اقتصادی

دو سیگنال منفی به بازار ارز / دلار آرایش صعودی گرفت

دو سیگنال منفی به بازار ارز / دلار آرایش صعودی گرفت

بازار ارز تهران امروز دوشنبه سوم مهر ماه در حالی آغاز به کار کرد روز گذشته معاملات ارزی به دلیل شهادت امام حسن عسگری به حالت نیمه تعطیل درآمده بود. با این حال در معاملات پشت خطی قیمت دلار تقریبا ۱۰۰ تومان بالا رفت و به ۴۹ هزارو ۴۰۰ تومان رسید. در معاملات نقدی امروز هم اسکناس آمریکایی در حدود ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

معامله گران دلیل نوسان صعودی دلار در روز جاری را به چند دلیل سیاسی و اقتصادی ربط می دادند. اول اینکه امروز در کنفرانس عمومی آژانس انرژی اتمی در وین برگزار شد و اظهارات منفی رافائل گروسی مورد توجه معامله گران ارزی قرار گرفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست گفت: همواره از همه کشورها خواسته‌ایم که به بازرسان آژانس اجازه دهند که در فضایی شفاف وظایف خود را انجام دهند. ایران اعلام کرده که به اصول آژانس پایبند است اما با توجه به قوانین NPT هنوز مسائل حل نشده با ایران داریم. از ایران دعوت می‌کنیم که به همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد. انتظار پیشرفت بیشتری داشتیم و خواستار همکاری کامل ایران هستیم.

دسته ای دیگر از بازیگران ارزی می گفتند به نظر می رسد پرونده پول های بلوکه شده هنوز به طور کامل حل و فصل نشده است. به باور آنها درحالی‌که تصور می‌شد با پایان تابستان پرونده پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بسته شود، باز هم صحبت‌ها از این منابع مالی حتی پس از آزادسازی در جریان است.

پول‌های بلوکه‌شده ایران به قطر منتقل شده است. پیش از این گفته شده بود که بخشی از منابع آزاد شده صرف سرمایه‌گذاری خواهد شد و ایران می‌تواند این منابع را به هر نحوی که مایل است هزینه کند. رابرت مک گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرده است که پول‌های ایران در قطر فقط برای خرید یک دسته محدود از کالاهای بشر دوستانه مانند غذا دارو و محصولات کشاورزی استفاده خواهد شد و هیچ سرمایه‌ای وارد ایران نخواهد شد. این اظهارنظرها نشان می‌دهد که پرونده پول‌های کره به طور کامل بسته نشده است.

قیمت دلار در هرات هم امروز با ۱۰۰ تومان نوسان صعودی به ۴۹هزار و ۳۵۰ تومان رسید و قیمت درهم نیز ۱۳هزارو ۵۹۰ تومان معامله شد.

در بازار سکه امروز قیمت سکه امامی برخلاف قیمت دلار مسیر کاهش را دنبال کرد و با افت ۱۰۰هزار تومانی برروی ۲۷میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

۲۲۳۲۲۵

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا