آذربایجان شرقی

جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران بین‌المللی برگزار می‌شود/تمرکززدایی و تفویض اختیار سیاست جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد

به گزارش برگزیده های ایران از اهر، محمد مهدی اسماعیلی امشب در آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران با اشاره به پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی منطقه ارسباران  اظهار داشت: ارسباران با چندین هزار سال سابقه تاریخی،  فرهنگی و هنری امروز به عنوان مهد تئاتر کوتاه در ایران شناخته می شود.
 
وی این جشنواره را حرکتی بزرگ و شایسته تقدیر برشمرد که به دست جوانان هنرمند و هنرپرور این مرز و بوم اتفاق افتاده و در طول پانزده سال بالنده شده است.
 
اسماعیلی جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را برخاسته از همت بلند و اراده های استوار جوانان و هنرمندان و همراهی مسئولان استان و شهرستان عنوان کرد.
 
وی، جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را الگویی عینی و نمونه‌ای گویا و خوب برای ترویج و تعمیق هنر اسلامی و ایرانی در اقصی نقاط  کشور دانست و گفت: اجرای این جشنواره با این قدرت و قوت و شور و اشتیاق چراغ برگزاری بسیاری از برنامه های فاخر در دیگر شهرستان‌ها را نیز روشن می‌سازد.

اسماعیلی از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره که با همت و پشتکار مثال زدنی، طی چندین سال زحمت کشیده و جشنواره را به این مرحله رسانده‌اند قدردانی کرد و افزود: امیدواریم با حمایت‌های لازم سال آتی شاهد برگزاری بین‌المللی جشنواره و ثبت دبیرخانه آن به نام اهر و اختصاص اعتبارات بیشتر به این جشنواره باشیم.

وی افزود: جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران نشان داد که با سرمایه‌گذاری فرهنگی در مناطق مختلف کشور و بهره‌مندی از قابلیت‌های فرهنگی هنری می‌توانیم شاهد ترویج و تحقق اهداف فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار تأسف از کمبود امکانات در این منطقه فرهنگی و کهن گفت: ای کاش دوربین‌های متنوع رسانه ملی و خبرگزاری‌ها در سطح ملی اینجا بودند و این همه خلاقیت و استعداد هنری را به تصویر می‌کشیدند. 

وی با تاکید مجدد که با تشویق ممتد هنرمندان همراه بود، افزود: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از بین المللی شدن جشنواره، ایجاد دبیرخانه دایمی و هر موردی که نیاز به اقدامات حمایتی این وزارتخانه، از جمله ایجاد ردیف اعتباری بصورت ویژه حمایت می‌کند.

اسماعیلی افزود: متاسفانه در دولت‌های گذشته تمرکزگرایی  یک روال شده بود که سیاست جدید ما مرکززدایی و تفویض اختیار و اختصاص امکانات به مناطق مختلف کشور برای رعایت عدالت در توزیع امکانات است.

این مقام عالی فرهنگی تاکید کرد: نباید هنرمند برای هر کاری به مرکز بیاید، بلکه با تمهیدات لازم زمینه را برای فراهم کردن امکانات و اعتبارات در مناطق مختلف از جمله آذربایجان و منطقه ارسباران فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به درخواست‌های نماینده اهر و هریس در خصوص پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی اهر و هریس و رفع دغدغه‌های هنرمندان تاکید کرد: انشاالله در سفر آتی ریاست جمهوری به آذربایجان‌شرقی پروژه‌های ناتمام در لیست تخصیص اعتبارات پیش‌بینی خواهیم کرد تا مشکلات اعتباری از محل پروژه‌های نیمه تمام فراهم شود.

وی تصریح کرد: اگرچه این منطقه دروازه ورود هنرهای مدرن بوده، اما با تدابیری که هنرمندان اصیل این منطقه اندیشیده اند، این هنرها رنگ بومی  و اصیل ایرانی گرفته که افتخار بزرگی است و ما برای توسعه هنر تئاتر در این منطقه تلاش خواهیم کرد و در سفر  رئیس جمهور محترم و هیات دولت به این منطقه سعی خواهیم کرد پروژه های فرهنگی خوبی را در آذربایجان شرقی و ارسباران رقم بزنیم. 

 در این دوره از جشنواره هنرمندانی از ۶۳ شهرستان کشور حضور داشتند و در مجموع ۱۹۶ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده  ۳۵ اثر در بخش آیینی سنتی، ۸۵ اثر در بخش خیابانی و ۷۶ اثر در بخش صحنه‌ای با هم رقابت پرداختند.

 جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران ۱۷ تا ۲۱ آبان ماه در شهرستان اهر برگزار شدو آئین اختتامیه نیز شامگاه امروز جمعه در سالن میرزا جعفر قراجه داغی با حضور  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا