اقتصادی

متن و حاشیه بورس در هفته سوم آبان/ ثبت ۲ رکورد جدید در بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، بورس اوراق بهادار در روزهایی که حال و روز خوبی ندارد و سهامداران خرد در حال مشاهده کاهش ارزش سبد دارایی خود هستند، شاهد روند مثبت است. در هفته سوم آبان ماه، بورس روند صعودی داشت و بیشترین بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در ۳ ماه اخیر ثبت شد.

بازگشت شاخص کل بورس به نیمه بالایی کانال ۱.۴ میلیون واحدی در هفته گذشته، سبب شده برخی کارشناسان بورس را مستعد یک رشد متعادل در هفته‌های آینده بدانند. البته کاهش شدید ارزش معاملات در آخرین روز کاری هفته گذشته یک نشانه منفی برای بورس بازان می‌باشد. هر چند که ارزش معاملات خُرد در محدوده مشابه روزهای قبل دنبال شد.

در هفته سوم آبان ماه، تقابل عرضه و تقاضا به گونه‌ای بود که در نهایت خریداران توانستند با توان بیشتری در برابر عرضه‌ها بایستند و مسیر روبه جلوی شاخص را حفط کنند.

رشد ۴.۲ درصدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته اخیر روند صعودی داشت و یک کانال بالاتر از هفته قبل ایستاد. شاخص کل در روز‌ یکشنبه نزول کرد و در ۴ روز دیگر هفته صعود کرد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از ۴۲ هزار واحد رشد کرد و بیشترین صعود در ۹ ماه اخیر را ثبت کرد.

بازار سرمایه روز یکشنبه سقوط ۹ هزار و ۶۸۹ واحدی را پشت سر گذاشت، اما روز دو‌شنبه روند شاخص کل دوباره صعودی شد و ۳ هزار و ۵۰۰ واحد رشد کرد.

سه ‌شنبه نیز شاخص افزایش ۱۳ هزار و ۲۹۸ واحدی را ثبت کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص کل بورس با رشد ۸ هزار و ۸۰۵ واحدی توانست روزهای صعودی این هفته را به عدد ۴ برساند.

شاخص کل بورس در پایان هفته سوم آبان ماه نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل ۵۸ هزار و ۱۱۲ واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی ۴.۲ درصد را به ثبت رساند و در حال حاضر در محدوده یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحدی قرار دارد.

رشد شاخص کل هموزن در یک هفته

در هفته گذشته روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. روز شنبه صعود کرد و سپس روز یکشنبه افت کرد و سه روز بعدی را صعودی پشت سر گذاشت.

شاخص کل هموزن بورس، در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۶ هزار و ۹۴۳ واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم ۳۹۱ هزار و ۲۸۴ واحد رسید و بازدهی مثبت ۴.۵۳ درصدی را ثبت کرد که نسبت به افت ۰.۵ درصدی هفته پیشین بهبود قابل توجهی داشته است.

رشد میانگین هفتگی ارزش معاملات و معاملات خرد

روز دوشنبه  هفته گذشته به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی با روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۷۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود.

میانگین ارزش معاملات کل هفته ۲۳ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۷ هزار و ۸۸۹ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۳۱ درصدی داشته است.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته سوم آبان ماه، ۵  هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۶۶۱ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۴۱ درصدی داشته است.

افت ارزش صف‌های فروش و افزایش صف های خرید

میانگین ارزش صف‌‌های فروش در هفته اخیر ۱۳۵ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۱۲۳ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۴۸ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۲۸۱ میلیارد تومان بود که در روز دو‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌شنبه برمی‌‌گردد که ۵۶ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته گذشته نیز، ۴۰۱ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۵۹ میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۶۶ درصد افزایش یافته است.

سهام‌داران همچنان در صف خروج از بورس

در هفته گذشته روند خروج نقدینگی حقیقی از بورس ادامه داشت؛ اما میانگین آن نسبت به هفته پیشین کاهش یافت. روز شنبه ۴۲۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بورس شد که بیشترین رقم ورودی در ۱۸ روز کاری گذشته از ۲۵ مهرماه تاکنون بوده است. اما در روزهای یکشنبه و دوشنبه ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد.

در مجموع در هفته سوم آبان ماه ۱۶۷ میلیارد تومان پول از بورس خارج شده است که نسبت به هفته پیش از آن کاهش ۹۳ درصدی داشته است.

نکته قابل توجه اینکه در هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز بوده ایم. در مجموع این هفته ۸۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس خارج شده است. میانگین خروج پول روزانه از این صندوق‌ها ۱۶۷ میلیارد تومان بوده است.

به نظر می‌رسد در هفته های آینده بازار سرمایه در یک موج آرام روبه بالا حرکت خواهد کرد، اما دامنه رشد با توجه به فشارهای طبیعی عرضه احتمالا محدود خواهد بود. با تغییرات مثبت دلار و کالایی‌ها و از سویی ارسال برخی سیگنال‌های مثبت در برخی گروه‌ها می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه یک حرکت متعادل صعودی داشته باشد.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا