.

انتهای پیام/ ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا